אלה הנתונים העיקריים בסיומו של שבוע סוער בבורסה

הירידות החדות במניות בהובלת סקטור הנפט-גז ■ הציבור שנבהל ומשך סכומי עתק מקרנות הנאמנות ■ וגם: המניות שהפתיעו לטובה

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

אחרי חודשים של טיפוס מדוד שהוביל את הבורסה המקומית לרמות שיא, ותקופה לא קצרה של דשדוש סביב הרמות הללו לאחר מכן, חוותה השבוע הבורסה בתל אביב - יחד עם יתר בורסות העולם - סערה של ממש. בעקבות ירידות חדות שנרשמו בבורסות העולם בסוף השבוע, גם שבוע המסחר כאן נפתח עם ירידות שערים חדות במיוחד, שתוקנו באופן חלקי בהמשך השבוע, תוך תנודתיות גבוהה במיוחד במהלך ימי המסחר. אלה המספרים הבולטים בסיכום אחד השבועות הסוערים שנראו כאן בשנים האחרונות.

 

 

7.5% - זו הירידה שרשם מדד המעו"ף בשני ימי המסחר הראשונים השבוע, ירידה שתוקנה באופן חלקי בהמשך. את השבוע מסכם המעו"ף בירידה של כ-6%. כאמור, הירידות במעו"ף נרשמו על רקע הטלטלה העולמית, וכל מניות המדד מסכמות את השבוע בתשואה שלילית. בין מניות המדד בלטו לחיוב בזק ואסם, עם ירידות מתונות של כ-1%-2% בסיכום שבועי.

8% הוא שיעור הירידה השבועית של מדד הנפט והגז, הבולט לשלילה בסיכום שבועי. בין הני"ע הנכללים במדד, אלה של דלק קידוחים ואבנר איבדו כ-9%-10% השבוע, וגררו גם את מניית קבוצת דלק לירידה שבועית דומה. במספרים, קבוצת דלק איבדה השבוע כ-1.4 מיליארד שקל מערכה, לכ-12.2 מיליארד שקל, וחלקו של תשובה בחברה, העומד על 63%, הצטמק בכ-1 מיליארד שקל, לכ-7.5 מיליארד שקל.

4.5% הוא שיעור הירידה שרשמה השבוע מניית טבע , שהשילה מערכה כ-12 מיליארד שקל - כמחצית מירידת הערך שרשמו סך מניות המעו"ף השבוע, שהצטברה לכ-24 מיליארד שקל, וכ-20% מהשווי שאיבדו השבוע כלל מניות הבורסה, ששוויין התכווץ בכ-54 מיליארד שקל.

גם החברות שבשליטת עידן עופר היו בין המפסידות הגדולות של השבוע, עם ירידה שבועית של כ-11% בערכה של יצרנית הדשנים כיל, ושל כ-8% במניית בעלת השליטה בה, החברה לישראל . שווי החזקות החברה לישראל בכיל הצטמק השבוע בכ-1.7 מיליארד שקל, ושווי החזקותיו של עופר במניות החברה לישראל נחתך השבוע בכ-400 מיליון שקל.

ירידות שערים חדות שרשמו מניות קנון וטאואר פגעו גם הן בשווי החזקותיו הציבוריות של עופר.

10.5% היא העלייה השבועית שרושמת מניית סלקום, ולא הרחק אחריה ניצבת מניית המתחרה פרטנר, שסיכמה את השבוע בעלייה של כ-5%. ביצועי צמד המניות, המנותקים מהשוק, נרשמו בעקבות החדשות המרעישות שסיפקה אתמול לקראת סיום המסחר חברת גולן טלקום, שהודיעה כי תבחן אפשרות להציע את עצמה למכירה או לקנות את אחת מהחברות בשוק.

הודעה זו שלחה את צמד המניות לסכם את המסחר אתמול בזינוקים דו-ספרתיים, שמחקו ירידות חדות שנרשמו בהן טרם לכך. היום שבה המגמה השלילית לאפיין את המסחר בהן.

2.2 מיליארד שקל הוא מחזור המסחר הממוצע היומי במניות בבורסה בשבוע החולף - זינוק של 90% ביחס לממוצע היומי בשבעת החודשים הראשונים של השנה, העומד על פחות מ-1.2 מיליארד שקל. נתון זה מספק עדות נוספת למסחר הדרמטי שהתנהל השבוע בבורסה המקומית, עם פעילות אינטנסיבית ומוגברת של הציבור הרחב, שחלק ניכר ממנו החליט למשוך חלק מהכספים שלו מקרנות הנאמנות במהלך השבוע.

כ-3.5 מיליארד שקל יצאו מקרנות הנאמנות, עוד כמיליארד מתעודות הסל

הירידות החדות שנרשמו במהלך השבוע החולף בארץ ובעיקר בעולם השפיעו על המשקיע הישראלי, והרעידו את שוקי קרנות הנאמנות ותעודות הסל כאן. על פי הערכות גורמים בשוק, הבהלה שאחזה בפעילים רבים - שבאה לידי ביטוי גם במהדורות בטלוויזיה ובכותרות העיתונים - הובילה משקיעים רבים לפדות כספים מקרנות הנאמנות, בעיקר ביום ראשון וביום שני, במהלכם נפדו כספים בהיקף אדיר של כ-3 מיליארד שקל. בסיכום שבועי, ובהנחה של גורמים בשוק שהיום (ה') כבר אין פדיונות של ממש ואולי אף נרשמים גיוסים קלים, נראה שתעשיית קרנות הנאמנות ספגה פדיונות בהיקף מצטבר של כ-3.5 מיליארד שקל.

על פי נתוני רשות ני"ע, מתחילת החודש ועד יום ג' האחרון שווי הנכסים המנוהל בקרנות הנאמנות קטן בשיעור של כ-2.7%, בשל פדיונות ותשואות שליליות. בכסף מדובר בקיטון של כ-6.8 מיליארד שקל בשווי הנכסים שנוהלו בקרנות הנאמנות, ביחס לסוף יולי.

הרוב המכריע של ההצטמקות הזאת נרשם בתחילת השבוע הנוכחי: בתום שלושת ימי המסחר הראשונים בו הצטמק שווי הנכסים בקרנות הנאמנות בכ-2.5% ביחס לשווי הנכסים שנוהלו בו רק בסוף שבוע המסחר הקודם. כלומר, קיטון של כ-6.2 מיליארד שקל בשל פדיונות ותשואות שליליות.

כך, בהתאם לנתונים העדכניים ביותר באתר רשות ני"ע, נכון לשלשום נוהלו בשוק קרנות הנאמנות כ-240.2 מיליארד שקל. עיקר הקיטון נרשם כצפוי בקרנות מנייתיות, בדגש על קרנות חו"ל, ובקרנות האג"חיות (באפיקים ממשלתי, כללי וחברות בארץ ובחו"ל), כששווי הנכסים קטן מתחילת החודש גם בקרנות הכספיות. אגב, ביחס לתחילת 2015 כבר מדובר על ירידה חדה בהרבה: כ-21.3 מיליארד שקל, שהם כ-8.1%. עיקר הקיטון נובע מהקיצוץ החד שנרשם מוקדם יותר השנה בהיקפי הכספים המנוהלים בקרנות הכספיות, על רקע הריבית האפסית.

ומה לגבי שוק תעודות הסל? שוק זה התאפיין גם הוא בפדיונות, אבל מתונים בהרבה ביחס לאלה שבשוק קרנות הנאמנות, כשהגופים המוסדיים תרמו לגיוסים כשניצלו הזדמנויות בשוק. על פי הערכות, שוק תעודות הסל ירשום השבוע פדיונות בהיקף מצטבר של עד כמיליארד שקל.

ביצועי המדדים והמניות
 ביצועי המדדים והמניות