הבנקים לאומי ואגוד: לא להקטין חשיפה למניות

לאומי: האפיק המנייתי ממשיך להיות האפיק המועדף ■ לראשונה מזה חודשים הם ממליצים גם לא להגדיל החשיפה למניות ולא לבצע שינויים חדים בתיק ■ אגוד: המלצנו לפני שבועיים להקטין חשיפה למניות, עכשיו לא להקטין

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

לאחר שבוע סוער בבורסה בת"א, שהושפעה מהטלטלה בשוקי העולם ובעיקר בסין, מדד המעו"ף סיים בירידה שבועית של 5.8%. סך מניות המעו"ף איבדו השבוע כ-24 מיליארד שקל, וכלל מניות הבורסה איבדו כ-20% משוויין, כ-54 מיליארד שקל. גם שאר המדדים המובילים בבורסה המקומית צנחו בסיכום שבועי כשמדד הנפט והגז הוא הבולט לשלילה בירידה של 8% בסיכום שבועי. כ-3.5 מיליארד שקל יצאו השבוע מקרנות הנאמנות, ועוד כמיליארד שקל מתעודות הסל.

למרות נתונים עגומים אלה, ולמרות הערכות אנליסטים בעולם כי התיקון בשווקים רק החל, כלכלני בנק לאומי סבורים כי האפיק המנייתי ממשיך להיות האפיק המועדף בחשיפה לסיכון ביחס לאפיקי השקעה מסוכנים אחרים, אך לראשונה מזה חודשים רבים הם ממליצים בסקירת סוף השבוע שלהם שלא להגדיל את החשיפה למניות, ולא לבצע שינויים חדים בהרכב תיקי ההשקעות על רקע הטלטלות בשווקים.

הכלכלנים מציינים כי "רמת התמחור הכוללת באפיק המנייתי אינה נמוכה, גם לאחר הירידות החדות במדדים, ולכן לא מומלץ להגדיל חשיפה לאפיק זה. בישראל, מניות הפיננסים (בנקים, ביטוח) וחלק ממניות היתר נהנות מתמחור נוח יחסית לאחר הירידות החדות. אנו ממליצים להתמקד במניות איכותיות בחו"ל שאינן חשופות באופן ישיר לשוק הסיני". בישראל, קצב הצמיחה בשנים 2015-2016 צפוי להיות נמוך מעט, בהשוואה להערכות קודמות בלאומי.

הכלכלנים ממליצים עוד, על חשיפה משמעותית לאפיק המזומן ותחליפיו, כרכיב מאזן לחשיפה מנייתית גבוהה, כ"כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, שלו יש לדבריהם חשיבות גבוהה בשמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. 

בלאומי מסכימים כי "סימני שאלה לגבי התפתחויות בכלכלה הריאלית בסין צפויים להמשיך ולהוות גורם סיכון מרכזי בכלכלה העולמית. "דשדוש ביצוא הסחורות והשירותים של ישראל, והאפשרות להורדת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל, מקטינים את הסיכוי לתיסוף חד בשער השקל בטווח הקצר. לכן, למרות הפיחות שנרשם בשער השקל בשבוע האחרון מול המטבעות העיקריים, אנו לא ממליצים לרכוש הגנות מטבע על חשיפות המט"ח בתיק ההשקעות".

בלאומי ממליצים על הגדלת משקל קלה באג"ח קונצרני בחו"ל וגם בישראל, תוך התמקדות בדירוגים איכותיים (A+ ומעלה) ובטווח בינוני-קצר. זאת, על חשבון אג"ח ממשלתי ארוך. המלצה זו נובעת מהשינויים בתמחור בשוק במהלך התקופה האחרונה לדבריהם. מומלצת חשיפה מאוזנת בין האפיק השקלי והאפיק הצמוד.

בבנק ממשיכים להמליץ על חשיפה מזערית בלבד לסחורות בתיקי ההשקעות, על אף ירידות השערים החדות במחירי הסחורות בעולם. זאת, כיוון שהתאוששות הביקושים הגלובליים לסחורות אינה צפויה בטווח המיידי.

אגוד: לא להקטין חשיפה למניות

גם כלכלני בנק אגוד ממליצים שלא לשנות את ההחזקה במניות, לאחר שלפני שבועיים המליצו לממש רווחים ולהפחית חשיפה מנייתית. הכלכלנים מותירים את המלצתם לשבוע הקרוב על כנה: החזקה של 22% במניות בתיק מייצג ו-36% בתיק ספקולטיבי.

"להערכתנו התנודתיות צפויה להימשך בשווקי המניות. מצד אחד רמת הריביות הנמוכה בארץ ובעולם ממשיכה לתמוך בחברות ובאפיק המנייתי, בנוסף, לאור הירידות חלק ממדדי המניות נסחרים כעת ברמות מכפילים מעניינות להשקעה, ביניהם מדד הדאקס הנסחר ברמת מכפיל עתידי 12.8. מנגד חולשת הנתונים הנמשכת מכיוון סין מעיבה כך שהתנודתיות צפויה להימשך.

באגוד ממליצים על חלוקה שווה בהשקעה בין חו"ל לישראל. בהתייחס לחלוקה הגיאוגרפית הם ממליצים על השקעה בשיעור 53% בארה"ב, 20% בגוש האירו, אסיה ללא יפן - 12%, יפן 10% ואנגליה 5%. הכלכלנים ממליצים על השקעה במניות גלובליות בעלות תזרימי מזומנים יציבים.

מבחינת הסקטורים בארה"ב באגוד ממליצים על השקעה בסקטור הצריכה המחזורית בשל המשך השיפור בכלכלה, בסקטור הבריאות המאופיין בחברות גלובליות יציבות בעלות תזרימי מזומנים גבוהים, ללקוחות ספקולטיביים ניתן לתבל בתת הסקטור הביומד בשל הפוטנציאל הגלום בו. סקטור הטכנולוגיה מומלץ בדגש על הסמיקונדקטור וכן סקטור הפיננסיים, על רקע המשך הצמיחה והשיפור בכלכלה האמריקאית. בסקטור התעשייה - מומלץ תת הסקטור התחבורה, על רקע הירידה במחירי האנרגיה והתייעלות החברות.

בהתייחס להשקעה באירופה ממליצים באגוד להשקיע דרך תעודות הסל על היורו סטוקס 50, תעודות סל מנוטרלות מטבע וכן תעודות על חברות גלובליות המחלקות דיבידנדים. בהתייחס לסחורות - מומלצת השקעה של 5% מהתיק לזהב בראיה לטווח ארוך בהתאם לסיכון התיק.

בשוק האג"ח, הכלכלנים מעריכים כי "הרמות הנוכחיות של האינפלציה הממוצעת הגלומה מן השוק לשנה הקרובה מתחילות להיות כבר נמוכות מהצפי שלנו, ולכן השבוע אנו מעלים את האפיק הצמוד, על חשבון השקלי, ב-10% וחוזרים למשקולת שווה בין האפיקים (לאחר שבתקופה האחרונה המשקולת בתיקים הייתה 60% לטובת השקלי והפגינה עדיפות על הצמוד).