מניות הגז צונחות בבורסה; IBI: יש עוד סיכוי ל"לוויתן"

אנליסט האנרגיה של IBI: אל תספידו את "לוויתן", יש עוד סיכוי - אבל הממשלה חייבת לאשר מהר את מתווה הגז ■ מעריך כי האופציה הטורקית ליצוא מ"לוויתן" הופכת כעת לרלוונטית מתמיד

למצרים אף פעם לא הייתה בעיה של עתודות גז והתגלית החדשה ול"לוויתן" יש עדיין סיכוי לחזור למשחק - אך הממשלה חייבת לפעול מהר ולאשר את מתווה הגז. כך טוען היום (ב') לירן לובלין, אנליסט האנרגיה של IBI, ביום בו צונחות מניות הגז בבורסה בעקבות התגלית המצרית.

מניותיהן של קבוצת דלק , רציו , אבנר ודלק קידוחים יורדות היום בחדות בעקבות ההודעה של ENI על תגלית הגז במצרים, התגלית הגדולה ביותר במזרח התיכון. החשש הוא שהתגלית המצרית סותמת את הגולל על "לוויתן" וקוברת את אופציית היצוא מהמאגר הישראלי הגדול ביותר.

התגלית במצרים
 התגלית במצרים

"אם היה ספק, רמות הסיכון ב'תמר' וב'לוויתן' עלו", אומר לובלין. "התגלית הזו, במקביל לעתודות הקיימות כבר היום, שמה את הצד המצרי בעמדת כוח משמעותית במו"מ מול דלק ונובל אנרג'י ומפת תנאי הסחר עשויה להשתנות הן בהיבט המחירים והן בהיבט אורך החוזים. עם זאת, חשוב לזכור כי מצרים היא מעצמת גז אם או בלי התגלית הזו, והצעד הראשון להתממשות הסיכונים הללו הוא שינוי מדיניות מוצהר ארוך טווח ויציב במשק האנרגיה המצרי (לא פשוט כשמדובר במצרים)".

עקב האכילס של מצרים היא לא בעתודות הגז שלה, אלא במדיניות הכושלת של ניהול משק האנרגיה. למעשה, עוד לפני התגלית הנוכחית היו למצרים עתודות גז של כ-77 טריליון רגל מעוקב (TCF) - יותר מפי 2 מאשר לישראל. לובלין מסביר כי "הבעיה היא שמצרים קבעה מחירי תקרה של 2.65 דולרים ליחידת חום וסובסידיות (שבפועל לא שולמו לחברות), מה שתקע את תעשיית הגז במצרים וההפקה הפכה ללא כדאית עבור החברות הזרות והכריחה את המצרים לייבא גז נוזלי כדי לספק את צרכי המשק המקומי שהפך תלוי לחלוטין באספקת גז".

התגלית במצרים
 התגלית במצרים

לדבריו, "נכון לימים אלה נראה באופק הרחוק תחילתו של שינוי מגמה והמצרים כבר חתמו חוזים עם מפעילות זרות ברמות מחיר של מעל 5 דולרים ליחידת חום, אבל עדיין מדובר רק בתחילת הדרך ולא בעידן חדש במצרים. גם אם נראה שינוי במדיניות בטווח הקצר ברור שהעדיפות תהיה לשוק המקומי לפני מתקני ההנזלה שמייעדים את הגז המונזל בהם לייצוא. הרבה מאוד מים יעברו בנילוס לפני שמצרים תחזור לייצא גז ברמות של 2008 ההערכות האופטימיות מנבאות כי שדות גז מצריים יצליחו להדביק את הביקוש המקומי לא לפני 2023 ורק אז יופנה גז לייצוא".

לובלין מעריך שהזמן הוא גורם המפתח עכשיו יותר מתמיד: "בנוגע ל'לוויתן' ומתקני ה-LNG, אני מעריך ש'מי שיגיע קודם' זה שם המשחק נכון לעכשיו. אם בטווח הקצר הממשלה המצרית תתעדף ייצוא על פני השוק המקומי הרי שמדובר בחדשות רעות למאגר לוויתן ששותפויותיו יאלצו להיות מאוד יצירתיות על מנת להשיג לקוח עוגן בסדר גודל של BG. כפי שציינו מספר פעמים בשבועות האחרונים במקביל לעסקת BG גם הגזרה הטורקית מתחממת בכל הנוגע לייבוא גז מ'לוויתן' ומהווה אפשרות ריאלית לחלוטין להוות אלטרנטיבה למצרים... אם היה ספק לגבי הדחיפות של פיתוח מאגר 'לוויתן' ואישור המתווה הרי שעכשיו השיח יהיה שונה וייתכן ונראה את אישור המתווה מהר מהצפוי".