"הרעיון הוא לתת ליזמים להתאוורר קצת ולחזור לעבודה"

דגנית רוקח הקימה את מתחם הסטארט-אפים Cowork bay שסמוך לחוף הים בת"א: "המחשבות הכי צלולות ונכונות קורות לאנשים מול הים"

דגנית רוקח / צילום: תמר מצפי
דגנית רוקח / צילום: תמר מצפי

מתחמי עבודה משותפים לסטארט-אפים כבר הפכו להיות מזמן עניין שבשגרה, ושומעים על פתיחת מתחמים כאלה חדשות לבקרים. תל-אביב כבר רוויה במתחמים כאלה וגם ערים אחרות מגלות עניין ומנסות, באיטיות מתונה, להדביק את הקצב ולהציע לכוח היזמי מקום להניח את הידיים על המקלדת ולרבוץ בין מסכים, קרטוני פיצה ושאריות קפה בכוס הסמוכה.

בפסח האחרון קם מתחם חדש בתל-אביב, אך על אף שהעיר צפופה ועמוסה בכאלה הוא הצליח לייצר טוויסט וגם עניין לא מועט אצל היזמים. המתחם ששמן Cowork bay משתרע על פני 500 מ"ר בבית גאון מול טיילת צ'רלס קלור בתל-אביב. הבניין ישן, הלובי מלא במסעדות עם אוכל ביתי ועממי לעומת רשתות ומסעדות חצי פלצניות שאולי אפשר למצוא באזורי סטארט-אפים אחרים כמו רוטשילד או רמת החייל, אבל המיקום אמור ליצור את הבידול משאר המתחמים.

"בחרנו להקים את העסק כאן כי זה קרוב לים. המחשבות הכי צלולות, בהירות ונכונות קורות לאנשים מול הים", מסבירה דגנית רוקח, יועצת לעסקים לשעבר שהקימה, שיפצה ומנהלת את המתחם.

"הרעיון הוא לתת ליזמים אפשרות להתאוורר קצת, ללכת לים, לשחות או לגלוש, ולחזור לעבודה". לצורך כך, במתחם פועל מקלחון ולאחרונה אף רכשה רוקח גלשנים, לטובת היזמים שרוצים להשאיל אותם לטובת סשן גלישה בים לפני שהם חוזרים לקודד. "באופן טבעי, סטארט-אפים נמצאים שעות רבות בעסק יחסית לעסקים אחרים, אז הים מאפשר להם לשמור על חיים בריאים וטובים".

השכנים הקודמים במתחם יכולים להוות השראה משמעותית עבור הסטארט-אפים הצעירים. עד לפני כשנה שכנו במקום משרדיה של חברת הסייבר Cyvera, שהקימו אורי אלתר ונתנאל דוידי, שנמכרה במארס 2014 לפאלו אלטו הישראלית תמורת 220 מיליון דולר. מבחינת רוקח, מדובר בסוג של סגירת מעגל. "הקארמה כבר כאן. היזמים של Cyvera היו גולשים בעצמם. למעשה, הרעיון לחברה שלהם עלה להם תוך כדי גלישה, מה שרק מחזק את הסיבה שכדאי לעבוד כאן", היא אומרת.

אבל לא רק הגלשנים והים מהווים גיוון לעומת מתחמי הסטארט-אפים האחרים, אלא גם המיקום עצמו. "בשבוע האחרון יש לי רצף של פגישות עם יזמים, שבורחים מהאזור של העבודות על הרכבת הקלה כדי לבוא אלינו", היא מספרת, "הם אומרים לי שהם מעדיפים להפר חוזה קיים ולבוא אלינו במקום להיות תקועים שעות בפקקים". המיקום, מבחינתה, די אסטרטגי. "יש עמדה קרובה של תל-אופן, הכרמלית במרחק הליכה ויש לא מעט חניונים מסביב עם מחירים הגיוניים של 15-20 שקל לחניה יומית או 300-400 שקל לחניה חודשית. אבל צריך להגיע מוקדם כי באמצע היום כבר אין מקום".

עשרות מקומות עבודה

המתחם כולל עשרות מקומות עבודה, חלקם במשרדים סגורים ואטומים והשאר באופן ספייס, כשעמדת עבודה מתחילה מ-890 שקל לחודש והכניסה למתחם אפשרית רק עם קוד ביומטרי. במתחם פועלים כיום למעלה מעשרה סטארט-אפים מתחומי ביג דאטה, בינה מלאכותית, גיימינג, קניות מקוונות ואחרים, שנהנים מהרצאות העשרה בנושאי גיוס הון, הקמת עסק, שיווק ועוד לצד עצות אישיות של רוקח, שמביאה את ניסיונה בתחום הייעוץ לעסקים, ועוזרת ליזמים לדעת מתי נכון לגייס עובדים, איך לבחור אותם ועוד.

המתחם הוקם ושופץ במימון עצמי של המשפחה. "כמי שעבדה בייעוץ בכל מיני תקופות של עסקים, הגעתי למסקנה שהזמן שאני הכי אוהבת הוא הזמן ההתחלתי של העסקים. זה קצת כמו לידה. אתה מוכן לשים את כל ממונך, יהבך וכישורייך כדי להגשים איזשהו חלום. איזושהי מטרה שלקחת על עצמך. בכלל, כל הנושא של סטארט-אפים קרוב לליבי כי אני חושבת שאנחנו מדינה שבגלל שאנחנו לא גדולים אבל יצירתיים ובאים עם חוויות של לקיחת אחריות ושירות צבאי בגיל צעיר יחסית, זה נותן לנו יתרון וזה המשאב הכי חשוב שלנו".