נדחה ערעור חה"כ לשעבר סעיד נפאע שנפגש עם סוכן בסוריה

נפאע, שנסע ב-2007 לסוריה ונפגש עם מזכ"ל החזית העממית טלאל נאג'י, נידון לשנת מאסר בפועל ■ ביהמ"ש העליון דחה גם את טענתו לאכיפה בררנית ולאפליה

בית המשפט העליון דחה היום (ב') את ערעורו של סעיד נפאע, מי שכיהן בעבר כחבר כנסת מטעם סיעת בל"ד בכנסת ה-17, על הרשעתו וגזר דינו. נפאע הורשע בבית המשפט המחוזי בנצרת בעבירות של יציאה שלא כדין למדינת אויב, בסיוע לאחרים לצאת שלא כדין למדינת אויב ובמגע עם סוכן חוץ. בגין העבירות הללו נגזרו עליו 12 חודשי מאסר בפועל ו-6 חודשי מאסר על-תנאי למשך 3 שנים.

בכתב האישום שבגינו הורשע, הואשם נפאע ב-3 אישומים. על-פי האישום הראשון, בסמוך לחודש ספטמבר 2007 סייע נפאע בארגון נסיעתה של קבוצה גדולה של אנשי דת דרוזים לסוריה. על-פי המתואר בכתב האישום, לאחר שבקשה שהגיש לשר הפנים סורבה מטעמי ביטחון, קיבל נפאע לידיו רשימה של המעוניינים בנסיעה בצירוף מסמכים, והעבירם לחבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה, ששהה בסוריה, כדי שיסדיר בעבורם את אישורי הכניסה. עוד נכתב בכתב האישום כי בתחילת אותו חודש הגיע נפאע יחד עם 282 איש לירדן, ולאחר שהייה של מספר ימים - במהלכם תיווך בהוצאת האישורים הנדרשים - נכנסה הקבוצה לסוריה.

על-פי האישום השני, במהלך שהותו בסוריה, בהיותו מלווה בחברו נהאד מלחם, נפגש בשעת ערב מאוחרת, באופן חשאי ולאחר תיאום מראש, עם טלאל נאג'י, סגנו של מזכ"ל ארגון החזית העממית - פגישה שבגינה הואשם בעבירה של מגע עם סוכן.

על-פי האישום השלישי, במהלך הפגישה עם נאג'י תואמה לנפאע פגישה נוספת, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. על-פי המתואר, ביום שלאחר הפגישה עם נאג'י הגיע אדם מטעמו של משעל למלון בו שהה נפאע והסיע אותו לפגישה המתוכננת, שבמסגרתה קיבל תשורה. מאישום זה זוכה נפאע מחמת הספק.

לאחר הרשעתו הגיש נפאע ערעור לבית המשפט העליון. הרכב של 3 שופטים, אליקים רובינשטיין, ניל הנדל וצבי זילברטל, דחה פה-אחד את טענתו לפיה העובדה שיצאו משלחות לסוריה אף ללא עזרתו מלמדת על כך שחלקו בארגון לא היה משמעותי. בפסק הדין צוין כי מתוך העדויות שנמסרו בבית המשפט בנצרת עולה תמונה המעידה על הדומיננטיות ועל המרכזיות של נפאע בארגון המשלחת.

במסגרת פסק הדין, בית המשפט נתן את דעתו לנסיבות מחמירות שלפיהן מדובר היה במפגש מתוכנן מראש עם איש בכיר בארגון טרור, שהתקיים במדינת אויב, אליה נסע נפאע תוך הפרת חוק.

בית המשפט העליון דחה גם את טענתו של נפאע בדבר אכיפה בררנית ואפליה. השופטים ציינו כי בעניינו לא ננקטה אכיפה בררנית, הואיל והאחרים עליהם הצביע אינם נכללים עמו באותה קבוצת שוויון.

"האחרים ביצעו מעשים הפחותים משמעותית בחומרתם ממעשיו של המערער, או שעשו מעשיהם טרם מעשיו של המערער וטרם שינוי מדיניות האכיפה בעניין. בענייננו, החליטה הרשות לשנות ממדיניותה הסלחנית כלפי עבירות שכאלה, ועל כך אין לבוא עמה בטרוניה".

לסיכום נקבע כי נפאע יתייצב לשאת בעונש המאסר בפועל שהוטל עליו ביום 6 לאוקטובר השנה עד השעה 10:00 בבית המעצר ימ"ר קישון.