חדוה בר: נפעל להפרדת חברות האשראי מהבנקים הגדולים

המפקחת על הבנקים הנכנסת, ד"ר חדוה בר: בנק ישראל יתמוך בכניסת הגופים המוסדיים והחוץ-בנקאיים לאשראי קמעונאי ולאשראי לעסקים קטנים וכן בכניסה של הבנקים להפצת מוצרי ביטוח

חדוה בר / צילום: תמר מצפי
חדוה בר / צילום: תמר מצפי

המפקחת על הבנקים הנכנסת, ד"ר חדוה בר, הציגה היום בוועידת כלכליסט בתל-אביב את תפיסתה לגבי השינויים הצפויים במערכת הבנקאית והפיננסית בשנים הקרובות, ואת תוכניות הפיקוח על הבנקים ובנק ישראל לקידום התחרות בענף.

בר הציגה מספר יוזמות שאמורות להביא להגדלת התחרות בין הבנקים בתחום משקי-הבית והעסקים הקטנים:

■ מאגר נתוני אשראי לשימוש כל המערכת הפיננסית.

■ הפרדת חברות כרטיסי האשראי מבנקים שמשקלם בתחום האשראי הקמעונאי עולה על 20%. המשמעות היא ששני הבנקים הגדולים יידרשו למכור את הבעלות על חברות כרטיסי האשראי שלהם, יהיו מנועים מלעסוק בתפעול וסליקה של כרטיסי אשראי, אולם יוכלו להמשיך ולהנפיק כרטיסי אשראי. בנוסף, בנק ישראל יתמוך בכך שהחברות יוכלו לגייס אג"ח למימון פעילותן, שכן הן מפוקחות על-ידי הפיקוח על הבנקים.

■ בנק ישראל יתמוך בכניסת הגופים המוסדיים וחוץ-בנקאיים לאשראי קמעונאי ועסקים קטנים, באמצעות רכישת תיקי הלוואות מחברות כרטיסי אשראי ומהבנקים.

■ כניסה של הבנקים להפצת מוצרי ביטוח.

■ בנק ישראל יפעל להגדרת ביטוח פיקדונות. החלת ביטוח הפיקדונות תצמצם את המחיר למשק במקרה של כניסה של בנק לקשיים או אף לכשל, וכן תתרום לחיזוק הבנקים הקטנים יותר.

בר אמרה עוד כי "ניתן לצפות שבתוך מספר שנים המערכת הבנקאית והפיננסית תראה אחרת - היא תהיה יותר טכנולוגית, יותר תחרותית - בתחומים שנוגעים למשקי הבית ולעסקים הקטנים ובפרט באשראי, בתחום התשלומים ובמוצרים פיננסיים נוספים. בנוסף, ניתן לצפות, שיתרחש תהליך של טשטוש הגבולות בין הגופים המוסדיים, הבנקים, והשחקנים החדשים שיכנסו למערכת".

"שינויים אלה מתרחשים כבר היום בעולם, כתוצאה מהשינויים הטכנולוגיים שמקלים על כניסה לתחומי הפיננסיים ויוצרים סביבה יותר תחרותית, וכן עקב ההתגברות המשמעותית שחלה בשנים האחרונות ברגולציה על בנקים, שאינה זהה לזו שקיימת על גופים חוץ בנקאיים. בנק ישראל והפיקוח על הבנקים יובילו ויתמכו בשינויים הללו, כאשר מטרת העל שלנו היא הגנה על הצרכן וקידום טובת הצרכן והמשק".

עוד אמרה בר כי "השמירה על היציבות אינה מונעת את קידום התחרות. אנו מאמינים שניתן לקדם עוד שינויים בתחרות ללא פגיעה ביציבות המערכת, והפיקוח על הבנקים ובנק ישראל יעשו זאת, ובכלל זה נקדם גם שינויים מבניים".