אינסטגרם משנה את חוקי הפורמט: האם זו הזדמנות למפרסמים?

אינסטגרם תאפשר להעלות תמונות וסרטונים בפורמטים חדשים שצפויים להקל על המפרסמים, אבל מומחי שיווקי מזהירים כי הגולשים בפלטפורמה לא יקבלו בברכה קמפיינים שנעשו לפורמטים אחרים

אינסטגרם הודיעה בסוף השבוע שעבר כי המשתמשים ברשת החברתית יוכלו להעלות צילומים בפורמטים חדשים - נוף ופורטרט. זאת, בניגוד למצב כעת, שבו הוגבלו הצילומים לפורמט מרובע. מדובר ביישור קו עבור אינסטגרם, מאחר שהרשתות החברתיות הגדולות האחרות כבר תומכות בצילומים מסוגים אלה. לכאורה, מדובר בשינוי טכני שצפוי להקל על הגולשים, אבל הוא טומן בחובו גם אפשרויות חדשות עבור המפרסמים.

"אני מרגיש כאילו אינסטגרם הכריחה עד עכשיו אנשים לאמץ את הפורמט המרובע כפורמט שלהם. זה העניק להם קול ייחודי ואופן ייחודי לספר סיפורים, והמותגים נאלצו להתאים את התמונות שלהם לפורמט ההוא. עכשיו, כשהם נוטשים את זה, בהחלט יהיו קצת שינויים בכל הפלטפורמות השונות", אמר ניק טראן, סגן נשיא לשיווק במותג הגרביים Stance.

אם בוחנים את הסוגייה, יש צדדים חיוביים ושליליים להחלטת אינסטגרם לבטל את ההכרח למשווקים לעשות מאמצים ניכרים כדי להתאים את עצמם לפורמט שלה. כך למשל, מותג כמו אפל יכול לקחת את התמונות ש"צולמו באייפון 6" ולהעלות אותן לאינסטגרם, בלי לקלקל את הצילום באמצעות חיתוך התמונה.

"מלחמות הכוכבים" השתמשו בתמיכת אינסטגרם לקובצי וידיאו הוריזונטליים, כדי להעלות קליפ חדש כקדימון לחלק הבא של הסדרה. בכך הפכה "מלחמות הכוכבים" למשתמשת אינסטגרם הראשונה, שמציגה קובץ וידיאו הוריזונטלי באינסטגרם. אולפני סרטים נוספים עשויים ללכת בעקבות האולפן הראשון.

"אני בטוח שנראה מבול של סרטים וטריילרים", אמר טראן. "זה מגניב שמלחמות הכוכבים העלו חומרים שלא נצפו עד עכשיו. אבל אם אנשים יתחילו סתם להעלות טריילרים של 15 שניות, או את פרסומות הטלוויזיה שלהם, אז אינסטגרם תיפול למלכודת של להיראות כמו כל פלטפורמה אחרת".

אחת הפלטפורמות, שאליה עלולה אינסטגרם להידמות יותר, היא פייסבוק. מותגים יוכלו לקחת את הקמפיינים שלהם בפייסבוק ולהרחיב אותם לאינסטגרם - ולהפך, וזה עשוי להניב יותר כסף לפייסבוק. "זה פשוט מגדיל בקלות את ההכנסות לפייסבוק, בגלל שהם הופכים את זה לאופרציה חלקה עבור המשווקים להפעיל את יישום הפרסומות", אמר טרביס פרימן, סגן נשיא חטיבה לשילוב מדיה חברתית, מדיה ותכנים ב-Sears Holdings.

בשורה בתחום הסרטונים

פרסומות בפייסבוק לא יהיו הפרסומות היחידות שבהן יוכלו המותגים לבצע סינדיקציה באינסטגרם. שום דבר לא יוכל לעצור משווק להפוך לפוסט באינסטגרם פרסומת שנוצרה לטלוויזיה ואפילו סתם פרסומת סטנדרטית.

"אני מקווה שהמשווקים לא יהיו מספיק טיפשים כדי לקחת פרסומת באנר ולשים אותה שם. אבל עכשיו יש להם את היכולת לעשות את זה", אמר פרימן. כמובן שכל מפרסם שיעשה את זה באינסטגרם, יזכה לתגובה שלילית מקהל אינסטגרם, שעבורו הרשת החברתית נועדה להעלאת תמונות יפות ולא באנרים משעממים. "אם יש לך שני דברים שמתבצעים במקביל, ושבהם יש פורמטים חדשים שאליהם מנסים המשתמשים להתרגל, ואז מישהו בא ומעלה תוכן נורא ואיום - הם ישתוללו נגד המותג הזה", אמר פרימן.

המהלך של אינסטגרם עשוי להמריץ תמיכה והשקעות בקובצי וידיאו ורטיקליים, שנחשבים לפורמט הווידיאו הטבעי למובייל. סנאפצ'אט הייתה התומכת הגדולה ביותר של וידיאו ורטיקלי עד כה, ובאחרונה החלה יו-טיוב לתמוך בקובצי וידיאו ורטיקליים.

"וידיאו ורטיקלי - בין אם יוצרי סרטים מסורתיים אוהבים את זה או לא - הוא האופן שבו אנשים יוצרים וצורכים תכנים בטלפון שלהם", אמר מנכ"ל Laundry Service, ג'ייסון סטיין. "זה כבר הפך לשיעור גדול מכל הווידיאו הנייד שנצרך. עכשיו, כשאינסטגרם אימצה את זה, זה רק ילך ויגדל".

לא להעתיק קמפיינים

כעת נשאלת השאלה, האם מפרסמים יכולים לחסוך ולהעלות את אותם קובצי הווידיאו הוורטיקליים בסנאפצ'ט ובאינסטגרם? "אתה באמת צריך אסטרטגיות שונות ותוכן שונה. אתה לא יכול פשוט להשתמש בווידיאו סנאפצ'ט שלך ביישום הווידיאו הוורטיקלי של אינסטגרם", אמר סטיין.

ייתכן שייקח זמן עד שכל זה יהיה רלוונטי. "התחושה שלי היא, שמרבית המשווקים יעלו איזו תמונה הוריזונטלית או וידיאו ורטיקלי, אבל אני לא באמת מצפה שמשווקים או מותגים באופן כולל יסתגלו לזה במהירות", אמר טראן.

הוא אינו היחיד שמחזיק בדעה זו. מאט וורסט, סגן נשיא ומנהל כללי של המדיה החברתית ב-360i, אמר, כי תגובתו לשינוי הפורמט היא "מתונה אך אופטימית בצורה זהירה". הוא הוסיף, כי השדרוג אינו בהכרח בבחינת פריצת דרך או מהלך שיחולל טרנספורמציה, אך העובדה שאינסטגרם מגיבה לפידבק זוכה להערכה. עם זאת, יש שינויים שירגשו אותו יותר - למשל, לאפשר למותגים להעלות דברים לאינסטגרם באמצעות מנגנוני השיווק החברתי שלהם; עם כל הפיקוח ותיווך התוכן שמספקים כלי הפרסום החברתי האלה, במקום באמצעות היישום הנייד של אינסטגרם".

"אני מקווה שהשדרוג הוא סימן להסתגלות נוספת ולעתיד לבוא", אמר וורסט. "בהחלט אין מגבלות אחרות".

המספרים של אינסטגרם
 המספרים של אינסטגרם