75 מיליון תהיות: על העסקה ההזויה של קווין דה ברוינה

האם הבלגי שנרכש ע"י מנצ'סטר סיטי בסכום אסטרונומי שווה את המספרים? ספק גדול, בהתחשב בעובדות: שבנבחרת בלגיה הוא לכל היותר כינור שני לאדן הזארד; שהוא כבר נכשל בפרמיירליג אצל צ'לסי של מוריניו; ושלסיטי כבר יש שחקן לא רע בעמדה המועדפת עליו, העונה לשם דויד סילבה

קווין דה ברוינה, וינסנט קומפאני, נבחרת בלגיה / צלם: רויטרס
קווין דה ברוינה, וינסנט קומפאני, נבחרת בלגיה / צלם: רויטרס

במאי עוד הצהיר קלאוס אלופס, המנג'ר של וולפסבורג: "קווין נשאר אצלנו ב-99.99%". הקלפים היו אצלו ביד, שכן דה ברוינה היה מרוצה בקבוצה בה החזיק בחוזה עד 2019, וליתר ביטחון שכרו של הבלגי היה אמור להיות מוכפל ל-11 מיליון אירו בשנה, שיא מועדון. ובכל זאת, בסופה של התמקחות ארוכה - השבוע חתם דה ברוינה במנצ'סטר סיטי. במועדון מהבונדסליגה חסכו את שכרו, וחשבון הבנק יתפח בשל דמי העברה של 75 מיליון אירו בלתי נתפשים - הרכש היקר ביותר של קיץ 2015, והשישי הכי גבוה בהיסטוריה. סכום יותר מכפול לעומת שיא המכירה הקודם של שחקן בונדסליגה (השייך לדורטמונד, שקיבלה 37 מיליון אירו מבאיירן מינכן על מריו גצה, ושוב וולפסבורג שקיבלה סכום דומה על אדין דז'קו - ממנצ'סטר סיטי...).

המכירה של דה ברוינה בן ה-24 הטיסה סחרחורת העברות בבונדסליגה. וולפסבורג, למשל, שלפה באופן מיידי את פנקס הצ'קים ושפכה 36 מיליון אירו על מחליף: יוליאן דרקסלר משאלקה. עסקת דה ברוינה מפרנסת הרבה עיתונאים עם המון קושיות הנוגעות למנהל עסקים, כלכלה, עתיד הכדורגל ומוסר. אבל מיהו אותו דה ברוינה? מאיפה מגיע שחקן השנה בבונדסליגה ששבר בעונה החולפת שיא בישולים (21) בליגה, ובסך הכל סיים את 2014/15 עם נתון מפחיד של 16 גולים ו-28 בישולים בכל המפעלים?

***

באפריל פרש "הקיקר" את סיפורו של "הלבן מדרונחן" שמגיע משולי העיר חנט (גנט) בבלגיה. כבר כילד לא עצר דבר בעד קווין, שהתחיל לשחק במועדון מקומי עם אישור מיוחד מאביו, כי הביטוח סירב לכסות ילד בן חמש.

"הוא היה הצעיר ביותר, הטוב ביותר ומהיר כשד. אבל: הוא לא ידע להפסיד", אמר מאמנו הראשון, רודי סחלסטרייטה. הוא שונא רק דבר אחד יותר: לא לשחק. סוכנו פטריק דה קוסטר מעיד שבפגישתם הראשונה דיבר אביו של דה ברוינה, והנער אמר שוב ושוב: "אני רק רוצה לשחק כדורגל". מאמנו בפנימיית הנוער הטובה בבלגיה בגנק, פרנק דה-ליין, מזכיר איך בגיל 11, בגלל חשש לפציעה, דה ברוינה התחיל משחק - ועוד גמר גביע, על הספסל. הילד לא אמר דבר אך ראשו האדים. "כשראיתי את פניו, ידעתי שננצח", אמר דה-ליין. אחרי שלוש דקות הוכנס דה ברוינה שניצח את המשחק לבדו עם ארבעה שערים.

ב-2009, כשהוא בקושי בן 17, חגג השחקן בכורה בליגה הבלגית הראשונה, ושנתיים מאוחר יותר כבר הצעיד את גנק לאליפות, גם בזכות שת"פ פורה עם אליניב ברדה. בינואר 2012 רכשה אותו צ'לסי. היא השאילה אותו מיד לחצי שנה בחזרה לגנק, וביולי לוורדר ברמן - על מנת שיקבל דקות משחק בליגה רצינית. למרות קשיים התחלתיים, דה ברוינה פספס רק משחק אחד ורשם מספרים יפים. לברקוזן שרצתה לרכוש אותו כבר ב-2009 ודורטמונד נלחמו על שירותיו בסיום עונת 2012/13, אבל מוריניו, שחזר לקדנציה שנייה בסטמפורד ברידג' - פקד להחזירו. אחרי הכנה מצוינת ותואר "איש המשחק" במחזור הראשון, פתח הבלגי, שלא הגיע לרמת הכושר הנדרשת, במשחק הבא - אליו התווספו רק עוד חמש דקות משחק בפרמיירליג, סה"כ 132 דקות. הקרע בינו ומוריניו הלך והחריף. "קווין יודע היטב מה הוא עשה טוב ומה לא", אמר מאמנו בוולפסבורג, דיטר הקינג. הוא רק לא אוהב שאומרים לו את זה. "מעולם הוא לא אהב שמאמנים מדברים אליו ומנתחים את משחקו", כותב ה"קיקר". שידוך כזה לא יכול לעבוד עם "המיוחד".

בוולפסבורג בחרו לקחו את הסיכון בינואר 2014. אלופס, שהביא אותו בזמנו לברמן, היה המנג'ר החדש בעיר. 25 מיליון אירו היה סכום שנראה מופרז, ולבטח לא מקור לרווח בעתיד משחקן שנכשל בפרמיירליג. אבל חצי שנה ראשונה מוצלחת רק הכינה את הקרקע לאחת העונות הטובות שנראו משחקן בבונדסליגה. וולפסבורג סיימה את הליגה כסגנית וזכתה בגביע הגרמני. ודה ברוינה, ששמח בתחילת חוזהו "על השקט שבו דברים קורים בוולפסבורג המאפשר לי להתפתח", נקלע להתלבטויות. שאיפתו להתקדם קיבלה תנופה רצינית עם כניסתם של מועדונים כמו באיירן וסיטי למאבק על רכישתו. למרות שמאמן נבחרת בלגיה, מרק וילמוטס, המליץ לו "להישאר בוולפסבורג ולהתפתח עם הניסיון שיירכש בליגת האלופות כשחקן מרכזי לקראת יורו 2016", ביקש הכוכב לעזוב. סיבה אחת לפחות. סיבה שנראית הגיונית לצעד הזה: שכרו המיועד בסיטי. 20 מיליון אירו בעונה (כולל בונוסים) לטענת "לה סואר" הבלגי, סכום שהוציא את וולפסבורג, ואפילו את באיירן - מהתחרות.

***

האם שווה "קב", או KDB כמו שהתחילו לכנות אותו באנגליה - את הסכומים הללו? התשובה תלויה בפרספקטיבה. עבור כדורגלן העבר ממט שול, "יגיעו דה ברויינים חדשים. הוא אבידה כמובן, הוא שחקן טוב. אבל אם האנגלים רוצים להיפטר מכל כך הרבה כסף, אז קדימה, קדימה!". עורך אתר transfermarkt, טוביאס הולטקאמפ, אמר: "באנגליה יש עכשיו כל כך הרבה כסף, ששחקנים כאלה, שזוכים להייפ תקשורתי, הופכים לסמל סטטוס עבור מועדונים מסויימים". כמו בריאל מדריד או ברצלונה, שם רכש של כוכבים הוא הכרחי מדי עונה עבור האוהדים.

ספורטיבית, יכול דה ברוינה לחפות על החוליה "החלשה" של התקפת מנצ'סטר סיטי, הווינגר חזוס נאבאס. מצד שני הוא מעדיף בבירור את עמדת הקשר ההתקפי במרכז, בה שיחק בבונדסליגה 27 פעמים בעונה החולפת (ורק שבע פעמים באגפים). אבל לדחוק את דויד סילבה? הרי אפילו בנבחרת בלגיה דה ברוינה הוא כינור שני לכל היותר לאדן הזארד. לפחות יודעים במנצ'סטר שדה ברוינה נותן תפוקה. מלבד מחלת הנשיקה בשלה נעדר פחות מחודשיים במהלך 2010, ופיספס רק תשעה משחקים - הבלגי פספס רק שלושה משחקים בחמש השנים האחרונות כתוצאה מפציעות. וינסנט קומפאני, חברו לנבחרת והקפטן שלו בסיטי, אמר ל"גרדיאן": "כל קבוצה נהיית יותר טובה איתו. הוא שחקן פנומנלי והוא העסקה השלמה".

בכל אופן, הסיכון שלוקחת סיטי הוא קטן. לכל היותר יהפוך הקשר לבורג במכונה, אבל למועדון תישאר תדמית של זה שעומד בראש שרשרת המזון. מי שיכול להפסיד הוא הכדורגל הגרמני: ז'רום שמפיין, מועמד לשעבר לראשות פיפ"א, צייץ: "אי-השוויון רק גדל בכדורגל. מועדונים המנוהלים היטב נאלצים למכור את הטובים שבשחקניהם". ב"קיקר" אמר מרטין וינטרקורן, ראש קונצרן פולקסוואגן, בעלי וולפסבורג: "היינו מעדיפים שקווין ישאר פה. אבל עם הסכומים שרצים באנגליה, צריך לחשוב בגרמניה מה לעשות כדי למנוע מכירת חיסול". במהלך 2015 הוציאו קבוצות פרמיירליג כ-220 מיליון אירו על שחקני בונדסליגה. כהשוואה, ב-15 השנים האחרונות ביחד שילמה הפרמיירליג 304 מיליון אירו על שחקנים מהליגה הגרמנית הבכירה. "בנקודה כלשהיא אתה חסר אונים. אפילו בבאיירן שהייתה מעוניינת, אמרו - כרגע אנחנו לא יכולים להתמודד עם הסכומים הללו", סיכם וינטרקורן.