ברזיל ב"תוהו ובוהו כלכלי" - וערן פרידלנדר ממליץ לכם להשקיע בה

קשה לעקוב אחרי הרזומה של ערן פרידלנדר. הוא גדל על קו ירושלים-ציריך, עבד בלונדון, למד על קו ניו-יורק-פריז, וכיום כיו"ר חברת הדשנים דו-סולו, הוא מתנהל בין ברזיל (שם פעילה החברה) לקנדה (שם היא נסחרת ושם הוא מתגורר). בראיון ל-G הוא מסביר למה דווקא עכשיו, כשברזיל נמצאת ב"תוהו ובוהו כלכלי", זה הזמן להשקיע בה

ערן פרידלנדר / צילום: ענבל מרמרי
ערן פרידלנדר / צילום: ענבל מרמרי

ערן פרידלנדר, יו"ר חברת הדשנים דו-סולו (DuSolo, שפירושו הוא "מהאדמה"), הפועלת בברזיל, הוא אדם אופטימי. עד כמה אופטימי? אף שהוא מודה ש"שוק הכרייה בעולם התרסק בשנים האחרונות", ואף שברזיל "נמצאת בתוהו ובוהו כלכלי" - פועל יוצא של מיתון כבד, פרשיות שחיתות והוצאות עתק על אירוח שניים מהאירועים הגדולים בעולם (מונדיאל בקיץ שעבר ואולימפיאדה בקיץ הבא) - ברור לו ש"זה הזמן לבנות עסקים בברזיל, כי יש הזדמנויות". בסופו של תהליך, הוא משוכנע, "ברזיל תתגבר על המיתון ותצא ממנו יותר חזקה. יש שם הרבה מודעות לכל נושא השחיתות. הם רוצים רפורמה, הם משנים הרבה מהחוקים הכלכליים, וזה יתרום לכלכלה הרבה יותר חזקה".

- ועד שזה יקרה, המצב קשה.

"כן, נכון לעכשיו, חברות הדשנים בברזיל מדווחות על ירידה של 40% בביקוש, וכמובן שכל זה משפיע עלינו. השנה התחילו להיות הכנסות, אבל בגלל המצב בברזיל, הן לא ברמה שציפינו לה. ההידרדרות קרתה בחודשים האחרונים. כשבחנו את הצפי, זה היה לפני שידענו שברזיל הולכת לגלוש למצב הזה.

"אנחנו לא נעמוד בציפיות, אבל בגלל שאנו מייצרים דשן שהוא מאוד פשוט לייצור (ראו הרחבה בהמשך), יש לנו רווח גולמי של כמעט 70%, כך שאנחנו לא צריכים למכור הרבה כדי להיות רווחיים. התחזיות שלנו לשוק הזה הן שהוא יצמח מהר".

- למה שלא תייצאו מחוץ לברזיל?

"אין טעם. סין היא הצרכנית הכי גדולה בעולם של חומרי גלם ואנחנו רואים מה קורה שם עכשיו. מעבר לכך, הביקוש בברזיל כל-כך גדול, והעובדה היא שיש פה שחקנים גדולים: כל חברה בינלאומית שעוסקת בפוספטים נכנסת לכאן. תראי את כיל, למשל. כל זה בגלל שהשוק באמת כל-כך גדול.

"מה שכן, אם בשנה רגילה מכרנו את הפוספטים לגורמים בטווח של עד 500 קילומטרים, אנחנו מתכוונים להכפיל את הטווח ולהיכנס למכור באזורים רחוקים יותר. הירידה במחירי ההובלה מאפשרת לנו את זה".