דוח: הגורם המזהם ביותר במרכזי הערים - תחבורה

מה איכות האוויר שאנו נושמים? דוח של המשרד להגנת הסביבה מצביע על חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני הנפלט מכלי רכב סמוך לכל צירי התנועה במרכזי הערים הגדולים

פקק / צילום: אלון רון
פקק / צילום: אלון רון

דוח של המשרד להגנת הסביבה על איכות האוויר בישראל לשנת 2014 מצביע על התחבורה כגורם זיהום האוויר המשמעותי הגדול במרכזי הערים. הדוח מבוסס על תוצאות מדידה של יותר מ-100 תחנות לניטור איכות אוויר שפרוסות ברחבי הארץ ועל 14 נקודות דיגום. המדידות, שתוצאותיהן מובאות בדוח, מצביעות על חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני הנפלט מכלי רכב סמוך לכל צירי התנועה במרכזי הערים הגדולים.

חריגות שהמשרד להגנת הסביבה הגדיר "קיצוניות" נמצאו בשכונת שמואל הנביא בירושלים ובמרכז הבירה, בתחנות תחבורתיות בירושלים, בחיפה וברחבי גוש דן. בנקודות הדיגום נמצאו ריכוזים גבוהים של חומרים אורגניים נדיפים שמקורם בשריפה של דלקים בתחבורה ובתעשייה.

בין הממצאים המטרידים המובאים בדוח של המשרד להגנת הסביבה, הריכוזים הגבוהים של חלקיקים נשימים עדינים מסוג PM 2.5 בחיפה, בתל אביב ובירושלים: מבין 10 ערים מרכזיות באירופה, חיפה ותל אביב נמצאות במקום הראשון מבחינת הימצאות חלקיקים נשימים אלה באוויר.

גם בירושלים נמצאו ריכוזים גבוהים של חלקיקים מסוג זה. "בכל הקשור לזיהום שמקורו בתחבורה מצבנו רע", אמרה היום (ד') בשיחה עם "גלובס" סמנכ"לית בכירה במשרד להגנת הסביבה, שולי נזר. "חלקיקים מסוג PM 2.5 הם חלקיקים בגודל של 2.5 מיקרון שחודרים בקלות אל מערכת הנשימה וסופחים אליהם מתכות וחלקיקים מסוכנים אחרים. חלקיקים אלה סווגו בידי ארגון הבריאות העולמי כגורמי תחלואה בסרטן".

מהדוח עולה עוד כי באזור התעשייה הצפוני של אשדוד, המתאפיין בפעילות ענפה של תעשייה כבדה, נמדדה חריגה שנתית בפליטות של עופרת וקדמיום ונמצאו ריכוזים גבוהים של ניקל וארסן. מדובר במתכות הנחשבות רעילות ומסוכנות, ובמשרד להגנת הסביבה אומרים כי מקורן בפעילות של מפעלים למחזור מתכות ומצברים, מתהליכי ייצור של חומרי הדברה ומפעילות של בתי הזיקוק.

עם זאת, במשרד להגנת הסביבה ציינו היום כי מאז שנת 2002 ניכרת ירידה קבועה בהיקף זיהום האוויר שמקורו בתעשייה ובתחבורה ובכל תחנות הניטור נרשמה ירידה בריכוזי של חנקן דו-חמצני. ירידה זו הוסברה בעיקר בשיפור איכות הדלקים ובהחמרה בתקני הפליטה של כלי רכב.

על רקע הממצאים המובאים בדוח, אמר השר להגנת הסביבה, אבי גבאי: "דרוש שינוי דרמטי בטיפול בזיהום האוויר שמקורו בתחבורה ובתעשייה. תוכנית הפעולה שאנו מקדמים במפרץ חיפה היא רק ההתחלה ונוביל לצעדים נחרצים בנושא זה גם בערים נוספות".

תוכנית הפעולה להורדת רמת זיהום האוויר שמקורו בתחבורה ובחיפה הוצגה לפני שבועות אחדים, ובמסגרתה הגבלת תנועה של כלי רכב מזהמים המונעים בדיזל בחלקים מסוימים בעיר, העמדת תמריצים לנהגי כלי רכב כבדים המונעים בדיזל - להסב אותם לגז טבעי, סבסוד התקנה של אמצעים מתקדמים להפחתת הפליטות מהם וזאת לצד הרחבת הפיקוח והאכיפה על מפעלי תעשייה במפרץ.

ריכוזים שנתיים של מזהמי אוויר
 ריכוזים שנתיים של מזהמי אוויר