משרד הכלכלה עצר עסקת הקטרים של רכבת ישראל עם בומברדייה

משרד הכלכלה: העסקה הותנתה בקיום רכש גומלין שתעשה בומברדייה בישראל בהיקף כולל של כ-40 מיליון אירו

רק לפני שבועות אחדים הודיעה רכבת ישראל על זכייתו של התאגיד הקנדי בומברדייה במכרז ענק לאספקה של 62 קטרים חשמליים בהיקף כולל של כ-200 מיליון אירו, והיום (ד') הורתה מנהלת היחידה להשקעות זרות ולשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה זיוה איגר על עצירת ההתקשרות.

במשרד הכלכלה אמרו היום כי מתוקף ההתקשרות של התאגיד הקנדי עם רכבת ישראל, שהיא חברה ממשלתית, העסקה הותנתה בקיום רכש גומלין שתעשה בומברדייה בישראל בהיקף כולל של כ-40 מיליון אירו; מחצית מהיקף הרכש באמצעות קבלנות משנה מקומית והמחצית השנייה באמצעות רכש של מוצרים ושל שירותים שמקורם בישראל.

במשרד הכלכלה ציינו היום כי בחינת תוכנית מימוש רכש הגומלין שהגישה בומברדייה ליחידה להשקעות זרות העלתה כי התוכנית אינה בת-יישום. על רקע תוצאות הבדיקה, הורתה איגר לרכבת ישראל לעצור את המשך ההתקשרות עם בומברדייה וזאת עד שהתאגיד הקנדי יגיש לה תוכנית מתוקנת וישימה שעומדת בתקנות.

איגר הבהירה לרכבת ישראל כי בהיעדר תוכנית רכש מתוקנת, המשך ההתקשרות שלה עם בומברדייה לא תאושר. "במסגרת רכש הגומלין נחשפות החברות הזרות למגוון רחב של שירותים ושל מוצרים המיוצרים על ידי התעשייה הישראלית ובטכנולוגיות המתקדמות ביותר, והן מרוויחות משיתוף פעולה איתן. רכש גומלין והשקעות זרות ישירות בתעשייה, כפי שמתחייב בחוק, מאפשרים לתעשייה הישראלית להרחיב את פעילותה ולגייס עובדים נוספים - ומכאן חשיבותם. נקפיד על מימוש התחייבויות אלה מול כל חברה זרה", אמרה איגר.

מחברת בומברדייה נמסר היום בצהריים בתגובה לדברים כי "החברה מקושרת עם עשרות חברות במשק הישראלי ומאז תחילת פעילותה בישראל ביצעה רכש גומלין בהיקף של כ-200 מיליון אירו, וזאת תוך עמידה בכל התחייבויותיה החוזיות. בכוונתנו להמשיך ולשתף פעולה עם התעשייה הישראלית, תוך מתן עדיפות לתעשייה הרכבתית".

מרכבת ישראל נמסר כי "רכבת ישראל מצפה מכל המעורבים בדבר להגיע להבנות, כך שהמשך תהליך רכש הקטרים, שהוא חלק משמעותי מבניין הכוח של רכבת ישראל, ימשך כמתוכן. החברה מצפה מבומברדייה לעמוד בהתחייבותם לביצוע רכש גומלין בישראל בהתאם לדרישות היחידה לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה".