פדיונות עתק של 7.2 מיליארד ש' מקרנות הנאמנות ביולי-אוגוסט

פדיונות של 4.8 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות נרשמו באוגוסט בלבד, שמתוכם כ-3.5 מיליארד שקל נפדו בשלושה ימים בלבד ■ בית ההשקעות מור בלט נגד המגמה, והצליח לרשום באוגוסט יצירות של 481 מיליון שקל ■ מתעודות הסל נפדו באוגוסט יותר מ-1.3 מיליארד שקל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

החודשיים האחרונים - יולי ואוגוסט - גררו עמם פדיונות בהיקף מצטבר של כ-7.2 מיליארד שקל בשוק קרנות הנאמנות. הרוב המכריע של הפדיונות הללו נרשם בחלק האחרון של אוגוסט, כששוקי ההון בעולם וגם בארץ רשמו ירידות שערים חדות, בשל החשש לגבי הצמיחה של הכלכלה העולמית בכלל ולגבי מצבה האמיתי של כלכלת סין, שחוותה מפולת בשווקיה הפיננסיים.

למעשה, עיקר הפדיונות נרשם בשלושת ימי המסחר של 23 עד 25 בחודש, שבמהלכם נפדו כ-3.5 מיליארד שקלים - להערכת פעילים בשוק "מדובר בפדיונות שיא על פני תקופה כה קצרה".

בסך הכול, בסיכום אוגוסט רשמו הקרנות פדיונות בהיקף מצרפי של כ-4.8 מיליארד שקל, ורק שלושה גופים מנהלים - ובראשם בית ההשקעות מור - הצליחו לרשום גיוסים חיוביים, והיתר היו כולם באדום. מדובר בפדיונות ניכרים וברורים, אבל בסדרי גודל מוכרים שקורים אחת לתקופה בשוק זה. עיקר הפדיונות נרשמו בקרנות אג"ח מדינה בארץ, אג"ח בארץ כללי, בקרנות הכספיות וכן בקרנות המנייתיות - בדגש על מניות בחו"ל.

במקביל, באוגוסט נרשמו בשוק תעודות הסל פדיונות בהיקף כולל של למעלה מ-1.3 מיליארד שקל, כשכל ארבע חברות ניהול תעודות הסל רשמו פדיונות. עם זאת, בעוד שפסגות סל, קסם של אקסלנס והראל סל רשמו פדיונות של 467 מיליון שקל עד 375 מיליון שקל, הרי שתכלית של מיטב דש סבלה מפדיונות בהיקף של 7 מיליון שקל "בלבד".

רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, מציין כי "עיקר הפדיונות היו בתעודות סל העוקבות אחר מדדי מניות בחו"ל, בהיקף של כ-540 מיליון שקל". לפני חצי שנה בלבד נוהלו בענף תעודות הסל נכסים בהיקף מצרפי של כ-121.6 מיליארד שקל.

כך או אחרת, בשקלול הפדיונות בשוקי קרנות הנאמנות ותעודות הסל, עולה שבאוגוסט נרשמו בתעשיות ניהול כספי הציבור הללו כ-6.1 מיליארד שקל, שהתווספו לפדיונות ניכרים שנרשמו ב-7 החודשים הראשונים של השנה. כך, בסוף חודש אוגוסט 2015 רשמו קרנות הנאמנות פדיונות מצטברים בסביבות של כ-20 מיליארד שקל, בעיקר בשל פדיונות אדירים שנרשמו מוקדם יותר השנה בקרנות הכספיות (שנבעו מחוסר האטרקטיביות במכשיר השקעה זה בשל הריביות האפסיות), ובאותה תקופה רשמו תעודות הסל פדיונות מצטברים של כ-11 מיליארד שקל.

כך, בשקלול התשואות שנרשמו בקרנות הנאמנות ובתעודות הסל, הצטמקו השווקים הללו מתחילת השנה בכ-7.8% ובכ-8.4%, בהתאמה. שוק הנאמנות מנהל נכון להיום נכסים בהיקף של כ-241 מיליארד שקל - הרמה הנמוכה מאז חודש ינואר 2014.

בשוק מציינים כי באוגוסט כולו, כולל המשבר במחציתו השנייה, נרשמה תשואה ממוצעת שלילית של כ-0.7% בתעשיית הקרנות, ומתחילת השנה התשואה הממוצעת עדיין חיובית, ועומדת על כ- 2.1%. עיקר הירידות באוגוסט התמקדו בקרנות מניות בארץ ובחו"ל, בעוד שבשאר קרנות האג"ח לא נרשמו תנודות מיוחדות.

הגדולות פדו; מור גייסה מאות מ' ש'

מור גייסה באוגוסט כ-481 מיליון שקל לקרנות שבניהולה, וגם קרנות אילים וקרנות רוטשילד היו במגייסות, ורשמו יצירות של כמה עשרות מיליוני שקלים כל אחת. בבחינת הביצוע בקרנות המסורתיות בלבד עולה שלשלוש האמורות הצטרף עוד גוף שרשם יציאות: פסגות, שמנהל כיום את היקף הנכסים הגדול בשוק.

מנגד, כל היתר רשמו פדיונות שנעו בטווחים גדולים. הפודה הגדולה באוגוסט הייתה הראל פיא, שממנה יצאו למעלה מ-1.1 מיליארד שקל, ואחריה ניצבת אלטשולר שחם - עם פדיונות של כ-812 מיליון שקל באוגוסט.

מתחילת השנה מיטב דש והראל פיא בולטות עם הפדיונות הגבוהים ביותר - כ-5.5 מיליארד שקל כל אחת, ופסגות במקום השלישי עם פדיונות של כ-3.9 מיליארד שקל, בעיקר בשל הפדיונות בכספיות. כל השלוש רשמו פדיונות ניכרים גם בקרנות המסורתיות, מתחילת השנה.

לצד שלוש הגדולות הללו נציין עוד שלוש חברות ניהול קרנות שעוברות שנה לא פשוטה: מנורה מבטחים פיננסים, אי.בי.אי ואנליסט - שחוו פדיונות של כ-1.8 מיליארד שקל ויותר מכך. מנגד, יש גם שתי חברות שמסתכלות על השנה הנוכחית בחיוך רחב, עם יצירות שמגמדות את היתר: ילין לפידות, שרשמה גיוסים של כ-3.5 מיליארד שקל מתחילת השנה, ואלומות - עם גיוסים של כ-2.5 מיליארד שקל, שנרשמו למרות פדיונות של כ-1.6 מיליארד שקל בשלושת החודשים האחרונים.

בכל אופן, למרות השינויים התכופים בהיקפי הכספים המנוהלים בגופים עצמם, וחילופי מקומות ביניהם בדרגת היקפי הגודל של הגופים המנהלים, מתבססת לה רביעיית הגדולים בשוק קרנות הנאמנות, בראשות פסגות, שאחריה מיטב דש, מגדל שוקי הון והראל, שחוו תהפוכות אדירות השנה בצל הנהירה החוצה מהקרנות הכספיות ורעידות האדמה האחרונות במסורתיות. הארבע מחזיקות כל אחת בין 12% (פסגות) ועד 11.8% (הראל פיא) מהשוק, וביחד כ-47.5% מהשוק. ביחד עם שלושת השחקנים הבאים בתור במונחי גודל עולה שבסוף אוגוסט החזיקו שבע חברות ניהול ביותר מ-75% מהשוק כולו. זאת בדומה למשקלם המצרפי של הגופים הללו זה זמן.

הגיוסים והפדיונות
 הגיוסים והפדיונות