כישלון בניסוי בתרופה לסוכרת של אנדרומדה - כת"ב צנחה בבורסה

כלל ביוטכנולוגיה דיווחה לבורסה כי היעד העיקרי של הניסוי בתרופת ה-DiaPep277 לא הושג ■ תצטרך לקבל עד סוף החודש החלטה האם לממש את האופציה לרכוש את אנדרומדה

חברת התרופות Mylan מייאלן / צילום: בלומברג
חברת התרופות Mylan מייאלן / צילום: בלומברג

עוד פרק בעלילה המפותלת של חברת הביומד אנדרומדה נרשם היום, והפעם לא מדובר בהתפתחות חיובית, אלא בכישלון בניסוי הקליני המתקדם בתרופה שמפתחת אנדרומדה, DiaPep277, המיועדת לטיפול בסוכרת נעורים. כת"ב (כלל תעשיות ביוטכנולוגיה), שבעבר הייתה החברה האם של אנדרומדה, דיווחה על כך לבורסה, משום שיש לה אופציה לרכוש בחזרה את החברה מידי הייפריון האמריקאית.

האופציה הזו, לפי הדיווח, עדיין על הפרק, אם כי בשל התוצאות השליליות, נראה שהסבירות לכך פחתה. כת"ב ציינה כי אתמול התקבלו תוצאות ראשוניות של הניסוי, שמהן עולה כי לא הושג היעד העיקרי שלו. היא הוסיפה שתבחן את נתוני הניסוי, ותקבל החלטה בדבר מימוש האופציה עד 30 בספטמבר.

בעקבות הדיווח צנחה היום מניית כת"ב בכ-20% במהלך המסחר בבורסה. החברה, שבשליטת כלל תעשיות של לן בלווטניק ובניהולו של ראובן קרופיק, שהודיע לאחרונה על כוונתו לפרוש, נסחרת בבורסה בת"א בשווי של כ-390 מיליון שקל. החברה היא חברת החזקות בתחום מדעי החיים והטכנולוגיה הרפואית. חברות הפורטפוליו המרכזיות שלה הן גמידה סל, מדיוונד וקיורטק.

הניסוי (שלב III) בתרופה של אנדרומדה נערך לאחר שנראה היה כי התרופה כבר אבודה, וכי אין לה עתיד. ההיסטוריה של DiaPep277 החלה כשכת"ב וטבע היו בעלות הזכויות בתרופה, לאחר שטבע השקיעה לאורך השנים כמה עשרות מיליוני דולרים בפיתוח. אולם ב-2014 החליטה טבע לוותר על הזכויות ומכרה אותן בחזרה לכת"ב. כעבור מספר ימים נראה היה שכת"ב עשתה את עסקת חייה, לאחר שהודיעה כי אנדרומדה צפויה להימכר במאות מיליוני דולרים. באפריל 2014 נחתמה העסקה: אנדרומדה נמכרה להייפריון בעסקה שעשויה הייתה להגיע עד ל-570 מיליון דולר, בעוד שהתמורה המיידית לכת"ב, במזומן ובמניות, עמדה על 20 מיליון דולר.

כת"ב כבר הספיקה להכיר ברווח של 482 מיליון שקל מהמכירה, אלא שכעבור כמה חודשים היממה הייפריון את כת"ב ואת השוק כשהודיעה חד-צדדית על ביטול העסקה, והאשימה את עובדי אנדרומדה בכך שהיטו את תוצאות הניסוי הקליני.

"מעולם לא ראיתי רמאות כזאת", אמר מנכ"ל הייפריון, דונלד סטנל. כת"ב, שחששה מאוד מפגיעה במוניטין שלה, תבעה בתגובה את הייפריון. בסופו של דבר, הצדדים חזרו לדבר, הייפריון חזרה בה מטענת הרמאות וטענה ל"הפרות של הכללים הקליניים הראויים", ולפני כמה חודשים הוסכם על ביצוע ניסוי קליני נוסף בתרופה, במימון הייפריון, בעוד שלכת"ב ניתנה כאמור האופציה לרכוש בחזרה את אנדרומדה. בין לבין, הייפריון עצמה נמכרה, מה שהניב לכת"ב (שהחזיקה במניות הייפריון בעקבות עסקת אנדרומדה) רווח הון. ועדה חיצונית בחנה את הניסוי, שכאמור הסתיים כעת בכישלון.

אין הצדקה להמשך פיתוח התרופה

למרות האכזבה של כת"ב, מבחינה פיננסית נראה שהחברה לא ניזוקה מהנושא. לפני כניסתה של הייפריון לתמונה, טבע מימנה את רוב הפיתוח, ולאחר מכן המימון בוצע על-ידי הייפריון. ההערכות הן שבמוצר הושקעו למעלה מ-100 מיליון דולר, למעלה ממחציתם על-ידי הייפריון.

כתוצאה מההסכמים עם הייפריון, כת"ב אף יוצאת מההרפתקה הזאת עם רווח של כ-20 מיליון דולר. עם זאת, ברור שלאחר שנים כה רבות של פיתוח, בחברה היו מעדיפים לראות מוצר מצליח שנמכר בשוק, בטח ובטח לאור הפוטנציאל הרב של שוק הטיפול בסוכרת נעורים.

מעבר לנושא הפיננסי, ברור שפרשת הייפריון-אנדרומדה לא הוסיפה נחת לכת"ב ולא תרמה למוניטין שלה. החברה נפגעה תדמיתית, גם אם לא הואשמה מעולם בעצמה בזיוף. עם זאת, אנדרומדה ו-DiaPep277 הוצבו תמיד בחזית הפורטפוליו של כת"ב, מהלך שמסתמן בדיעבד כבעייתי.

מה יקרה כעת למוצר ולעובדי החברה? נכון להיום, עובדי אנדרומדה הם חלק מהייפריון שנרכשה על-ידי הורייזון. כאמור, לכת"ב יש אופציה לרכוש בחזרה את אנדרומדה. האופציה ניתנה לה תמורת 2.5 מיליון דולר כאשר הסכום המקסימלי שכת"ב הייתה עשויה לשלם להייפריון עמד על 36.5 מיליון דולר. במתכונת הנוכחית, נראה שאין הצדקה להמשך פיתוח התרופה, אך בכת"ב יבחנו את הנתונים הסטטיסטיים המלאים של הניסוי ועל בסיס זה יחליטו מה בכוונתם לעשות והאם ההשקעה מוצדקת. ייתכן, למשל, שהנתונים יצביעו על כך שהתרופה מתאימה יותר לאוכלוסיות גיל מסוימות.

ההיסטוריה של אנדרומדה DiaPep277
 ההיסטוריה של אנדרומדה DiaPep277