קולות בלבב פנימה

הרמה של המורים בישראל מביכה. הפתרון: תחלופה ומעורבות פוליטית

כיתה / צילום: אייל פישר
כיתה / צילום: אייל פישר

כשילדתי בת החמש וחצי משבשת מילים של שירים אני מתמוגגת מהיצירתיות שהיא מפגינה. אבל כשמורה בישראל, שמתבקש לחזור על מילות ה"תקווה", כותב, בלי להתבלבל, "קולות בלבב פנימה", בא לי למות.

והבושה רק הולכת ומחמירה כשקוראים את התשובות שנתנו 500 מורים ל-15 שאלות על מושגי יסוד הקשורים בדמוקרטיה הישראלית, שהגישו להם ב"ישראל היום". לפי המחנכים של ילדינו "הקו הירוק" הוא "קו דמיוני שמאלני", או "הקו להודעות על איכות סביבה", יש ארבעה חומשי תורה, הפלמ"ח היא מין מילה ללא פשר, ויו"ר הכנסת, נו, איך קוראים לו.

הממצאים האלה לא מפתיעים אף אחד מאיתנו. לכולם ברור שהחינוך הישראלי נמצא בשפל, ואף רפורמה קיצונית ומהפכנית של שר עם כוונות טהורות לא תוציא אותו משם. מכיוון שכך, אין מנוס מלהחליף את ההנחה שמורים צריכים להשאר במערכת כל חייהם. מורה הוא אולי מורה לחיים, אבל לא צריך להיות מורה כל חייו. רק כשנפנים שהוראה היא מקצוע זמני, נוכל להתקדם מחינוך שהתאים לתקופה החקלאית הפיאודלית, לחינוך מתקדם, עדכני וברמה גבוהה.

מי שחשב שתגמול גבוה של מורים יפתור את בעיית איכות כוח האדם במערכת, התבדה. מחקרים שנערכו בבתי ספר פרטיים בארה"ב, בהם זכו המורים למשכורות עתק, הוכיחו שלא היה שינוי משמעותי בהישגי התלמידים או ברמת ההוראה. כך שהאופציה האחרונה שנשארה למי שחרד לעתיד הילדים, היא לנסות "לדוג" מורים מבריכות אחרות.

הוראה היא מקצוע שוחק ולא מספיק מתגמל, וככזה צריכה להיות בו תחלופה גבוהה, שתאפשר למורים למצות את הפוטנציאל שלהם תוך כמה שנים ולהמשיך הלאה. נכון, יש גם אנשים ערכיים שרואים בהוראה שליחות, אבל הם יגיעו אליה בכל מקרה. המטרה שלנו היא להביא כוחות רעננים ואיכותיים מבחוץ.

אפשר, למשל, להכניס את ההוראה כחלק מהשירות הלאומי, להפנות להוראה חרדים, ערבים, או ג'ובניקים, שאין מה לעשות איתם, להכשיר אותם בסמינרים יעודיים ולהכניס אותם למערכת לכמה שנים. כך תיפתר אבטלה סמויה, הוצאות מיותרות על כוח אדם בתקציב הביטחון, ותיווצר תחלופה בריאה במערכת.

ניתן גם להציע מלגות לימודים לסטודנטים שימומנו על ידי המדינה, בתמורה להתחייבות לשמש כמורים במהלך תקופה שווה לתקופת הלימודים, כנהוג בעתודות האקדמאיות. כל הצדדים ירוויחו ממהלך כזה, ובעיקר התלמידים.

ובמקום להתנפל על מורים שמגלים מעורבות פוליטית, צריך לברך על כל מעורבות אזרחית שהיא, מימין או משמאל, בהפגנות למען התנחלות בגדה או נגד הכיבוש בנבי סלאח, כל עוד היא נעשית בגילוי נאות ובצורה מאוזנת. מורה ערכי יותר, הוא מורה טוב יותר. מורה מעורב יעניק ערך מוסף לתלמידיו, יעורר בהם ספקנות, יגרה אותם לחשוב ויעמיק את השיח בכיתה.

הבינוניות שאנחנו כופים על מורי ישראל, בשם אתיקה נעלה או סתם בגלל חוסר אכפתיות, פוגעת בתלמידים, אבל בעקיפין מזיקה לכולנו.