חוזרים לגייס: תוך פחות משבוע הונפקו אג"ח ב-2 מיליארד שקל

על אף הטלטלה בבורסות העולם, שוק גיוסי האג"ח פתח את ספטמבר בסערה ■ קבוצת עזריאלי אחראית למחצית מהסכום שגויס בימים האחרונים

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

למרות חוסר היציבות המאפיין את השווקים בשבועיים האחרונים, ספטמבר נפתח בסערה מבחינת שוק גיוסי האג"ח הקונצרניות, עם כמה הנפקות משמעותיות שתומכות בהמשך הפעילות האינטנסיבית שמאפיינת את השוק הזה כבר חודשים ארוכים. ובמספרים, תוך פחות משבוע גייסו החברות בבורסה כ-2 מיליארד שקל בהובלת קבוצת עזריאלי, שעדכנה הבוקר כי הבטיחה בשלב המוסדי גיוס של כמחצית מהסכום המוזכר (כ-1 מיליארד שקל) בריבית של 1.65%. גיוס זה מצטרף לגיוסים בהיקף דומה שביצעה עזריאלי מוקדם יותר השנה.

עזריאלי גייסה כפול מהסכום אותו תכננה לגייס בתחילה, ונהנתה מביקושי יתר.

לא מן הנמנע שחלק מההחלטה להרחבת הגיוס התקבלה על רקע פרסום מכרזים גדולים של מינהל מקרקעי ישראל בת"א בימים האחרונים, חלקם בסמוך למתחם שרונה הקרוב למרכז עזריאלי, המיועדים למגורים ולמסחר.

אוגוסט חלש כבעבר

גיוס נוסף בסקטור הנדל"ן הוא של איירפורט סיטי, שבקרוב צפויה למזג לתוכה את חברת הבת נצבא. איירפורט סיטי השלימה גיוס של 450 מיליון שקל בשתי סדרות, בריביות של 1.65%-2.35%. גם רשת שופרסל הבטיחה גיוס של 310 מיליון שקל בשלב המוסדי, הפעם בריבית של 4.4% צמודה למדד. קבוצת הביטוח והפיננסים הראל השלימה גיוס של 255 מיליון שקל בריבית שנתית דומה לזו של שופרסל.

נתוני חברת מידרוג מראים כי אוגוסט היה חודש חלש יחסית, עם גיוסים של פחות מ-2.5 מיליארד שקל, אולם בחברת הדירוג מציינים כי הפעילות המועטה מאפיינת את חודשי הקיץ, וכי היקף הגיוסים היה דומה לזה שנרשם באוגוסט 2014.

בין המנפיקות הבולטות באוגוסט - שהיה חודש מסחר דרמטי בסיכומו השיל מדד המעו"ף כ-8% מערכו - נמצאות חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב, שגייסה כ-730 מיליון שקל; חברת האנרגיה בזן שגייסה כ-470 מיליון שקל; וחברת התשתיות הנדל"ן שפיר שגייסה כ-380 מיליון שקל.

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, התייחס להשפעת ירידות השערים החדות על הפעילות בשוק הקונצרני ואמר כי "הסערה תגרום לדחייה בהעלאת הריבית בארה"ב, וכך הבנקים המרכזיים ימשיכו לדחוף את המשקיעים לשוק האג"ח הקונצרני. מפילוח המגייסים האחרונים בשוק, ניתן לראות כי השוק עדיין מתאפיין בסלקטיביות גדולה יחסית, כשכל השחקניות הפעילות הן חברות גדולות ובעלות דירוג חוב גבוה יחסית". מנתוני מידרוג עולה עוד כי מרבית החברות שגייסו חוב באוגוסט נכללו בקבוצת הדירוג A ומעלה, ויתרתן דורגו בקבוצת ה-Baa.

בבחינת המצב מתחילת השנה במידרוג מציינים כי 2015 "מתאפיינת עד כה בירידה בהיקף ובמספר ההנפקות הלא מדורגות בהשוואה לשנים קודמות", וכי שיעור האג"ח שהונפק בדירוג A ומעלה מהווה כ-94% מהיקף ההנפקות עד כה. בחברת הדירוג מוסיפים כי מתחילת השנה נרשמה עלייה של 20% בהיקף הפעילות בשוק האג"ח הקונצרני, עם גיוסים שהגיעו ליותר מ-40 מיליארד שקל עד סוף אוגוסט, לעומת גיוסים בהיקף של פחות מ-34 מיליארד שקל בשמונת החודשים הראשונים של 2014.

את הפעילות המוגברת מוביל סקטור הפיננסים, שהיה אחראי ל-45% מסך הגיוסים ב-2015 עד כה, עם סכום של כ-18 מיליארד שקל. אחריו נמצאות חברות הנדל"ן, שהיו אחראיות על 35% מסך הגיוסים, בהיקף של 14 מיליארד שקל.

גיוסי האגח הבולטים האחרונים 3.9.15
 גיוסי האגח הבולטים האחרונים 3.9.15