בני שטיינמץ פרע חוב של 36 מיליון שקל לבנק הפועלים

הסדר חוב שני ככל הנראה צפוי להיות מאושר בקרוב על ידי מחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן סקורפיו של שטיינמץ

בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`
בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`

על רקע הסדר חוב שני שככל הנראה צפוי להיות מאושר בקרוב על ידי מחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן סקורפיו, פרע בעל השליטה בה, המיליארדר בני שטיינמץ, קרן בהיקף של 36 מיליון שקל לבנק הפועלים, לפי דרישת הבנק.

סקורפיו, הפועלת בתחום הנדל"ן במזרח אירופה, עדכנה אמש כי הפועלים דרש פירעון מיידי של קרן החוב, אותה הייתה אמורה סקורפיו לפרוע כבר באוקטובר 2014, וכי שטיינמץ שילם את החוב "מכוח ערבותו האישית של בעל השליטה לכלל התחייבויות החברה כלפי הבנק".

הפועלים הוא אחד מהבנקים המלווים המרכזיים של סקורפיו, ולחברה הלוואה במט"ח מהבנק שיתרתה בסוף 2014 עמדה על כ-41 מיליון אירו (כ-200 מיליון שקל), בריבית ליבור (Libor) חצי שנתית פלוס 2%.

בהסדר החוב הקודם של החברה, שהושלם ב-2011, בהיקף של כ-570 מיליון שקל, הזרים שטיינמץ לקופת סקורפיו סכום של כ-100 מיליון דולר, כשמתוך סכום זה חלק קטן נועד לכיסוי חוב לבנק הפועלים.

הסדר החוב הנוכחי שמקדמת סקורפיו מול מחזיקי האג"ח כפוף לכמה תנאים, אחד מהם הוא גיבוש הבנות מול הפועלים. יתרת חוב האג"ח של סקורפיו מסתכמת בכ-365 מיליון שקל, כשליש ממנו בידי שטיינמץ. לאחר קצת יותר משנה של דיונים, במאי גיבשה החברה עקרונות למתווה ההסדר, והוא צפוי לגלם תספורת של כ-80 מיליון שקל - כשליש מיתרת חוב האג"ח (בניטרול החזקות שטיינמץ). ההסדר צפוי להקטין את יתר חוב האג"ח של סקורפיו ל-160 מיליון שקל, ולכלול דחיית תשלומי הקרן לסוף 2019, הפחתת שיעור הריבית ל-2%, והפיכת חובות החברה לשטיינמץ - בהיקף של קרוב ל-200 מיליון שקל - לנחותים.

מצבה של סקורפיו, הפועלת במזרח אירופה, רחוק מלהיות מזהיר כבר שנים ארוכות, והמשבר האחרון ברוסיה ובאוקראינה, שם מרוכזת עיקר פעילותה, ערער עוד יותר את מצבה. בימים אלה פועלת סקורפיו להשלמת ביצוע פרויקט מגורים שבנייתו כבר החלה באוקראינה, ובפעולות למכירת קרקעות ונכסים שיסייעו לה להתמודד עם חובותיה.

את דוחות החברה מלווה כבר זמן רב הערת "עסק חי", ובדוחותיה הכספיים האחרונים, שפורסמו בסוף אוגוסט, הציגה סקורפיו גירעון של כ-290 מיליון שקל בהון העצמי, לצד התחייבויות שוטפות של כ-720 מיליון שקל - כ-380 מיליון שקל למחזיקי האג"ח וכ-220 מיליון שקל אשראי בנקאי.