המפולת בשוק המניות: עשירים סינים יעבירו כספים לחו"ל

61% מעשירי סין שנסקרו בחודש יולי מתכננים להגדיל את אחזקותיהם בחו"ל בשנתיים הבאות ■ כמעט מחצית מהם אמרו שהם מתכננים להעביר לחו"ל יותר מ-30% מהונם

סין / צילום: רויטרס
סין / צילום: רויטרס

ההפסד של סין יכול להיות הרווח של ארה"ב. סקר שפירסם השבוע "פייננשל טיימס" מצא שההאטה הכלכלית בסין והתנודות בשוק המניות שלה מעודדים יותר עשירים להעביר את כספם לחו"ל - בייחוד לארה"ב.

לפי ממצאי הסקר, 61% מעשירי סין שנסקרו בחודש יולי מתכננים להגדיל את אחזקותיהם בחו"ל בשנתיים הבאות. כמעט מחצית מהם אמרו שהם מתכננים להעביר לחו"ל יותר מ-30% מהונם. הסקר הקיף אמנם רק 77 בני אדם ואינו תקף מבחינה סטטיסטית, אך ממצאיו עולים בקנה אחד עם סקרים אחרים.

סקר הורון של עשירי סין בשנה שעברה מצא שיותר ממחציתם מתכננים להגר או או שכבר פעלו להעברת בני משפחתם והונם לחו"ל. מחקר אחר של WealthInsight מצא שעשירי סין כבר מחזיקים מחוץ למדינה 658 מיליארד דולר. לפי חברת המידע הזו, כמיליון המיליונרים בסין צברו יחד הון של כ-16 טריליון דולר. אם אפילו 1% מהסכום הזה ימצא את דרכו לארה"ב, יהיה מדובר ב-160 מיליארד דולר.

לפי המחקר של פייננשל טיימס, 42% מעשירי סין הצביעו על ארה"ב כיעד המועדף להשקעת כספם. הם העריכו שחלק גדול מההשקעה יהיה בעסקים, בהשקעות מסחריות ובמוצרים פיננסיים. ברוקרים ואנליסטים של נדל"ן אומרים שמיליארדי דולרים סיניים צפויים גם לזרום לנדל"ן בשנה הקרובה - בייחוד לערי חוף כסן פרנסיסקו, לוס אנג'לס וניו יורק.

סינים היו המשקיעים הזרים המובילים בנדל"ן אמריקאי בשנה שעברה, לפי נתוני התאחדות סוכני הנדל"ן בארה"ב. משקיעים מסין, הונג קונג וטייוואן רכשו נכסים ב-28.6 מיליארד דולר. אנליסטים אומרים שההאטה בכלכלת סין ושוקי המניות התנודתיים כבר גרמו לגל של התעניינות מצד הסינים בנדל"ן אמריקאי בשבועות האחרונים, למרות התנודתיות בבורסות האמריקאיות.

"המתווכים מקבלים כעת הרבה שיחות טלפון מקונים אסיאתיים", אמר ג'ונתן מילר, נשיא ומנכ"ל חברת השמאים מיל סמיואל. "אם אתה משקיע עשיר בסין, אין לך הרבה חלופות. אפשר להשקיע בנדל"ן סיני, אבל הוא בועתי. אפשר להשקיע בשוק המניות, שאינו שקוף והוא תנודתי מאד".

שני הגורמים הנוספים שעשויים להניע יותר הון לזרום החוצה הם הפיקוח על ההון ומסי הירושה. כאשר סין מרופפת את ההגבלות שלה, יהיה לעשירי סין קל יותר להעביר כספים למרכזים כמו הונג קונג וסינגפור, ולקנות נדל"ן בינלאומי. החוקים החדשים יאפשרו לתושבי סין עם הון של לפחות 161,000 דולר להשקיע עד 50% מנכסיהם בחו"ל, בתנאי שיקבלו אישור לכך.

לפי דיווחים בתקשורת, המחוקקים הסינים שוקלים להעלות את מס הירושה מ-10% ל-30%. מצב השינויים המוצעים לא ברור, אבל עשירים רבים מחליטים שלא להמתין לחקיקה הזו ומעבירים כספים למרכזי אוף-שור (שמעבר לגבול), מחוץ להישג היד של הממשלה. "הכסף החכם נוטש את סין", אמר מילר. "אני חושב שנראה תנועה רחבה עוד יותר של כספים החוצה בעתיד".

ליאם ביילי, מנהל יחידת המחקר בסוכנות הנכסים הבינלאומית נייט פרנק בלונדון, אמר שבריחת ההון מסין מצויה עדיין בשלב מוקדם. "זה עדיין בשלב עוברי. במרוצת הזמן השוק הזה יתבגר, כאשר התהליך של השקעה בחו"ל יהיה קל יותר לסינים", הוא העריך.