דוח התעסוקה בארה"ב: כ-173 אלף משרות נוספו באוגוסט

התחזיות: הוספה של 220 אלף משרות חדשות וירידה של שיעור האבטלה ל-5.2% ■ נתון חודש יולי עודכן לגידול של 245 אלף משרות לעומת 215 אלף משרות בנתון הקודם ■ האם הריבית תעלה עוד החודש?

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

דוח התעסוקה האמריקאי לחודש אוגוסט הצביע על תוספת של כ-173 אלף משרות וירידה בשיעור האבטלה ל-5.1%. בכך למעשה צנח שיעור האבטלה בארה"ב לשפל של יותר מ-7 שנים.

על פי התחזיות המוקדמות, המשק בארה"ב הוסיף בחודש החולף 220 אלף משרות חדשות, עלייה קלה לאחר יצירה של 215 אלף משרות ביולי. שיעור האבטלה היה צפוי לרדת מ-5.3% ל-5.2%.

נתון חודש יולי עודכן לגידול של 245 אלף משרות לעומת 215 אלף משרות בנתון הקודם. גם נתון יוני עודכן למעלה בכ-14 אלף משרות.

עוד עולה מהדוח כי השכר הממוצע לשעה גדל ב-2.2% ב-12 החודשים האחרונים (עלייה של 0.3% באוגוסט).

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נותר ללא שינוי ברמה של 62.6%.

כל מספר מעל 200 אלף משרות נחשב למספר "טוב" בעיני קובעי המדיניות, וקרוב לממוצע השנתי של הוספת משרות חודשית. השאלה הגדולה האם הפדרל ריזרב יסתמך על נתון אוגוסט, שלעיתים מעוות בשל חופשות קיץ, בבואו לקבוע האם להעלות את הריבית בארה"ב כבר החודש - או להמתין לנתונים נוספים, במיוחד בצל הטלטלה בשווקים הפיננסיים.

דוח תעסוקה טוב מהצפוי עשוי לחזק את האופטימיות באשר לבריאות הכלכלה הגדולה בעולם, ומאידך דוח שכזה עשוי להיות משכנע מספיק על מנת להעלות את הסיכויים להעלאת ריבית קרובה על ידי הפדרל ריזרב, ולסיומה של תקופה של ריבית סופר נמוכה בארה"ב, תקופה שהחלה כבר בשלהי 2006.

באשר לעיתוי העלאת הריבית, אתמול הושמעה עמדה מעניינת, כאשר פאנל של אנשי הפדרל ריזרב לשעבר העריך כי הפד יבחר שלא להעלות את הריבית החודש, זאת בשל ההחמרה שחלה בתחזית הכלכלית העולמית.

"עד לאחרונה היינו מאוד 'ספטמבריים' אבל עכשיו זה על חוד הסכין. תנודתיות השוק זיעזעה את הפד באופן מסוים. השווקים מאוד שבירים, אז עכשיו לבוא ולזעזע עם העלאת ריבית?", ציינו היום ב-Aberdeen Asset Management.