לא יהיה צורך בווטו? עוד 3 סנאטורים תומכים בהסכם הגרעין

המסמך כבר בכיס של אובמה, אך הוא חותר למטרה הבאה: להגדיל את מחנה הסנאטורים שתומכים בהסכם מ-34 ל-41 וכך לסכל הצבעה על ההסכם בסנאט

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

לכאורה, הבית הלבן כבר יכול לזנוח את מאמציו למכור למחוקקים בקונגרס את ההסכם עם איראן . המסמך נמצא בכיסו של ברק אובמה, שהצליח לשריין גרעין תמיכה של 34 סנאטורים (כולם דמוקרטים). אלה יוכלו לסכל כל מאמץ רפובליקני לטרפד וטו שאובמה הבטיח להטיל על חקיקה של הסנאט נגד ההסכם.

עד עתה, נראתה חקיקה כזו ודאית. לאחר הכל, הרפובליקנים שולטים בסנאט (כמו בבית הנבחרים). אולם עתה מתחילה להצטייר אפשרות חדשה: ייתכן שאובמה לא יזדקק כלל להשתמש בנשק הווטו פני שהרפובליקנים לא יוכלו להעביר את החקיקה נגד ההסכם, למרות הרוב שלהם בסנאט.

איך תתממש האפשרות הזו? אם אובמה יצליח להגדיל את גרעין התמיכה בהסכם מ-34 ל-41, יוכלו הדמוקרטים בסנאט לחסום הצבעה באמצעות פיליבאסטר (שרשרת נאומים מתמשכת שאי אפשר להפסיקה ללא הצבעה מיוחדת). ומדוע 41? כדי להפסיק פיליבאסטר, יש צורך ב-60 סנאטורים שיצביעו נגדו. אם אובמה יצליח לגייס 41 סנאטורים, יעמדו לרשות ההנהגה הרפובליקנית של הסנאט, לכל היותר, 39 סנאטורים, ומספר זה אינו מספיק להשתקת פיליבאסטר.

אובמה עשה אמש צעד גדול בדרך להשגת המטרה החדשה לאחר ששלושה סנאטורים דמוקרטים - קורי בוקר מניו-ג'רזי, מארק וורנר מווירג'יניה והיידי הייטקמפ מדקוטה הצפונית - הודיעו על הצטרפותם למחנה התומכים בהסכם. בכך עלה מניינו ל-37. לבית הלבן חסרים אפוא ארבעה סנאטורים בלבד כדי לסכל את עצם ההצבעה נגד ההסכם ולהימנע מהצורך להטיל וטו.

ובינתיים, בהפגנת נאמנות לאסטרטגיית הבית הלבן לא לוותר על קולו של אף מחוקק, הופיע אתמול סגן הנשיא, ג'ון ביידן, לפני קהלים יהודיים בפלורידה ובג'ורג'יה וניסה לשכנעם שההסכם עם איראן טוב לישראל . בין השאר, הוא הכחיש טיעון רפובליקני, שלפיו בסיסי צבא איראן לא ייצטרכו לפתוח את שעריהם לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הדבר פשוט לא נכון, הדגיש ביידן.