מכה לקראת החגים: מחירי הירקות זינקו עד 75%

מחיר העגבניה נסק ל-11.8 שקל לק"ג; המלפפון ל-10.8 שקל לק"ג ■ ברקע: מחסור בתוצרת החקלאית כתוצאה מגל החום באוגוסט ■ עם זאת, קמעונאים טוענים כי החקלאים מנצלים את עיתוי החג כדי להקפיץ מחירים

מחיר ק"ג עגבניות בשווקים הפתוחים נסק היום (א') עד ל-11.80 שקל לק"ג, ואילו מחירי המלפפונים והקישואים טיפסו עד ל-10.80 שקל לק"ג. ירקות באיכות נמוכה יותר נמכרו במחירים של 7-9 שקלים לק"ג.

המחירים לקוחים משוק מחנה יהודה בירושלים, אם כי הירקות נמכרו במחירים דומים גם בשווקים אחרים. ברשתות השיווק המשיכו גם היום למכור את הירקות במחירי הפסד, כיוון שהם מושכים קונים.

העלייה החדה במחירי הירקות צפויה אף להתגבר עד לסוף השבוע, בשיא הקניות לראש השנה, וההערכה היא כי מחירי הירקות ימשיכו לזנק.

המחירים הגבוהים בשווקים הם תוצאה ישירה של עלייה במחירים הסיטונאיים של הירקות. בתוך שבוע בלבד זינק המחיר הסיטונאי של העגבניה, מ-4.50 שקלים לק"ג למחיר של 7.40-7.80 שקלים לק"ג - עלייה של עד 73%; מחיר המלפפון זינק בפרק זמן זה ב-25%, מ-4 שקלים ל-5 שקלים לק"ג; מחיר הקישוא היה גבוה כבר לפני שבוע ונותר יציב - 7.40-7.80 שקלים לק"ג.

"החקלאים הזניחו את השטחים"

בשוק ישנם חילופי האשמות בין הקמעונאים לחקלאים. בזמן שהחקלאים טוענים להבשלה מוקדמת, חלק מהקמעונאים טוענים כי החקלאים מנצלים את עיתוי החג על-מנת להקפיץ מחירים. הצדדים אינם חלוקים בנוגע למחסור.

הסבר מנומק לעלייה במחירים מספק ל"גלובס" רוני מזרחי, סיטונאי ירקות מהשוק הסיטונאי בירושלים. לדבריו, "יש מחסור בתוצרת החקלאית, והמחיר הוא תוצאה של היצע מול הביקוש. זה חלק מהתוצאות של גל החום, שהביא להבשלה מוקדמת של הירקות. יש כעת מחסור גם בעגבניות שרי. מחירן במחירון השוק הסיטונאי הוא 9 שקלים, אבל בפועל עגבניות שרי באיכות טובה נמכרות בשוק הסיטונאי ב-11-12 שקל לק"ג, ויש מחסור בסחורה איכותית".

- אתם צופים שמחיר העגבניות עוד יעלה השבוע?

"כן. לקראת סוף השבוע הוא צפוי להגיע למחיר של 10-12 שקל בשוק הסיטונאי. אבל לעתים לאוכלוסייה אין כסף, והתוצרת לא נמכרת - ואז המחיר יורד ומתייצב".

- למה המחיר ממשיך לטפס?

"כשמכרנו לפני חודש קרטון של 10 ק"ג עגבניות ב-10 שקלים, אף אחד לא התקשר לשאול למה. היו עודפים, והחקלאים פשטו רגל. הסחורה הבשילה מוקדם ויצאה לשוק במכה אחת במחיר נמוך. בשל המחיר הנמוך וחוסר הכדאיות הכלכלית, החקלאים הזניחו את השטחים ולא ניסו להאריך את זמן הגידול. מי ששמר על החממות, או שהייתה אצלו שתילה מאוחרת, הוא זה שנהנה כעת מהמחירים הגבוהים. יש חקלאים שאכלו אותה, ויש חקלאים שנהנים מהמחירים הגבוהים".

מחירים לצרכן בשוק מחנה יהודה
 מחירים לצרכן בשוק מחנה יהודה