שבועיים לבחירות החדשות ביוון: מפלגת השלטון נחלשת בסקרים

ראש ממשלת יוון המתפטר אלקסיס ציפראס ביטל את החששות שהבחירות המוקדמות בעוד שבועיים יפצלו את המפה הפוליטית: "יש כעת 15%-20% של קולות צפים"

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

ראש ממשלת יוון לשעבר אלקסיס ציפראס ביטל היום את החששות שהבחירות המוקדמות בעוד שבועיים יפצלו את המפה הפוליטית, ואמר שישנם עדיין מצביעים מתנדנדים רבים שיכולים לבחור במפלגה שתנצח בבירור בבחירות.

ציפראס התפטר בחודש שעבר כדי להקדים את הבחירות, בתקווה לקבל מנדט חדש לתוכנית הצנע הנוקשה שלה הוא הסכים עם גוש האירו בתמורה ל-86 מיליארד אירו לחילוץ יוון מחדלות פירעון.

אבל אחרי שהוא החל את מסע הבחירות כמועמד המוביל, מפלגתו סיריזה איבדה את ההובלה שלה בימים האחרונים, וכעת צפוי לה מרוץ צמוד עם מפלגת האופוזיציה העיקרית, "המפלגה הדמוקרטית החדשה" השמרנית.

במקומו של ציפראס מונתה נשיאת בית המשפט העליון, וסיליקי טאנו, לראש הממשלה, האישה הראשונה בתפקיד אי פעם ביוון.

האפשרות של פרלמנט מפוצל בעקבות ההצבעה ב-20 בחודש עוררה חששות מפני עוד אי יציבות פוליטית במדינה ששקועה בחמש שנים של מיתון ואי-יציבות, כולל אפשרות שיהיה צורך לערוך בחירות נוספות.

"יש כעת 15%-20% של קולות צפים. בחשבון פשוט, זה אומר שהמפלגה שתהיה ראשונה, גם אם היא לא תבטיח לעצמה רוב מוחלט בפרלמנט, תהיה קרובה אליו מאוד", אמר ציפראס היום בראיון לערוץ טלוויזיה מקומי. "כך תורכב הממשלה הבאה".

ציפראס עלה לשלטון בסערה בינואר, כשהוא מבטיח לבוחרים היוונים לסיים את הצנע ולהגדיר מחדש את יחסי אתונה עם הנושים העיקריים שלה - הנציבות האירופית, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי. אבל עם כלכלה על סף קריסה, בנקים סגורים וסיכוי להיפלט מגוש האירו, ציפראס נכנע בסופו של דבר לדרישות הנושים.

היום הוא הגן שוב על החלטתו, באומרו שיוון תהיה במצב גרוע עוד יותר ללא החילוץ. הוא גם שלל את האפשרות להקים ממשלת אחדות לאומית עם "הדמוקרטיה החדשה" אם תוצאות הבחירות לא יהיו חד-משמעיות.

"אין מקום לשיתוף פעולה בשלטון מפני שההבדלים במדיניות גדולים מאוד, ואנחנו יודעים היטב שאנחנו לא שותפים לאותו יעד", הוא אמר.

ציפראס, שמעולם לא ענב עניבה, אמר שהוא מוכן לענוב עניבה ביום שבו תקבל יוון הקלת חוב. לשאלה מתי זה יקרה הוא השיב: "תהיה לנו התפתחות חשובה מאוד לקראת סוף השנה. אני אופטימי".