המחדל במצעד הגאווה: 6 קצינים במשטרה יועברו מתפקידם

ועדת הבדיקה שמונתה לחקור את פיגוע הדקירה שבו נרצחה שירה בנקי ז"ל, החליטה גם לרשום הערה פיקודית למפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי ■ משפחת בנקי: "הדוח לא ישיב לנו את שירה"

שירה בנקי / תמונה פרטית באדיבות המשפחה
שירה בנקי / תמונה פרטית באדיבות המשפחה

6 קציני משטרה ושוטר יועברו מתפקידם בעקבות מחדל אירוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים - כך קבעה היום (א') ועדת הבדיקה לפיגוע במצעד הגאווה בירושלים לפני כחודש, שבו נדקרה למוות הנערה שירה בנקי ז"ל, ונפצעו 6 בני אדם נוספים, על-ידי ישי שליסל.

שליסל שוחרר כמה שבועות לפני האירוע ממאסר ממושך בגין 3 ניסיונות דקירה במצעד הגאווה בשנת 2005.

עוד קבעה הוועדה כי מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, יקבל הערה פיקודית נוכח אחריותו באירוע הדקירה.

במסגרת הבדיקה נמצאו מחדלים חריפים, ובהם התעלמות מתמונתו של שליסל, אי-חסימת הציר שבו אירע הרצח והתעלמות משמו של שליסל ברשימת השמות שהגיעו ממחוז ירושלים בעניין איומים במצעד.

מלבד הקצינים והשוטר שהועברו מתפקידם, הערות פיקודיות יירשמו למפקד מרחב ציון, לקצין אגף המודיעין במרחב מוריה ולקצין אגף המודיעין במרחב ציון.

ממשפחתה של בנקי בת ה-16 נמסר כי "המשפחה טרם למדה את ממצאי דוח ועדת החקירה. כך או כך, הדוח לא ישיב את שירה לחיק משפחתה". עוד נמסר: "יחד עם זאת, המשפחה מקווה שככל שנמצאו ליקויים כלשהם - הרי שאלה יתוקנו, והלקחים יופקו וייושמו באורח העמוק ביותר האפשרי, על מנת למנוע הישנות מקרים דומים".

מפקד מרחב מוריה, ניצב-משנה קובי דוידיאן, יועבר מתפקידו, לא יקודם במשך 5 שנים ולא ישמש בתפקידים פיקודיים, בשל אחריותו על הצומת שבו אירע הרצח. ראש ענף מודיעין במחוז ירושלים יועבר גם הוא מתפקידו ולא יקודם לתפקיד פיקודי או מבצעי למשך 7 שנים, משום שלא ביצע את המוטל עליו - לטפל מודיעינית באיומים על המצעד, ובהם שליסל.

ראש הזרוע המבצעית בימ"ר יועבר מתפקידו ולא ישמש בתפקיד מבצעי במשך 5 שנים, משום שעליו הייתה מוטלת האחריות על איתור "דמויות חריגות" במצעד וברחובות הסמוכים לו. עם זאת, הוועדה ציינה לחיוב את התנהגותו בעת ההשתלטות על שליסל.

ראש לשכת מודיעין ובילוש מרחב מוריה יועבר גם הוא מתפקידו, משום שלא ביצע את תפקידו כראוי; וכך גם אחד המפקדים בציר התהלוכה, שלא ישמש בתפקיד פיקודי במשך 5 שנים, משום שלא חסם את הצומת שבו אירע הרצח כפי שנדרש ולא פתח את מעטפת התדרוך שבה הייתה תמונתו של שליסל.

כמו כן, ראש אגף דיווח ותיאום אגף החקירות והמודיעין יועבר מתפקידו, ותבוטל יציאתו המתוכננת לקורס פיקוד ומטה הקרוב, נוכח החלטתו לגרוע שמות, בכלל זה את שמו של ישי שליסל, מרשימת היעדים שהציף מחוז ירושלים במצגת שיצאה מטעמו.

שוטר מג"ב שהיה באירוע יועבר מתפקידו כמפקד ולא ישמש עוד בתפקיד פיקודי, נוכח תפקודו הלקוי וחוסר ערנות מבצעית, שאיפשרה לשליסל לחדור למעגל הפנימי. עם זאת, הוועדה ציינה את תפקודו המבצעי של השוטר מרגע שזיהה את שליסל - הוא הבין שמדובר בדמות חשודה, חתר למגע כנדרש משוטר ופעל מיידית על מנת לעצור את החשוד.

"מדובר בקצינים ומפקדים רבי-ניסיון ועתירי-זכויות אשר משמשים דוגמה אישית ואף מופת לאורך שנים בעבודה מבצעית, שיטתית ומאומצת, תוך גילויי הקרבה אישית וחירוף-נפש בהגנה על בטחון ירושלים הבירה", אמר ניצב משה אדרי, מפקד המחוז. "שוטרי וקציני המחוז הם המגן האנושי בסדרת אירועי טרור וסדר ציבורי רחבי-היקף הפוקדים בשנים האחרונות את ירושלים והסביבה, ולהנהגת המדינה ולציבור יש על מי לסמוך.

"לאורך זמן, עוד לפני אירוע מצעד הגאווה, ואף מאז קרות האירוע ועד היום, משטרת ירושלים פיקדה ופעלה עם אותם המפקדים ועם אותם השוטרים על סדרת אירועים גדולים ורגישים, וזאת תוך הובלתם לסיומם המוצלח בנחישות ובמיומנות. לעיתים מנעו מפקדי ושוטרי המחוז הסלמה למשברים בעלי השלכות אזוריות ובינלאומיות".

לפני כשבועיים העלו גורמים בכירים במשטרה טענות כלפי ועדת הבדיקה, לפיהן חבריה התרשלו בעבודתם. הגורמים התייחסו לפרסום בוואלה! NEWS, שלפיו מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, נתן לקצין מסוים הוראה לעקוב אחרי שליסל, אך במהלך עדותו בפני ועדת הבדיקה למחדל הושמט שמו - ולכן נדרשה הוועדה לבצע השלמות. לטענתם, "זוהי רשלנות של הוועדה, ולא של אדרי, כי השם של הקצין הזה ידוע ומוכר לכולנו".

הגורמים הוסיפו: "איך הוועדה לא בדקה את שמו של הקצין שקיבל את ההנחיות? אדרי הביא פרוטוקולים ותוכניות העבודה המעידים על כך שהוא הוציא הנחיה לעקוב אחרי שליסל ולא הסתיר שום דבר".

סוגייה זו, שבמסגרתה לא נבדקה עדותו של אותו קצין שלפי עדותו של אדרי דיווח כי ההנחיה בוצעה, היא הנקודה המרכזית שבגינה המשיכה ועדת הבדיקה לפעול במטרה להוציא דוח מתוקן יותר. בימים הקרובים היא צריכה להגיש את מסקנותיה הסופיות לממלא-מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, ולשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן.

כמו כן, לפני כשבועיים פורסמו פרטים חדשים על חקירת הרצח במצעד, לפיהם נבדק הקשר בין שליסל לחבר מחתרת "בת עין", שלומי דביר. כתב האישום שהוגש אתמול נגדו בבית המשפט המחוזי שבירושלים אמנם קובע כי הוא פעל לבדו, אך במסגרת החקירה גבתה המשטרה עדויות מדביר, לאחר שעלה חשד לקשר בין השניים.

מחומר החקירה עלה כי שליסל ודביר היו בקשר בעת שריצו עונשי מאסר בכלא איילון, וכן עלו אינדיקציות לכך שהשניים עדיין נמצאים בקשר. לאחר ששליסל נעצר, נקרא דביר לתחנת המשטרה, שם גבו ממנו חוקרי ימ"ר ירושלים עדות לגבי טיב הקשר שלו עם שליסל. בנוסף, דביר נשאל אם שליסל התבטא בפניו בנוגע לכוונה לפגוע פעם נוספת במשתתפי המצעד.