הכנסת אישרה את מתווה הגז ברוב של 59 מול 51

(עדכון) - ההצבעה על העברת הסמכויות מדרעי לממשלה פוצלה להצבעה נפרדת ■ נתניהו: "יש עוד מכשול אחד. בשביל הביטחון האנרגטי שלנו הדבר הזה יושג. יהיה גז לישראל" ■ יחימוביץ': "אין לוביסט טוב מנתניהו לבעלי ההון"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

הכנסת אישרה היום (ב') את מתווה הגז הטבעי שגובש בחודשים האחרונים ברוב של 59 תומכים מול 51 מתנגדים. עם זאת, ההצבעה על העברת הסמכויות משר הכלכלה, אריה דרעי, לממשלה פוצלה להצבעה נפרדת והיא לא תתקיים היום.

בעד המתווה הצביעו חברי הליכוד, ישראל ביתנו, כולנו, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. נגדו הצביעו חברי יש עתיד, הרשימה המשותפת, המחנה ציוני ומרצ. השר ישראל כץ נעדר מהמליאה וכך גם ח"כ יעקב פרי מיש עתיד. מהמליאה נעדרו גם יואב גלנט, נפתלי בנט, חיים ילין, יאיר לפיד, ליברמן, כחלון, חיים כץ ובני בגין.

רה"מ נתניהו אמר בכנסת לאחר אישור מתווה הגז כי "זה יום גדול למדינת ישראל. אני מחויב להביא את הגז, את מאות המיליארדים למדינת ישראל. לחינוך לבריאות ולרווחה. אנחנו מסלקים מכשול אחר מכשול. שיפרנו את המתווה, העברנו אותו בממשלה וכעת בכנסת. יש עוד מכשול אחד. אתם מכירים אותי - כשאני רוצה משהו, אני משיג אותו. יהיה גז לישראל, בשביל הביטחון האנרגטי שלנו. הדבר הזה יושג".

"מה אמרו בהתחלה? אנחנו לא מכירים מתווה. פתחנו את המתווה. אמרו תביאו את זה לממשלה. הבאנו את זה לממשלה וזה עבר ברוב של 19. אחר כך אמרו שזה לא עבר בכנסת, העברנו את זה בכנסת. נותר מכשול אחד ונתגבר עליו".

בתשובה לשאלה האם שקל לפטר את דרעי, אמר נתניהו: "אריה דרעי הוא שותף. אני רוצה את זה כי זה הדבר הנכון לעשות ואנחנו נעשה את זה".

בקואליציה לא פסקו המאמצים לגייס רוב להעברת הסמכויות לממשלה, אולם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא צלח במלאכה, שכן עדיין חסר ח"כ אחד שיסכים להצביע יחד עם עמדת הממשלה.

בהיעדר ההצבעה הנוספת, הפך אישור מתווה הגז בכנסת להצהרתי בלבד שכן מבחינה חוקית אין שום צורך להביאו לאישור המליאה.

במהלך היום הפעילו אנשיו של נתניהו לחצים על שר הרווחה, חיים כץ, שהצהיר כי ייעדר מההצבעה במליאה על מתווה הגז לנוכח קשריו עם טייקון הגז, קובי מימון. כץ התבקש לתמוך בסעיף העברת הסמכויות לממשלה, אולם נציגי הקואליציה התרשמו כי הוא נוטה לא להיעתר להפצרות.

חברי סיעת כולנו התכנסו בצהריים כדי לקבל החלטה כיצד לנהוג. במהלך הדיון הוחלט כי כלל הסיעה, פרט לעומד בראשה, משה כחלון, והשר יואב גלנט, שלא ישתתפו בהצבעה בשל ניגודי עניינים, יצביעו כמקשה אחת יחד עם הממשלה גם בהצבעה על מתווה הגז וגם בזו על העברת הסמכויות, אם תתקיים.

במקביל, התקיימו לאורך כל היום מגעים עם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, השוהה בחו"ל, במטרה להגיע גם עימו להסכמות על פיהן תתמוך סיעתו בהעברת הסמכויות לממשלה. לפיד אמר לנושאים ונותנים עימו כי הוא מצפה לשיחה מראש הממשלה. לפי שעה לא הושגו כל הסכמות גם בכיוון זה. לפיד התקזז עם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שיושב שבעה על מות אביו.

התקזזות נוספת נרשמה בין ח"כ בני בגין מהליכוד לחיים ילין מיש עתיד. לחצים נוספים הופעלו על סיעת ישראל ביתנו. בעוד יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן שוהה בחו"ל ללא קיזוז, וח"כ אורלי אבקסיס מתנגדת למתווה, תמכו ארבעת חברי הסיעה הנותרים במתווה עצמו, אולם בהצבעה על העברת הסמכויות אין בכוונתם לתמוך.

לאחר שסעיף העברת הסמכויות לממשלה לא עלה, עומדות בפני נתניהו כמה אפשרויות כדי להמשיך בקידומו של המתווה:

1. להפעיל לחצים על דרעי לאשר את המתווה בעצמו, אולם הסיכוי שדרעי יסכים קלוש.

2. להפעיל סעיף דרקוני בחוק המקנה לממשלה את האפשרות לחייב את דרעי לקבל את ההחלטה, אולם הסיכוי שהסעיף הזה יופעל שואף לאפס.

3. להמתין לכניסתו של הממונה החדש על ההגבלים שטרם נבחר, והוא יהיה זה שיאשר את המתווה.

בסביבתו של ראש הממשלה בוחנים אפשרויות נוספות.

שטייניץ: המשק כבר הפסיד מיליארדים

שר האנרגיה יובל שטייניץ נשא הבוקר דברים בפתיחת המליאה ואמר: "הממשלה מציגה את מתווה הגז לכנסת ומצפה לקבל את תמיכתה. חברות האנרגיה, הבנקים והמשקיעים בכל העולם מתבוננים היום בכנסת ישראל. לאחר המון תהפוכות ושינויים ותקלות וחזרות והצעות ונסיגות - מצפים היום לראות את כנסת ישראל תומכת במתווה הגז, לאחר שנים של עיכובים".

שטייניץ המשיך לתקוף את הסחבת בפיתוח "לוויתן" בשנים האחרונות, בעת כהונתה של ממשלת נתניהו בה הוא כיהן כשר המודיעין: "בזמן שמדינות אחרות מצאו בשנות ה-60 וה-70 וה-80 שדות גז ונפט, בישראל היפה לא נמצא כלום. והנה לפני 5-6 שנים סוף סוף לאחר עשרות שנים של אכזבות, התגלו 2 מאגרי גז גדולים במים הכלכליים של ישראל - תמר ולוויתן. המאגרים יכלו להכניס קופת המדינה מיליארדים ועשרות מיליארדים. אבל מאגר לווייתן שהתגלה לפני 5 שנים - מה קרה עם קרה עם אוצר הטבע הזה מאז? כלום. אוצר הטבע הזה עדיין נח לו כאבן שאין לה הופכין במימי הגז התיכון. המדינה כולה במקום להשיק מתווה מהסוג שאני משיק היום, שיאפשר את פיתוח המאגרים, במקום להשיק את המתווה לפני כמה שנים, היינו עסוקים באינספור ויכוחים, ריבים בין רגולטורים שונים".

"הינו יכולים להיות עם לוויתן שכבר מניב גז לייצוא ולישראל. אם הינו מתייחסים לזה כתוכנית חירום. אם הינו פותרים את כל הבעיות, הינו מקבלים מיליארדים עבור חינוך ורווחה. יכולנו להיות עם ביטחון אנרגטי. אבל זה לא קרה".

שטייניץ הוסיף כי "המצב הקיים לא טוב ולא בריא. כל הגז בישראל, שהפך למרכיב כ"כ חיוני בישראל, מופק משדה אחד- תמר. השדה נמצא בשליטה של קבוצה אחת של דלק ונובל. כלומר יש מונופול אחד - ריכוז מוחלט של העוצמה. לא רק זו, אלא שדלק ונובל מחזיקות גם בהתגליות הנוספות שהתגלו בינתיים - לווייתן, וכריש ותנין. כמו כן, בינתיים גם לא ניתן לפתח את המאגרים שכן התגלו, משום שאנחנו בתור מדינה לא מאפשרים זאת. השדות הם במים עמוקים של 1,700 מטר, ופיתוחם ידרוש השקעות של מיליארדי דולרים. הבנקים - בפרויקטים כאלה שהסיכון בהם מאד גדול, גם בגלל חוסר היציבות במשק האנרגיה וגם בגלל חוסר היציבות האזורית שלנו - מסכימים לממן פרויקטים רק כשהם רואים חוזה שחתום. אבל חוזה כזה עוד לא נחתם".

כאשר ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) קטעה את דבריו של שטייניץ, הוא תקף אותה וצעק: "מה שאת רוצה זה לעכב את מתווה הגז בעוד כמה שנים. באמת בואו נמתין עוד שנתיים ואז נתקע את זה. בואו נגרש עוד חברות בינלאומיות. מי צריך את נובל או וודסייד או בריטיש גז? מי צריך בכלל חברות בינלאומיות? העובדה הפשוטה היא שבקפריסין פועלות חברות בינלאומיות שמחפשות גז, וגם במצרים יש חברות בינלאומיות שמחפשות גז. רק בישראל אין כלום".

שטייניץ התייחס לתגלית הגז שהתגלתה במצרים וטען כי "אכן מדובר בתגלית גז משמעותית, בסדר גודל של לוויתן, אולי קצת פחות". בתגובה לטענה של יחימוביץ' כי התגלית היא כשל מודיעיני של ישראל, השיב השר כי "זה לא יכול להיות כשל מודיעיני, משום שגם מצרים לא ידעו שימצאו בה גז, וגם חברת ENI לא ידעה".

טרכטנברג: "זו הצבעת אי-אמון בממשלה"

חברת הכנסת מהמחנה הציוני, שלי יחימוביץ', תקפה כצפוי במליאה את מתווה הגז. "ראש הממשלה נתניהו, אין לוביסט טוב ממך לבעלי ההון. אתה בעד השוק החופשי? תילחם במונופולים אם אתה בעד השוק החופשי. מעולם לא היה ראש ממשלה שעבד קשה כל כך בשביל מונופול".

"שיקרתם לציבור, הטעיתם ועיוותם", תקפה יחימוביץ את ראש הממשלה, שר האנרגיה ושר האוצר. "מחקתם את הפיקוח על המחירים וכך גם את היכולת לקבוע שיש הכבל עסקי. השפלתם או הדחתם כל רגולטור שהיה מספיק אמיץ לומר את דעתו. גזלתם את ההורדה המופלאה ביוקר המחיה".

עוד הוסיפה יחימוביץ': "שטייניץ, אני מתביישת בשבילך על הנאום שלך. שר האוצר משה כחלון - איזו חרפה. סיעת כולנו מעמידה פנים שהיא מתלבטת? אני מצפה מחברי הכנסת של כולנו להפסיק את מצג השווא. כחלון, ההודעה על ניגוד העניינים הפכה אותך למשרתם הגדול ביותר של הטייקונים על חשבון הציבור".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) תקף את שטייניץ ואמר לו: "זה לא מתווה, זה מסווה. ואתה רק הקוסמטיקאית של ראש הממשלה, אתה צובע את המסווה הזה בצבעים ורודים - לא משנה מה יקרה. הסיפור המצרי לא משנה את התמונה? גם אם מחר יתפוצץ המאגר אתה תגיד שזה נפלא ושזה משרת את הציבור. מי שעיכב את פיתוח לוויתן הן החברות. הן רצו לשמור את המאגר כבן ערובה כדי לסחוט את הממשלה, וזה בדיוק מה שהם עשו. אתם מקימים במו ידכם מונופול שינהל את המדינה. התאגיד הזה גדול על המדינה ועל הדמוקרטיה הישראלית".

גם ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) ביקר את הממשלה ואמר: "מה שקורה עם הגז זהו אותו כשל מתמשך שקורה גם בדיור, ביוקר המחיה ובנושא המדיני. זוהי אותה ממשלת הכשל השלטוני שלא מצליחה לפתור את הפלונטר בכל הנושאים, ולכן אני רואה בהצבעה על הגז הצבעת אי-אמון בממשלה. לא במקרה זהו אותו ראש ממשלה שמכהן בשש השנים האחרונות. בינואר 2009 התגלה מאגר תמר וכמה חודשים אח"כ הקמתם ממשלה, מאז כל מה שעשיתם הכניס אותנו לפלונטר הזה. אני מעריך את כוונותיך הטובות אבל גם אתה יודע שזה ישראבלוף - המתווה הזה לא מבטיח לנו עצמאות אנרגטית, אבל מבטיח את העלאת מחירי הגז לעשור הקרוב בעוד שבשאר העולם מחירי הגז ומחירי החשמל הולכים ויורדים".