מכרז ידוע מראש: פרופ' רוני גמזו נבחר למנכ"ל איכילוב

במערכת הבריאות מרוצים מהתוצאה, פחות מהדרך: "מתמודד יחיד במכרז זו תקלה"

פרופ' רוני גמזו / צילום: אוריה תדמור
פרופ' רוני גמזו / צילום: אוריה תדמור

כשוועדת המכרזים של עיריית תל-אביב התכנסה אתמול (א') כדי לבחון ולבחור את המנהל החדש של המרכז הרפואי איכילוב, הרבה מתח ועצבים לא נרשמו במקום - בלשון המעטה. ישבו שם ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, המשמש יו"ר הוועדה; מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, נציג ההסתדרות הרפואית; נציג ועד הרופאים באיכילוב; שני נציגי עובדים; ומשקיף מאוניברסיטת תל-אביב. מולם, כך מתברר, ישב מועמד אחד בלבד - פרופ' רוני גמזו.

חברי הוועדה, כמו בטקס שחייב להתנהל לפי הפרוטוקול, עברו על החומר שעל שולחנם, שאלו את גמזו שורה של שאלות, הנהנו בראשם ומדי פעם נדמה היה כאילו הם רושמים לעצמם הערות. אחר הצהריים כבר יצאה ההודעה לעיתונות שהוכנה מבעוד מועד.

פרופ' גמזו (49), על כך אין עוררין כמעט, נחשב עילוי בניהול מערכות בריאות. אפילו אנשי האוצר, שהתקוטטו איתו בתקופה שניהל את משרד הבריאות וכינו אותו "סוס טרויאני של איכילוב והרופאים", מודים היום כי הוא ראוי ביותר לתפקיד. הם אפילו קיוו שיסכים לנהל את הדסה ויחסוך בכך את הפארסה סביב מינויו השנוי במחלוקת של פרופ' זאב רוטשטיין. ולמרות זאת, גם אוהדיו הגדולים במערכת הבריאות מודים כי יש משהו צורם בעובדה שעל המשבצת החשובה והמכובדת של איכילוב, מבתי החולים הגדולים והמשמעותיים, אין שום מתמודד מולו.

"היה לפחות אחד שרצה להתמודד מולו, ד"ר יניב שרר ששימש סגן מנהל איכילוב ועבר לאחרונה לברזילי, אבל הוא הבין שזה לא לעניין", מספר גורם בכיר במערכת. האמירה הזאת לא רק מחזקת את הטענה כי היה זה עוד מכרז עם תוצאות ידועות מראש, אלא מצביעה על כך שבמקרה הנוכחי, עצם הכוונה להתמודד מול גמזו נתפסה במערכת כסוג של התרסה או חציית קווים.

גמזו "סומן" כבר לתפקיד לפני כעשור על ידי המנכ"ל היוצא של איכילוב, פרופ' גבי ברבש, שיפרוש מחר באופן רשמי אחרי 22 שנים בתפקיד וינהל במשרה חלקית פרויקטים רפואיים שונים במכון ויצמן. למרות החיבור לאיכילוב, שהיה עבור גמזו יתרון בהתמודדות על התפקיד, היו מי שקיוו לכל הפחות להתמודדות מאתגרת מצד בכירים במערכת, שחלקם מנהלים כבר היום בתי חולים. "גם על בן גוריון אמרו שאין לו תחליף, והנה עברו כבר כמה שנים בלעדיו", אומר אחד מבכירי המערכת.

"אני מסכים שאם יש מתמודד אחד במכרז כזה חשוב זו תקלה ולא סימן טוב, אבל אני באמת רוצה לחשוב ואפילו מאמין שבמקרה הזה לא התמודדו מולו כי הבינו שעומד מולם אדם בשתי דרגות מעליהם", הוא מוסיף.

בעיה בשדרה הניהולית

זה כמה שנים מנסים בנציבות שירות המדינה לקדם את מודל "קדנציות-רוטציות" שמונהג בשירותי בריאות כללית. שם מנהל בית חולים קטן עובר אחרי כמה שנים לנהל בית חולים גדול יותר. לפני הבחירות האחרונות אישרה הממשלה את אימוץ המודל, אולם המהלך הוקפא בינתיים ומצוי במו"מ מול ההסתדרות הרפואית. גם במשרד הבריאות מודים שקיימת בעיה בכל הקשור לשדרה הניהולית של בתיה"ח, ומתכוונים להוביל שינוי בעניין. מי שמוביל את עבודת המטה של המשרד בעניין הוא ד"ר ספי מנדלוביץ, שנבחר לאחרונה לראש המטה של בר סימן טוב.

פרופ' גמזו, שייכנס לתפקיד באופן רשמי כבר מחר, אמר לאחר הכרזת ועדת המכרזים: "אני נכנס לתפקיד ביראה גדולה ומתוך תחושת שליחות עמוקה, מלווה בצוות המקצועי הטוב ביותר במדינת ישראל. אני מבקש להודות לפרופ' גבי ברבש על תרומתו האדירה לפיתוח וקידום בית החולים איכילוב בפרט והרפואה בישראל בכלל בעשורים האחרונים".