חולדאי לברקת: "ריקי כהן תממן תושביך שלא משלמים ארנונה"

מחריף העימות בין שתי הרשויות הגדולות בארץ על התקצוב הדיפרנציאלי

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, מסיר את הכפפות מול ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שמקדם את היוזמה לתקצוב דיפרנציאלי בשלטון המקומי ומאשים אותו בפלגנות שתפגע בשלטון המקומי. במכתב ששיגר אליו היום (ב') כתב חולדאי: "בחרת להתייצב למאבק ממניעים פוליטיים ופופוליסטיים צרים ולימין אלו שרוצים לפגוע בחינוך וברווחה בכלל הרשויות המקומיות. מעולם לא קרה שאגורה אחת שהופחתה מאתנו - הופנתה באמת כתוספת לחינוך ולרווחה בערים חלשות".

ברקת עומד בראש פורום הרשויות המקומיות לצדק חלוקתי, שהקים בתוך מרכז השלטון המקומי. בפורום חברות יותר מ-30 רשויות מקומיות מכל רחבי הארץ, שקוראות למשרד האוצר לשנות את אופן חלוקת תקציבי המדינה לרשויות.

על פי התכנית המוצעת, שזוכה לתמיכה של משרד האוצר, תקציבי המדינה המשולמים לרשויות החלשות יוגדלו משמעותית על חשבון תקציביהן של הרשויות החזקות. כיום המדינה מתקצבת את כלל הרשויות באופן אחיד. היוזמה מעוררת זעם ברשויות המוגדרות חזקות, בהן עיריית תל-אביב, וגם את יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שמתנגד לה ומנסה לטרפד אותה.

בשבוע שעבר האשים ברקת את הרשויות החזקות, שמנסות לטרפד את המהלך ב"אובדן המצפון המוסרי". על כך כתב לו חולדאי: "אני מניח שבתור אדם עם מצפון ומוסר אינך שלם עם העובדה שבמסגרת חוק ירושלים, הממשלה מעבירה תקציביים ייחודיים לעיריית ירושלים, שהשנה הועמדו על למעלה מ-300 מיליון שקל ואותם ודאי ניתן היה להעביר לאחינו בעיריות חלשות, שלא שפר עליהם גורלם ואינם נהנים ממענקים אלו.

"המצפן המוסרי שלך, שלנו אין, כנראה גורם לך לבחור לא להיאבק עמנו על העדפה וחיזוק של ערים חלשות על ידי הגדלת ההשקעה הממשלתית בחינוך וברווחה, אלא להיאבק בנו וברצון שלנו למנוע פגיעה בחינוך וברווחה בעירנו ובמיוחד בשכונות החלשות שלנו שאנו מופקדים על ניהולן".

חולדאי ביקר את התנהלותו הפסיבית של ברקת בפעילות מרכז השלטון המקומי ובמאבקים שהוא מוביל למען הגדלת תקציבי האיזון של הרשויות: "לא שמעתי את קולך כשהממשלה החליטה על העברת 1.4 מיליארד שקל כאתנן פוליטי למפלגות הקואליציה. לא קמת ושאלת מדוע כסף זה לא מושקע בחינוך בערים החלשות".

לטענת חולדאי, שינוי שיטת התקצוב של הרשויות והמעבר לתקצוב דיפרנציאלי יפגעו ברשויות מאוזנות מבחינה כספית תוך הפיכתן לפושטות יד ורגל: "ערים מאוזנות תקציבית אינן 'ערים עשירות' כדבריך, אלא ערים שבהן גר מעמד בינוני ונמוך. הצלחת ערים אלה לא הגיעה כמתנה משמיים ונבעה ממאמץ אדיר של ראשי הערים שלהם במשך שנים לתכנון כלכלי נכון וזהיר תוך העמקת שיעור משמלי הארנונה ומאבק במשתמטים. כעת, על הצלחה זו תושבי הערים האלה ידרשו להעביר את כספי הארנונה שהם משלמים לערים אחרות כמו ירושלים, שעל פי מבקר המדינה רק כחצי מהאוכלוסייה משלמת ארנונה. מעתה ריקי כהן מחדרה תצטרך לממן גם אותם".