איילת שקד: מקומם את השמאלנים שבאנו להנהיג

לפני 3 שנים היא הייתה מתכנתת בהיי-טק, היום היא שרת המשפטים ■ איילת שקד בראיון חג מרתק עם עורכת "ליידי גלובס", ורד רמון-ריבלין

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

- את המינוי הכי מפתיע בממשלה הנוכחית. הפתעת גם את עצמך?

"זה היה תהליך, לא הוצנחתי למפלגה. הייתי חברת כנסת מאוד פעילה, וניהלתי את הוועדה לשוויון בנטל. נהניתי מהפוליטיקה עצמה, והתעצבתי כשהממשלה נפלה".

- והרגע בו נודע לך שתהיי שרת המשפטים?

"זה היה אחד הרגעים המאושרים של חיי. אבל יחד עם זה הרגשתי פתאום את כובד האחריות. אני היום יותר זהירה, כל דבר בודקת. לכל צעד שלי עכשיו יש השלכות גדולות על אזרחי מדינת ישראל. במשרד המשפטים אני חולשת על כל הנושאים שקשורים בניהול המדינה: מדיני, ביטחוני, כלכלי, חברתי, משפטי. הכול.

"כשמוניתי להיות שרת המשפטים עברתי מהלשכה הקטנטנה בדרום תל-אביב ללשכת הענק בירושלים (ברחוב צאלח א דין). זה היה מעבר מטורף. עמדתי בחדר הענק ופלטתי צרחה. לא האמנתי שזה מעכשיו המשרד שלי".

- חלמת שתגיעי למעמד הזה?

"הלב שלי תמיד היה בעולם הפוליטי. בחרתי ללמוד הנדסת חשמל ומחשב, רק כי זה היה פרקטי. אני שמחה שהייתה לי קריירה בעולם הפרטי, כך שגם אם יזרקו אותי מכאן, יהיה לי לאן לחזור".

- את בפוזיציה פגיעה. אין לך השכלה משפטית, וזו עמדת חולשה לפעול מתוכה.

"מצד אחד זה חיסרון, מצד שני זה יתרון. ישבתי עם ביילין, שגם היה שר משפטים בלי השכלה משפטית. אני לא באה עם דעות קדומות, אין גילדה שאני שייכת אליה. אני לומדת מהר".

- משפטים זה לא משהו שאפשר ללמוד תוך שבועיים. זה דורש להבין רעיונות עמוקים, פסיקות, פרספקטיבה. את לא מומחית בתחום, אבל מנסה להוביל מהפכות רדיקליות.

"שינויים אמיתיים מתרחשים באמצעות אנשים שחושבים מחוץ לקופסה, לא דרך אלה שעושים את מה שכל השאר כבר עשו. דווקא צורת החשיבה שלי ועולמות התוכן שצברתי בחיי יכולים להציב אותי במקום שונה מהיתר. בנוסף, בשביל לעשות שינויים נכונים צריך כוח פוליטי ואומץ לקבל החלטות. זה לא משהו שקשור בפרופסורה במשפטים".

- איילת שקד היא בחירה טובה לתפקיד, נכתב בעיתון החרדי-לאומי 'בשבע', ולו משום שיהיה קשה לתפור לה תיק פלילי. האם את חוששת, לאור תקדימים שהיו בעבר, שיפגעו בך?

"תשמעי אבסורד: לא היו פוליטיקאים שרצו להיות שר המשפטים, חוץ ממני ומשטייניץ. הפחידו אותי בעניין שאת מציינת, אבל סירבתי להאמין לזה. אומרים שזה מה שהמערכת המשפטית עושה למי שרוצה לטלטל אותה. אני מקווה מאוד שסיפורי הקנוניה האלה חלפו מן העולם. אני לא רוצה להאמין שאנחנו מדינה חשוכה. לכל המלעיזים והמקטרגים יש לי תשובות. עובדה שהציבור בחר בי ולכן אני שרת המשפטים".

- את הפרחים את צריכה לשלוח לליברמן. הוא הודיע בשנייה אחרונה שהוא לא נכנס לממשלה, והפך את ראש הממשלה לבן-ערובה שלכם.

"זה בזכות ליברמן, דרעי ובנט. ליברמן הלחיץ את הליכוד, שהעביר את הכול לחרדים, כולל את משרד הדתות ואת בתי הדין הרבניים. עם זה לא היינו מסוגלים לחיות, ובנט אמר: 'אני רוצה הישג ערכי'. זו הייתה ההחלטה שלו".

- והוא דרש עבורך תפקיד יותר יוקרתי משלו.

"הוא חשב שזה יותר יתאים לי, שאני אדע יותר ממנו, בגלל שזו הייתה האג'נדה שלי כחברת כנסת".

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
 איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

סערת הסרטונים

- את אומרת לי: 'מאז שנבחרתי אני יותר זהירה', אבל זהירות היתר שאת גוזרת על עצמך לא מנעה ממך להעלות פוסטים בפייסבוק ערב הכרעת הדין בנושא המסתננים, ולהקים עלייך את התקשורת והפוליטיקאים. הופתעת מהסערה?

"כן, הופתעתי. הנושא הזה הוא בדמי. פחות משבוע לפני מתן הפסיקה העליתי פוסט בפייסבוק מהלשכה שלי בדרום תל-אביב עם השר לביטחון פנים, ארדן, ועם אנשי הפרקליטות, אבל זה לא הוזכר בשום מקום. ביום מתן פסק הדין היה לי חשוב להדגיש את המצב הקשה בדרום תל-אביב, והעליתי סרטון. ההתנפלות של אנשי השמאל עליי נובעת מבורות וצביעות. אמרו שאני מנסה להשפיע על הפסיקה, אבל הפסיקה נכתבה הרבה קודם. יש כאלה שחושבים ששרת משפטים לא צריכה להעלות סרטונים - גם זה קשקוש. אם לא הייתי מעלה - לא היו משדרים את זה בחדשות".

- איימת שיהיו תוצאות להכרעה וש"אם יבוטל החוק בפעם השלישית המשמעות תהיה הכרזה על דרום תל-אביב כמתקן שהייה רשמי למסתננים". מותר לבקר את החלטת בג"ץ, אבל את לא עוד פוליטיקאית. ציפי לבני תקפה אותך: "על שרת המשפטים להגן על בג"ץ ללא משוא פנים, ללא פחד, לא מ-D9, לא מסרטונים ולא מלחץ ציבורי".

"היו כאלה שעיוותו את מה שאמרתי כאילו איימתי על בית המשפט, יש כאן רק הבעת עמדה. אני שמחה שבית המשפט לא ביטל את חוק המסתננים, ורק עשה התערבות שהיא מיותרת".

- אז מה הפתרון שלך?

"הפתרון טמון בהחזרתם למדינה שלישית. יש מדינות שמוכנות היום לקבל את המסתננים, שבהן אין כל חשש לחייהם. מעל לכל נדרשות פעולות שמטרתן סיכול המוטיבציה להגיע לכאן. מדינת ישראל השקיעה כמה שנים בהסדרים עם מדינות שלישיות, ואני מצפה שבית המשפט לא יתערב בסוגיה הזו. לא ייתכן שלממשלה יש אחריות, אך אין לה סמכות לטפל בתופעה".

- כשנזפת בדינה זילבר על העברת חומר למחנה הציוני, יצאה נגדך מרב מיכאלי ואמרה "שקד מתנהלת כמו בריון בשכונה, מהלכת אימים על אנשי משרד המשפטים".

"היא עשתה ניצול ציני פוליטי בדברים שלי. אני מצפה שחברות שלי לכנסת לא יתבטאו ככה, אבל זה שיקול שלהן. כל אחת והסגנון שלה. אני מקפידה בכבודם של פוליטיקאים מהאופוזיציה. אני לא חושבת שפוליטיקאי צריך להיות שק חבטות".

- הרגשת שק חבטות?

"עיתונאים ופוליטיקאים ניסו לחבוט בי תוך ניצול המצב. זה לא מפליא אותי. זה חלק מהפוליטיקה. פוליטיקאי צריך לשאת את זה".

- חשוב לך כל הזמן לשדר יכולת עמידות מול המתקפות. את לא מרשה לעצמך להראות לרגע צד פגיע.

"שני דברים מחזקים אותי: שאני מאמינה במה שאני עושה, ושיש מאחוריי ציבור תומכים גדול מאוד. אני מייצגת משהו רחב הרבה יותר. רוב המראיינים והפרשנים הם שמאלנים".

- הפעילות שלך נתפסת כגזענות.

"מעולם לא אמרתי מילה רעה על מסתנן. מי שמדבר ככה נגדי עושה ניצול ציני".

- לגרש אותם זה לא האקט הכי הומניסטי.

"מי שמחשיב את עצמו הומניסט, שילך לעזור לאנשי דרום תל-אביב שחייהם הפכו לגיהינום. אנחנו לא יכולים להפוך ללשכת התעסוקה של יבשת אפריקה. אני לא מוכנה לפתוח את שערי ישראל למיליוני מסתננים. בעניין הזה יש קונצנזוס רחב בעם, שמדובר בתופעה שיכולה לסכן את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. עניי עירך קודמים".

- גם המשך הכיבוש מסכן את מעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ובכל זאת הוא לגמרי לא מפריע לך.

"על כל שטח שממנו נסוגנו השתלט ארגון טרור. רמת הגולן הפכה קונצנזוס. אפילו זהבה גלאון חושבת היום שלא צריך להחזיר את רמת הגולן. אני רוצה לקבל הכרה בינלאומית בגבול הצפוני שלנו. האיומים עלינו - מנהרות וטילים, מקורם בעזה. אם ישראל תיסוג מיהודה ושומרון, ישתלטו על אותם אזורים ארגוני טרור וחייהם של תושבי עוטף יו"ש יהפכו לגיהינום. בעיניי, השליטה שלנו ביו"ש טובה יותר מאשר שדעאש יישב לי על כפר-סבא. היום צה"ל עוזר לרשות הפלסטינית לשמור על יו"ש".

- את רוצה לספח את שטחי C, כלומר לתת אזרחות לכ-70-90 אלף ערבים. וכן לתת אוטונומיה בשטחי A ו-B.

"להכיל 90 אלף ערבים ולתת להם אזרחות מלאה זה משהו שאנחנו יכולים לעמוד בו. חשוב לשים את התוכנית הזו על השולחן".

- היית מגייסת אותם בגיוס חובה?

"שיעשו שירות אזרחי. רבים מהם רוצים להיות חלק מהחברה הישראלית. אני והמנכ"לית שלי שמות דגש על שילוב ערבים במערכת הציבורית. החברה הישראלית צריכה לפתוח את שעריה".

- שירות לאומי הם לא מסכימים לעשות, מבחינתם זה לא הלאום שלהם.

"יש יותר ערבים שרוצים לעשות שירות אזרחי מאשר תקנים קיימים".

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
 איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

"אין פה אפרטהייד"

- תראי איך אנחנו נראים היום בעולם: מדינה חשוכה, לאומנית, גזענית, שקיצוניים השתלטו עליה.

"המצב הנוכחי הוא לא מצב מושלם, אבל הוא יותר טוב מכל דבר שנעשה. נכון להיום הסטטוס-קוו הרבה יותר טוב בעיניי מאשר כל הסכם מדיני שנעשה, כי הוא לא יחזיק מעמד. תוך כמה זמן תהיה השתלטות של האסלאם הקיצוני".

- את משתמשת בטיעון הביטחוני "מסירת שטחים תוביל לקטסטרופה", כדי להנציח את הסטטוס-קוו. אבל אין מקום בעולם שבו אין לאדם זכות להצביע לשלטון המרכזי. המקום היחיד שבו זה נוסה היה דרום אפריקה, והוא כונה אפרטהייד.

"להגיד אפרטהייד זו טעות, זה לא נכון. יש רשות פלסטינית ששולטת שם. המצב בזירה הבינלאומית הוא לא קל, אבל האלטרנטיבה היא סכנה קיומית על כפר-סבא ורעננה. חוץ מזה, אני מאמינה בזכותנו על הארץ. זה מאבק ארוך שלא ייגמר ב-50 שנה. ובטווח הארוך צריך לעשות כל פעם הערכת מצב מחודשת".

- את רוב הזמן צריכה לכבס את האחרים במפלגה, שמלכלכלים עם אקטים קיצוניים.

"אחד הדברים שאני שמחה עליהם הוא שהמפלגה שלי היא לא מפלגת שטאנץ. אנשים שונים חושבים באופן שונה. אני לא בהכרח מסכימה עם כל אמירה או מחשבה של חבריי למפלגה. כשיש אמירה בעייתית, אני מגנה אותה ולא מכבסת".

- סתיו שפיר חסמה בוועדת כספים מחטף העברת 36 מיליון שקל למועצת יש"ע, ולאחר מכן יצאה נגד בנט בנאום שהפך ויראלי מאוד כשטענה: "חשפנו את השחיתויות שלכם. לקחתם כספי ציבור והעברתם לחברים שלכם".

"זה פופוליזם טהור שהתקשורת וחלק מהציבור צמאים לשמוע. רשות מקומית ביו"ש לא מקבלת יותר מאשר בנגב ובגליל. צר לי שזה מה שהציבור קונה".

- אחרי שאיימת על שר הביטחון בעניין הפינוי בבית אל ("הטעיות והפרות סיכומים ייענו באותה מטבע"), יצאה נגדך שפיר ואמרה שצריך לפטר את השרים שהתחפשו לנערי הגבעות.

"זו דמגוגיה זולה. אף שר לא התחפש לנער גבעות. זכותנו וחובתנו להביע את עמדתנו, גם אם לשמאל לא נוח עם זה".

- בהריסת הבתים בבית אל היו התפרעויות ואלימות של מתנחלים נגד חיילי צה"ל תוך זריקת אבנים ושקיות שתן. ההתנהלות שלך ושל בנט הייתה משום תמיכה במפרי חוק. את מתכוונת לפעול נגד נוער הגבעות?

"מעולם לא תמכתי במפרי חוק. להפך, גיניתי ואמשיך לגנות כל אקט של אלימות. רוצים לדבר? בואו נדבר, בלי אלימות. חוק הטרור שהגשתי הוא חוק שכבר שנים מנסים להעביר בכנסת ללא הצלחה. הוא נותן בידי צה"ל והשב"כ כלים להילחם בכל טרור בצורה טובה יותר. אנו מתכננים להעביר אותו במושב הקרוב".

- צריך להוציא אל מחוץ לחוק את להב"ה?

"צריך לבדוק את בנצי גופשטיין. יש חוק שצריך לפעול על-פיו. היועץ המשפטי ויינשטיין יחליט בהתאם לחוק".

"לעבור למתקפה"

בחוגים המשפטיים מבועתים ממנה, מתייחסים אליה כאל סכנה גדולה, כמי שמאיימת להמיט חורבן על אושיות הדמוקרטיה בישראל. יש לה כוח פוליטי להפוך את מערכת המשפט לימנית יותר. נשיאת העליון, הם אומרים, היא לא אדם פוליטי, ותתקשה לבלום את האג'נדה.

- כשרת משפטים וכיו"ר ועדת שרים לענייני חקיקה את מחזיקה במנופי לחץ ועוצמה אדירים. איך את מתכוונת לנצל אותם?

"אני רוצה להפוך את המשרד לחברתי. לשפר את השירותים לאזרח, אבל את זה לא יזכרו לי. אני רוצה לחזק את המערכת הבינלאומית במשרד, שעובדת מול ערכאות בעולם. ביקשתי להפוך אותה ממערכת שנותנת הגנה למחלקה שתוקפת. למשל, לנסות לפגוע בפעילי BDS, על-פי החוקים המקומיים במדינות שבהן הם פועלים, כמו חוקי איסור אפליה ואיסור חרם. דבר נוסף, אני רוצה להביא לצמצום האקטיביזם השיפוטי והייעוצי. ודבר אחרון: לייעל את מערכת המשפט כך שניהול משפט פלילי, למשל, ייערך מיום ליום, ולא ייסחב".

- את פועלת לפצל את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. האם תצליחי לעשות את מה שקודמייך ניסו להוביל ונכשלו?

"כשהתקבלנו ל-OECD הם לחצו על הפיצול. זה לא קשור לימין ושמאל. אני בוחנת את כל היתרונות והחסרונות של המהלך".

- אמרת 'לא אהיה חותמת גומי במינוי היועץ המשפטי לממשלה'. איזה סוג אדם את רואה בתפקיד?

"אדם שצריך להבין שהייעוץ המשפטי צריך לאפשר לממשלה למשול ולשים לה גבולות, להגיד מה חוקי ומה לא, אבל לא לכפות תהליכים. יש יועצים בעבר שהיו יותר אקטיביסטים. יש יועצים משפטיים שתוקעים מקלות בגלגלים של שרי הממשלה".

- שרים רבים מתלוננים שהם לא יכולים להוציא לפועל את המדיניות שלהם, כי הם נבלמים בידי היועצים המשפטיים.

"השרים צריכים לדעת לעמוד על שלהם. היועץ המשפטי צריך להיות משרת אמון של השר, שייבחר מתוך פול מהמגזר הציבורי. זה לא צריך להיות תפקיד לכל החיים".

- ראש הממשלה מתנגד לפיצול הסמכויות של היועץ המשפטי. בגלל הנתק ביניכם, עד עכשיו לא נפגשת איתו בארבע עיניים. זה נראה לך סביר?

"אין בזה צורך. ביומיום כל העבודה מבוצעת. אני לא בטוחה שהוא ישב עם כל השרים האחרים בארבע עיניים".

שינוי הרכב העליון

בכנס לשכת עורכי הדין אשתקד אמרה שקד שהיא רואה כ'בעיה המרכזית את העובדה שבית משפט העליון לא מאוזן מבחינת שמרנים וליברלים. שהוא הפך להיות הומוגני'.

- בית המשפט העליון נחשב שמרני יחסית לעבר, כלומר כזה שפחות מתערב בהחלטות ממשלה. את מחפשת עוד יותר שמרני מהקיים? הנשיא הקודם, גרוניס, התערב הכי פחות. הנשיאה מרים נאור שמרנית, רובינשטיין היה יועץ משפטי לממשלה, סולברג גר בשטחים. זאת, בניגוד לשופטי העבר האקטיביסטים ברק, שמגר, בייניש.

"אין לי כל כוונה לפגוע בפרסטיז'ה של בית המשפט העליון. אני כן חושבת שהוא מתערב בדברים שהוא לא צריך, כמו חוק ההסתננות. זו התערבות יתר. אני רוצה פרופיל יותר מאוזן. האיזון כיום הוא לא נכון. האסכולה האקטיביסטית עדיין שלטת. אני רוצה חצי חצי. את רואה לפי הפסיקה האחרונה בחוק המסתננים, שגרוניס היה בדעת מיעוט, ובית המשפט תמך בפסיקה האקטיביסטית".

שינוי שיטת מינוי השופטים

- בארה"ב שיטת מינוי השופטים היא פוליטית, הנשיא ממנה את שופטי בית המשפט העליון. בארץ תמיד הבסיס לשפיטה היה א-פוליטי. את חושבת שמינוי שופטים צריך להיות פוליטי?

"כן. השיטה צריכה להיות יותר פוליטית. במדינה שבה בית המשפט העליון מאוד אקטיביסטי וקובע מדיניות, לשופטים יש הרבה כוח בבחירת שופטים. הגורם הדומיננטי בבחירת שופטים הם השופטים עצמם. זה לא קיים בעולם. מפלגת 'כולנו' הצהירה בהסכם הקואליציוני שהיא מתנגדת לשינוי הרכב הוועדה, ולכן אני לא מתכוונת להתעסק בשינוי הרכב הוועדה. אני שוקלת לשלב בקורס מיון שופטים גם נציגים של לשכת עורכי הדין וגם נציגי ציבור".

"הנשיאה ואני"

- שתי נשים עומדות היום בראש מערכת המשפט של ישראל - את ונשיאת העליון, מרים נאור. על מה אתן מסכימות?

"אני עובדת מאוד טוב עם הנשיאה. אנחנו נפגשות מדי שבועיים. עבדנו יחד על חוק חדלות פרעון. על רפורמה בתקנות סדר דין אזרחי, בשיתוף עם משה גל, וכן במינוי שופטים. רוב המינויים לוועדה למינוי שופטים היו מוסכמים על שתינו".

- האם עובדת היותכן נשים מסייעת במערכת היחסים ביניכן? ביכולת לגשר על פערים?

"יש משמעות להיות נשים. עבודה עם נשים היא יותר טובה. יש פחות אגו, והעבודה יותר זורמת. מערכת היחסים מאוד טובה ונעימה. אנחנו מתייעצות ביומיום".

כששרה פגשה את איילת

איילת בן שאול נולדה בשנת 76' בצפון תל-אביב לאראלה, מורה באליאנס, ולמנשה, רואה חשבון. היא למדה בעירוני ד', ובילתה את רוב זמנה בצופים. במשך השנים לא חסכה מחבריה את דעותיה הפוליטיות הימניות המוצקות. בצבא שירתה בגולני, והתחברה לחובשי כיפות סרוגות מקרב החיילים. בגיל 23 נפטרה אמה ממחלה קשה, ואחת התובנות שמלוות אותה מאז היא: "תנצלי את החיים, כי יכול להיות שזה ייגמר מחר". בשנת 99' הכירה את מי שיהפוך לימים לבעלה, אופיר שקד, טייס קרב. היא התפקדה אז לליכוד, וסיימה באוניברסיטת תל-אביב לימודי הנדסת חשמל ומחשבים. בהמשך השתלבה כמתכנתת בחברת אלקטרוניקה.

אבל הפוליטיקה בערה בה. ב-2006 התקבלה לעבודה אצל בנימין נתניהו, כשהיה במדבר הפוליטי. את ריאיון הקבלה ערכה לה שרה נתניהו בעצמה. כשחיפש ראש מטה, היא ראיינה עבורו את נפתלי בנט, והשאר היסטוריה. שנתיים אחרי, ב-2008, הסתכסכו שקד ובנט עם שרה נתניהו. מספרים ששקד העזה לומר לשרה נתניהו 'לא', שהיא לא עובדת אצלה, ושהיא לא מתכוונת למלא שליחויות עבורה, או לספר לה סודות מהלשכה. התוצאה ידועה: בנט ושקד עזבו את הלשכה. הוא למועצת יש"ע, היא בחזרה לחברת ייצור שבבים, טקסס אינסטרומנטס.

בתקופה הזו הם מקימים את 'ישראל שלי', ארגון ימני אקטיביסטי שסחף אחריו כ-80 אלף תומכים. האקטיביזם החברתי פוליטי של שקד לא נעלם מעיני מגזין 'ליידי גלובס', שכבר אז הקצה לה ריאיון רחב יריעה, הראשון בתקשורת. ב-2012 מתברג בנט בראש מפלגת הבית היהודי שמאחדת את המפד"ל, תקומה ומולדת. היא מצטרפת אליו ונכנסת לכנסת. לימים נאמר כי שרה נתניהו אמרה על שקד, כי תמונה לשרה רק על גופתה המתה, מה שהוכחש על-ידי נתניהו.

- אם יש תכונה שמבדלת אותך, זו אנרגיה ברמות כמעט לא אנושיות.

"יש לי רמות אנרגיה גבוהות (צוחקת) אני מתישה את כל הצוות שלי". ('יש לה סטנדרטים מטורפים', אומרים עליה במשרד, 'היא יכולה להיות חולה מתה, ועדיין לעבוד'). "רמות האנרגיה היו ככה מאז ומתמיד. סיימתי עירוני ד' בהצטיינות יתרה, וממש ממש חרשתי. במקביל הייתי רשג"דית בצופים, ששם היו רוב חיי. אני מאוד מולטי טאסקינג. מצד שני, אני כמעט לא יוצאת לשום אירוע בערב, כי בין שמונה לעשר בלילה אני עם הילדים, וגם יום אחד משעה ארבע".

- ומספיקה גם ספורט.

"אני בסטודיו סי בראשון ושישי בבוקר".

- וכמה שעות שינה?

"שבע. מחצות עד שבע בבוקר, כדי שיהיה לי כוח לכל היום".

- מי שמטפל בילדים הוא בעלך, אופיר שקד.

"בעלי איתם רוב הזמן. הנטל של הבית נופל עליו, וזה כולל כביסות וכלים. הוא בחר אורח חיים רגוע, הוא היום מדריך טיסה בחצרים, זו הבחירה שלו. אנחנו הפוכים לגמרי".

"בכלים יצירתיים"

- את מגנה על התנחלויות לא חוקיות, וחוטפת.

"קודם כל אני תמיד חוטפת, אז לפחות אני עושה מה שאני מאמינה בו. אני לא פועלת לפי הלחץ של העיתון".

- עובדה שסירבת להיפגש עם ראשי כיל בעניין שישינסקי 2. כלומר כן לקחת בחשבון את הביקורת שתהיה בעיתונות.

"אני יושבת בעניין הזה עם משרד הכלכלה והאוצר, ואני כבר אומרת שלא אצביע כמו כחלון, כי אם כיל יפטרו מאות עובדים, ואני מאמינה להם - יותר חשוב לי למנוע את זה. אני כל הזמן שומרת על הקואליציה ששרים לא יעבדו אחד נגד השני סתם. בוועדת שרים לענייני חקיקה לא הבאתי את נושא כיל להצבעה עד שדרעי וכחלון לא יגיעו לסיכומים עם נציגי כיל.

"אני מסכימה איתך שאין שום מניעה בעולם להיפגש עם כיל, אבל בתחום הגז הצבעתי בעד המתווה בלי כל מיני קשקושים של ניגודי עניינים מפוברקים, כי זה היה הדבר הנכון בעיניי לעשות, כי האופציה להשאיר את הגז באדמה לעוד הרבה שנים של מריחה, היא פחות טובה למדינת ישראל. קיבלתי את ההחלטה הזו להתייצב מאחורי ראש הממשלה, למרות כל הלחצים וכמויות עצומות של הודעות sms. פוליטיקאי טוב ומנהיג צריך לפעול לפי האידיאולוגיה שלו ולא להיות נתון ללחצים של קמפיינים תקשורתיים פופוליסטיים.

"עובדה שבסיפור מתווה הגז עמדנו בזה יפה, גם אם העיתונות פחות אוהדת את זה, וכך גם הבנייה ביהודה ושומרון. למרות שאני חוטפת קריקטורות שהן על סף האנטישמיות וגם פוגעות מגדרית, אני לא משנה את דעתי".

- חבורה של קיצוניים משתלטת על הימין. האם טעינו כשהעדפנו לחשוב שמדובר בדבר חולף, שולי, שלא צריך להתמודד איתו בכל חומרת הדין?

"יש הקצנה בכל השיח, לא רק מהצד הימני. שלחו אליי עכשיו תמונה שלי במדים של נאצים, כמו שעשו למרים נאור וביבי. אני כל הזמן דואגת מה יהיה בעוד שנתיים כשהילדים שלי ייחשפו לזה באינטרנט. זו זירה מאוד מלוכלכת ואלימה. אם תראי מה כותבים עליי בדף הפייסבוק שלי, שערותייך יסמרו. כשכל הפוליטיקאיות מהשמאל תקפו אותי עכשיו, זו הסתה בוטה.

"הקמתי ועדה בראשות השופטת ארבל שתנסה לתת הגנה בדרכים יצירתיות לעובדי ציבור שנתונים לקמפיינים אינטרנטיים, כמו שהדבר קורה כעת, לדוגמה, מול המגייסים בחברה החרדית.

"אנחנו לא ערוכים מבחינת חקיקה לתופעות שמתקיימות באינטרנט. הרשתות החברתיות זה דבר אדיר בעיניי, אבל הן הביאו לכך שכיום גם הקול של אנשים קיצוניים נשמע בבוטות. בעבר התקשורת המסורתית לא נתנה במה לכל אחד. השיח היום הפך הרבה יותר אלים וקיצוני. הדבר הנוראי היום הוא הקצב שבו ידיעות מתפשטות, החשיפה המוחלטת, לאן שאת הולכת את מצולמת ותוך דקה זה עולה לרשת. הכול הרבה יותר אינטנסיבי, הקטיק.

"בגלל רצח התינוק בדומא הייתה התנפלות על כל הימין. זה בעיניי ניצול ציני של האירוע. אין קשר בין טרור יהודי לבין כל הימין. זה כמו שאנסה לשייך את טלי פחימה ווענונו לבוז'י הרצוג".

- הנשיא ריבלין התריע נגד התגברות הקיצוניות כסכנה הגדולה ביותר שעומדת לפתחנו. כשאיימו על חייו, למה לא יצאת להגנתו?

"מה זאת אומרת לא יצאתי להגנתו? אני מוקפת ברפש שאין לתאר, ולא כל היום עומדת ויוצאת לגנות את המתקפות. אני חוטפת קללות וגידופים והסתה לאלימות. מרוב שזה מלוכלך הרמנו ידיים".

- את מוחקת את הקללות מהפייסבוק שלך?

"משאירה. לא מוחקת כלום. אני רוצה לשמור על שיח פתוח".

התלמידה של ביבי

שקד לא עושה דרמה מההתפתחויות בחייה.היא לא רגשנית, אבל התעמולה שלה נשענת על פריטה על רגשות. לא הבחנתי אצלה בנטייה להתעמק בפילוסופיה פואטית, היא לא מתבלת את דבריה במטפורות, אנלוגיות, תובנות מסעירות. והחלק הכי מאכזב: אי-אפשר לחפור איתה. אבל היא יודעת לגרום לדברים לקרות.

שקד, נזכיר, הייתה תלמידתו של ביבי. שניים-שלושה דברים היא בכל זאת למדה ממנו. "לעשות תקשורת ופוליטיקה", היא מחייכת בממזריות. "למדתי לזקק מסר, לחזור עליו הרבה פעמים, לענות על מה שאני רוצה כששואלים אותי שאלות".

אצלה לא תמצאו וידוי כן ומרעיד לב על הרגע הזה החשוף או השביר שבו מצאה עצמה מבועתת. איכשהו נראה שהכי חשוב לה לא להראות פגיעות. פגיעות זה ללוזרים. והיא באה לפה להנהיג.

"אם כל עליהום עליה היא הייתה יושבת ובוכה, היא לא הייתה מגיעה למקום שהגיעה", אומרים במפלגה. לפני שנתיים יצאו נגדה ההומואים בקמפיין גדול בעניין נקודות מיסוי במס הכנסה. זו הייתה המתקפה הרצינית הראשונה עליה, וזו אחת הפעמים הנדירות שבהן פרצה בבכי.

את אומרת "אני לא נפגעת", "מנותקת רגשית כדי לתפקד יותר טוב", "למדתי מנתניהו לא לקחת ללב". כשדוקרים אותך זה לא דוקר? קשה להאמין לך.

"השאלה מי פוגע. אם זה ציבור שאפילו לא בחר בי, שקורא את המציאות בצורה מעוותת, לא באשמתו, אלא בגלל מה שמוצג בתקשורת, אז אני לא נפגעת. אומרים שאני מאוד קשוחה, מאוד עמידה. בעולם הפוליטי פוגעים בך הרבה. כשמציירים אותי בתמונה מעוותת, זה כואב שציבור שלם חושב שאת שונאת קבוצה מסוימת".

- את מדברת על הקהילה הלהט"בית.

"עשו עליי קמפיין שקרי מטעם 'ישראל חופשית'. בגלל זה הקמתי את הוועדה לטיפול בשיימינג ברשת, כי אני גם לא מוכנה שיפגעו בחופש הביטוי".

- הפעלת עשרות אלפי אנשי ימין בדף הפייסבוק של 'ישראל שלי' כדי לתקוף מטרות שמאלניות, כולל את גל"צ.

"שמחתי לראות את הימין מתלכד ומצליח להשפיע. נפתלי ואני הקמנו את 'ישראל שלי' כדי לעשות שינוי בשיח התקשורתי. פעם הקול של הימין לא נשמע, כי לא היו רשתות חברתיות, ושמעו רק את התקשורת השמאלנית. אני התחלתי את השיימינג ברשת. הפעלתי אנשים דרך הפייסבוק. אחר-כך עשו את זה עליי כפוליטיקאית".

- איבדת את אמך בגיל 23. זה גרם לך להיחסם רגשית?

"אמא שלי הייתה אישה יפה מאוד, משכילה, שורשית וציונית, לא ימנית. היא מתה בגיל 56 מסרטן מח העצם. היא הייתה קוראת לי מהתנ"ך, היינו שרות יחד ורוקדות בלט יחד פעמיים בשבוע. היא הייתה מאוד רגישה. אני הפוכה ממנה לגמרי: גם לא רגשית וגם קרייריסטית".

"היא בת של בנים", אומרים עליה במפלגה, "יודעת לדבר עם גברים, יודעת להפעיל אותם. אין לה אגו, אין לה פוזה. כחלון לקח לה קרדיט בחוקים כלכליים? 'נו, תנו לו', היא מפטירה". "באופי שלה היא קצת גבר", אומרים עליה במשרד, "לא מתרגשת מדברים. כולם באו אליה בסיעה לפתור בעיות. היא לא מפסיקה, לא נושמת, לא עוצרת".

- איך את מרגישה בקבינט המדיני ביטחוני?

"לפעמים בישיבות קבינט אני מסתכלת סביבי ואומרת לעצמי: זה מוזר להיות אישה יחידה בחדר מלא גברים. מצד שני, כשהייתי בהיי-טק זה לא היה הרבה יותר טוב. תמיד הייתי בסביבה גברית. אני נהנית שיש בכנסת אחוות נשים חוצת מפלגות".

- אלא שהן נכנסו בך הכי חזק.

"ביומיום אנחנו ביחסים מאוד טובים. מרב מיכאלי וסתיו שפיר, אני לא יודעת למה הן עשו את זה. גם אני שמתי לב לזה, שדווקא נשים היו התוקפות. אולי זה בגלל שהן באופוזיציה. מקומם אותן שאנחנו ימין שבא להנהיג".

- מאשת מחשבים הפכת לפרפורמרית.

"אני לא מנסה להיות משהו שהוא לא אני, וזה עובד בטלוויזיה. שלא כמו ביבי, לא למדתי איך להתראיין בטלוויזיה, אני פשוט עונה. נאמתי בעצרת בכיכר רבין לפני ביבי ובנט, ולפני זה קלטתי שאף פעם קודם לא נאמתי בעצרת, ואז נעמדתי על הבמה ופשוט דיברתי, והיה נחמד".

- יאיר לפיד שובר ימינה חזק. עד לא מזמן הוא טען ש'הכסף נמצא בין יצהר לאיתמר'. עכשיו הוא מדבר בימנית. את מאמינה לזה?

"אני שמחה שהוא למד שדרך הימין היא הדרך הנכונה, ובוודאי שהמסורת היהודית".

החברות הכי טובות: "יש לה יכולות נדירות, בלתי ניתנות להסבר"

שתי החברות הטובות של איילת שקד הן הזמרת קרן אן ועינת פלד, סמנכ"לית שיווק בבונז'ור מקבוצת אסם. פלד ושקד מכירות הרבה שנים דרך בני הזוג, שהיו יחד בקורס טיס. בשיחה עם 'ליידי גלובס' היא מספרת: "הכרתי את איילת בשבעה של אמא שלה. עד היום כשמזכירים את אמה, היא נחנקת.

"איילת הייתה צמודה אליי בתהליך הגירושים ותמכה בי. היא עזרה לי לארוז לפני שעברתי דירה, למרות שהייתה עסוקה מאוד בהיטק".

- מה אנחנו לא יודעים על איילת?

"מה שהכי יפה בה זה שמה שאתה רואה זה מה שיש. היא לא יודעת לזייף".

- לא מוזר לך שהיא צריכה להתחפש לדתייה כדי להשתלב במפלגה?

"היא לא בתחפושת. היא בחיים לא הלכה חשוף, 15 שנה אחורה היא גם התלבשה צנוע, והייתה מחוברת מאוד ליהדות. היא כל הזמן בטבעי שלה. היא האדם הכי בלתי אמצעי שאני מכירה, הכי נטול אגו. היא יכולה לדבר אותו דבר עם בחור חרדי, עם סבתא בת 60 ועם ילד בן 3. היא אמיתית, פשוטה, צנועה. חברים שואלים אותי: 'איך היא יכולה לדבר עם שופטי העליון?', מבחינתה כולם אותו דבר.

"היא מאוד מאוד חרוצה, תמיד עבדה קשה, גם בהיי-טק , גם עם ביבי. יש לה שילוב תכונות נדיר: היא מאוד מדויקת, טוטאלית, סופר יעילה, גם קשוחה וגם רציונלית, חריפה ובגובה העיניים. היא סופר וומן בטירוף. יש לה יכולות נדירות ובלתי ניתנות להסבר".

- איך את מתייחסת לעמידות הגבוהה שלה בפני המתקפות?

"אני מסתכלת עליה ואומרת איזה אלופה. איך היא מתמודדת. אני רואה את התהליך שהיא עוברת. איך היא לומדת מכל סיטואציה, ולא חוזרת על שגיאות. היא לא אדם שנעלב. היא יודעת להתנתק רגשית, ומנהלת משברים בקור-רוח".

- קשה לך שתוקפים אותה?

"בהתחלה היא הייתה עוף מוזר. חילונית במפלגה דתית. אבל היום יותר ויותר מקבלים אותה, זה לא האנטגוניזם של ההתחלה. מעריכים אותה, כי היא אשת עבודה. היא פרסונה שקל להתחבר אליה, שובת לב ואיכותית מאוד. היא ערכית בצורה יוצאת דופן. מגיל צעיר הייתה מורעלת על גולני. עניינו אותה הצבא והמדינה. היא אף פעם לא נפלה בענייני בנות. אף פעם לא חטאה בשופינג, ריכולים.

"לפני 15 שנה קבענו לצאת בערב. אספתי אותה ואז היא אומרת לי: 'בואי, בואי איתי רגע, אני רוצה לעבור לשמוע משהו'. נדהמתי כשהיא לקחה אותי למרכז הליכוד לשמוע הרצאה של גדעון עזרא ז"ל. אחרי שעה וחצי המשכנו לבילוי שלנו. זו איילת. גם וגם. אלה עולמות התוכן שלה. חיה ונושמת פוליטיקה".

- ואיך מודל הזוגיות שלה בעינייך?

"אופיר הוא חלומה של כל אשת קריירה. היחסים ביניהם מדהימים, אבל יש לו ביקורת על ההתנהלות שלה בבית. הוא מאוד דואג שהיא תהיה עם הילדים. הוא אומר לה שהיא צריכה להיות פה ולהיות שם. הוא מנהל את המשפחה".

- איפה שלושתכן מבלות יחד?

"אנחנו יוצאות לוויקנד לפחות פעם בשנה לבד. היינו יחד בלונדון, בניו-יורק, עכשיו ביוון. אנחנו מדברות על פוליטיקה, קריירה, זוגיות, שאיפות".

- ומה השאיפות? ראשות ממשלה?

"אני חושבת שהיא תהיה מעולה כראש ממשלה. היא תצליח ביג טיים".