המועצה לצרכנות: האמון של הצרכנים ברשתות השיווק יורד

מדד ההגינות של המועצה לצרכנות מגלה כי שופרסל שלי נתפסת הכי פחות הוגנת ■ ב-5 מתוך 8 רשתות נחשפו יותר צרכנים לאירוע לא הוגן

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

כ-60% מלקוחות רשתות המזון נחשפו לאירועים לא הוגנים בשנה החולפת. מחירי המזון בירידה, היקף המכירות מצטמצם - ובמקביל, כך על-פי דוח המועצה לצרכנות בשיתוף מינהל מחקר וכלכלה במשרד הכלכלה, עולה תחושת חוסר ההוגנות של צרכנים ברשתות המזון.

המספרים בדוח מגלים כי שיעור החשיפה לאירוע לא הוגן ברשתות המזון הגיע השנה לכ-57% לעומת 47% במארס 2014. הירידה בתחושת ההוגנות משתקפת ב-5 רשתות מתוך 8 שנבדקו בשנה האחרונה. המחקר נערך זו השנה השנייה באמצעות סקר טלפוני בקרב 1,155 צרכנים בוגרים, המבצעים את הקניות בחנויות הפיזיות (ולא באינטרנט).

תפיסת הרשת כלא הוגנת גבוהה יותר בשופרסל שלי (55% מהלקוחות), לאחריה מגה (44%), ויקטורי (36%), ו-28% מלקוחות רמי לוי בסקר תופסים את הרשת כלא הוגנת. הנתפסות הוגנות יותר הן יוחננוף (13%), אושר עד (16%) ויינות ביתן (21%).

האירועים הנתפסים כלא הוגנים, מפרט הדוח, הם בעיקר הצגת שילוט לא רלוונטי בדבר הנחות - כשהחיוב בפועל שונה או שקיימים תנאים מגבילים; מכירת מוצרים שפג תוקפם; טעויות חוזרות בקופה; העלאת מחיר מוצר בשל מחסור זמני, מחסור במוצרים בפיקוח והצגת חלופות יקרות; קושי בהשוואת המחירים וחוסר תמורה הולמת למחיר המשולם על מוצר.

"הנסיגה ברמת ההגינות של רשתות המזון לעומת השנה שעברה", אומר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, "מזכירה כי המחיר לא צריך להיות המרכיב היחיד בשיקולי הקנייה, ועל הצרכן לבחור בחנויות ההוגנות".