כמה תחסוך הפחתת המס על האלכוהול בבילוי בפאב?

עוד רפורמה במיסוי האלכוהול יוצאת לדרך ■ האם מדובר בגימיק או בחיסכון אמיתי שיגיע לכיס של הצרכנים? שאלנו את יבואני המשקאות

בירה / צילום: שאטרסטוק
בירה / צילום: שאטרסטוק

אמש (ג') התבשרו חובבי האלכוהול על הפחתת המס על בירה בשיעור של 46% ועל משקאות משכרים בהם וודקה, וויסקי, עראק, ג'ין וכדומה בשיעור של 21%. ההפחתה מגיעה שנתיים אחרי ששר האוצר הקודם, יאיר לפיד, העלה את שיעור המיסוי על אלכוהול. אובדן ההכנסות למדינה בשל הפחתת המסים מוערכת ב-100 מיליון שקל בשנה.

המיסוי על בירה עם כוהל בריכוז של 3.8% ירד מ-4.33 שקלים לליטר ל-2.33 שקלים לליטר. בירה בבקבוק עם שיעור כוהל נמוך מזה תישאר פטורה ממס קנייה. המס על משקאות משכרים ירד מ-106.9 שקל לליטר כוהל ל-85 שקל.

אחת המסקנות שהובילו להחזרת שיעור המס לרמה שהייתה נהוגה לפני שנתיים היא שהטלת המס ב-2012 גולגלה על הצרכנים בעקבות התייקרות המשקאות, ולא הובילה להפחתה בצריכת האלכוהול שמוגדר מזיק (כלומר משקאות זולים יחסית עם שיעור כוהל גבוה).

מהלכים כאלה מבורכים, אבל השאלה היא אם ההפחתה תגולגל במלואה לצרכן. חיים לוזון, מבעלי הפלמינגו בר וה-TYO, תולה את הורדת המחירים לצרכן במהלך שבו ינקטו הספקים. "אפשר למכור מוצר בסיסי כמו בירה במחיר סביר יותר מהמחיר היום", הוא אומר. "ברגע שנקבל הודעה מהספקים, נתאם את המחירים לצרכן". לדבריו, "ברפורמה הקודמת מחירי המשקאות האלכוהוליים זינקו, אולם משקאות הפרימיום הוזלו".

ומה תהיה המשמעות בפועל? להערכתו, ההוזלה על חצי ליטר בירה מחבית, שהמחיר בממוצע עבורה הוא כ-33 שקל, תעמוד על 10%-15% מהמחיר, כלומר 3-5 שקלים.

רונית אבנר, סמנכ"לית השיווק ומבעלי הכרם, יבואנית אלכוהול ויין, ציינה כי הורדת המחירים לצרכן תתרחש בהדרגה במהלך החודשים הקרובים. לדבריה, המותגים הזולים כגון וודקה או ערק יוזלו בכ-13-15 שקל, כך שבקבוק שעולה 70 שקל יעלה כעת 55 שקל. במותגי יוקרה, לדבריה, השינוי יהיה מינורי. משקה כמו רמי מרטן VSOP יעלה 235 שקל, במקום 250 שקל כיום.

ואסים חינאווי, מנכ"ל ומבעלי רשת wine and more חינאווי ג'ורג', סבור כי היבואנים והקמעונאים ייפגעו בטווח הקצר אך ירוויחו בטווח הארוך: "רכשנו מלאי רב לקראת החגים במחיר הקודם הגבוה יותר, אבל תנאי השוק יכתיבו לי למכור במחירים הנמוכים יותר, כך שאפסיד כסף בתקופה הקרובה. כבר בתוך יממה אצא במבצעים עמוקים כדי לחסל את המלאי הקיים ולהשיב מלחמה למתחרים".

לדבריו, המהלך יביא לעליית הצריכה: "כשהמיסוי עלה, והמחירים עלו בהתאם, נוצר קיפאון, והמכירות אף ירדו, וכעת המכירות צפויות לעלות".

עוד הוא מציין כי לפי דעתו מחירי הבירות יירדו ב-15%-20%, ומחירי האלכוהול יירדו ב-10% בממוצע. "אנחנו נוריד מחירים כבר בימים הקרובים, ולהערכתי ירידת המחירים תורגש בתוך חודש וחצי בכל הארץ", אומר חינאווי.