ביטוח ישיר תגיש השגה על שומת מס בגובה 17 מיליון שקל

לטענת רשות המסים, העסקה שבמסגרתה הוקצו לקרן באטרי 17% מהון המניות של חברת הביטוח היא עסקת מכר החייבת במס ■ ביטוח ישיר: מדובר בעסקת הקצאת מניות שאינה חייבת במס

רשות המסים דורשת סך של 17 מיליון שקל מס מחברת ביטוח ישיר, בגין התקשרותה עם קרן ההשקעות Battery (באטרי) ב-2012, במסגרתה הוקצו לבאטרי 17% מהון המניות של חברת הביטוח.

בדיווח שפרסמה לבורסה היום (ד') הודיעה חברת ביטוח ישיר כי קיבלה שומה לפי מיטב השפיטה מרשות המסים לשנת 2012, בסך כולל של כ-17 מיליון שקל (בתוספת הפרשי הצמדה וריבית), בגין ההסכם שנערך עם באטרי, מאחר שלטענת רשות המסים יש לראות בעסקה עסקת מכירה בידי חברת ביטוח ישיר. החברה עצמה הודיעה כי היא תגיש השגה על השומה.

על בסיס השומה שהוצאה לה צפויה החברה לקבל החזרי מס בגין השנים 2013 ו-2014 בסך כ-10 מיליון שקל (בתוספת הפרשי הצמדה וריבית), כך שתשלום המס נטו, על-פי עמדת רשויות המס, צפוי לעמוד על כ-7 מיליון שקל (בתוספת הפרשי הצמדה וריבית).

הקצאת מניות או מכירה?

ביולי 2012 התקשרה קבוצת ביטוח ישיר, שבשליטת חברת צור שמיר של משפחת שנידמן, בהסכם עם קרן ההשקעות Battery. במסגרת העסקה הזרימה באטרי 120 מיליון שקל לחברת הביטוח והעבירה 4.1 מיליון שקל נוספים לחברה-האם, בתמורה ל-17% ממניות החברה. עסקה זו שיקפה לאיי.די.איי שווי של כ-730 מיליון שקל.

חברת ביטוח ישיר מתנגדת לשומה שהוצאה לה בטענה כי מדובר בעסקת הקצאת מניות שאינה חייבת במס ולא בעסקת מכר. בהודעה לבורסה צוין כי "בהסתמך על חוות-הדעת של יועציה המקצועיים, החברה חולקת על עמדת פקיד השומה, ולעמדתה מדובר בעסקת הקצאה, אשר אינה חייבת במס. בנוסף, ביטוח ישיר אחזקות חולקת על גובה השומה, גם אילו היה מדובר בעסקת מכירה, בהתאם לטענת פקיד השומה".

החברה הודיעה כי בכוונתה להגיש השגה על שומה זו, וכי להערכתה, גם אם עמדתה ביחס לכך שאין לראות בהקצאה כעסקת מכירה לא תתקבל, הרי שתשלום המס לא צפוי לעלות באופן משמעותי על ההפרשה הקיימת בדוחותיה הכספיים ליום 30 ביוני 2015.

איי.די.איי ביטוח, שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", ושפועלת באמצעות פרסום שני מותגים שונים - "הקש על החמש" ו"9 מיליון" - הפכה בשנים האחרונות לחברת הביטוח החמישית בגודלה בבורסה. החברה מנוהלת על-ידי רביב צולר, וזה זמן שהיא מציגה תוצאות מצוינות.

לקראת סוף מאי האחרון, חברת הביטוח "בשיווק ישיר", שבבעלות חברת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן וקרן באטרי האמריקאית, כבר הייתה שווה יותר מ-2.6 מיליארד שקל. למעשה, מאז הנפקתה למסחר בבורסה במחצית השנייה של 2013 היא נסקה ביותר מ-232% והסבה קורת-רוח רבה למשקיעים בה.