ארה"ב תלמד את ישראל כיצד להשתמש בגז טבעי בתחבורה

בה בעת שכלי רכב מונעים בגז טבעי צוברים תאוצה בעולם, בישראל אין עדיין רכב אחד שכזה ■ כעת קיימת הזדמנות להעלות את צריכת הגז במשק המקומי

אוטובוס שפועל על גז טבעי / צילום: רויטרס
אוטובוס שפועל על גז טבעי / צילום: רויטרס

משרדי האנרגיה של ישראל וארצות הברית משתפים פעולה בתחום הגז טבעי. משלחת של אמריקאים הגיעה היום (ד') לישראל להשתתף בסדנה בת יומיים, שבה ילמדו האורחים מארה"ב אנשי מפתח בישראל כיצד להטמיע גז טבעי דחוס CNG במשק האנרגיה בכלל ובתחום התחבורה בפרט. בין השאר יינתן דגש על דוגמאות להטמעת CNG בעולם, בטיחות ורגולציה נדרשים לשימוש ב-CNG ושימושו באוטובוסים.

את הסדנה יזמו המדענית הראשית ורשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה וצפויים להשתתף בה נציגי המשרד, כמו גם מנהלת תחליפי נפט במשרד רה"מ, משרד התחבורה, משרד הגנת הסביבה -חומרים מסוכנים, רשות הכבאות הארצית, פיקוד העורף, משטרת ישראל, מכון התקנים, בעלי רישיונות לחלוקת הגז וחברות דלק.

שימוש בגז טבעי בתחבורה צובר יותר-ויותר תאוצה בעולם, עקב מחירו הנמוך יחסית של הגז לעומת דיזל וסולר, בזכות היותו ידידותי לסביבה ומשום שהשימוש בו מפחית את השימוש בנפט, שייבואו מגיע בעיקר ממדינות החברות בארגון אופ"ק.

כבר עם גילויי המאגרים הגדולים של הגז, תמר ולוויתן, הזמין משרד האנרגיה מחקר מקיף מקבוצת פארטו, שיבחן את השילוב האפשרי של גז טבעי במערך התחבורה בישראל. גם ועדת צמח, שגיבשה את מדיניות הממשלה בפיתוח משק הגז וייצוא הגז ומינהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה הכינו ניתוח משלהם של חדירת כלי רכב מבוססי גז טבעי בישראל.

ועדת צמח העריכה שעד שנת 2040 יוסבו כשליש מכלי הרכב הפרטיים וכשני שלישים מכלי הרכב הציבוריים לגז טבעי, ושצריכת הגז הטבעי בתחבורה תעמוד על 40 מיליארד מטר מעוקב BCM. מינהלת תחליפי הנפט טענה במחקר משלה שניתן להתחיל בהטמעה כבר ב-2014-2015 ולהגיע להחדרה של כ-50% בתוך עשור.

ואולם נכון להיום אין עדיין ולו כלי רכב פרטי אחד שמונע בגז טבעי. לטענת משרד האנרגיה, אחת הסיבות העיקריות לעיכוב הטעמת הגז הטבעי בתחבורה נעוצה בהתמהמהות בהסדרת הליכי מתן אישור להתקנת מתקני הגז לצריכה, בעיקר בתחנות התדלוק. כך נוצרת בעיית "הביצה והתרנגולת" -מצד אחד, בהיעדר תחנות תדלוק לא צפוי גידול במספר כלי הרכב שפועלים על גז, ובהיעדר כלי רכב אין הצדקה לפריסה רחבה של תחנות. אך זו לא הבעיה היחידה; מקורות במשק טוענים שהחסם המרכזי, שממנו נובעים החסמים האחרים, הוא היעדר מדיניות בנוגע למסים שיוטלו על כלי הרכב המונעים בגז. בהיעדר ודאות באשר למיסוי, אף אחד לא מזדרז לרכוש רכב מונע על גז.

יצוא גז למצרים קשה עד בלתי-אפשרי, ולפיכך צריכה ישראל להגדיל את הביקוש שלה לגז בשוק המקומי, כפי שטוענים כמעט כל מומחי האנרגיה שעמם שוחחנו. הגדלת הביקוש תעזור, גם אם מעט, בפיתוח השלב הראשון של לוויתן. "זו ההזדמנות לעשות זאת", טענו היום במשרד האנרגיה. "המשרד שם לו כיעד להגביר את הביקושים לגז טבעי בכל הסקטורים - חשמל, תעשייה ותחבורה - ועושה מאמצים להשלים את כל ההסדרות הנחוצות לשם כך".