קורוס הפסידה 77 מיליון ד' ברבעון; חששות מהשפעת כלכלת סין

הכנסות המיזם, שקנון מחזיקה במחצית ממנו, זינקו ברבעון אך בקורוס מעריכים שתחול האטה בפעילות

דוחות חברת קנון שבשליטת עידן עופר שפורסמו אתמול, מצביעים על המשך החולשה בפעילות מיזם הרכב קורוס שבו מחזיקה קנון 50%. בסיכום הרבעון השני קורוס מציגה אמנם שיפור בפעילות השוטפת, עם הכפלת מספר המכוניות שמכרה ל-3,256, נתון שתמך בעליה של 74% בהכנסות שהצטברו ל-59 מיליון דולר וסייע בשיפור הרווח הגולמי.

אולם קורוס לא הצליחה לייצר רווחיות תפעולית, וצמיחת עלויות הפעילות שלה הובילו אותה להציג הפסד של 77 מיליון דולר ברבעון השני, ושל 148 מיליון דולר במחצית השנה. קנון, שמחזיקה בקורוס בשותפות שווה עם חברת צ'רי הסינית, עוסקת בפיתוח ושיווק רכבים מנועיים, היברידיים וחשמליים בשוק הסיני והעולמי.

גם במבט להמשך, עתיד הפעילות ניצב בפני אתגרים לא פשוטים על רקע מצב הכלכלה הסינית. בקורוס מציינים כי על רקע התנאים הפיננסים והכלכליים בסין בתקופה הנוכחית, היכולים להשפיע על תעשיית הרכב בסין, הגדלת מכירות רכבי קורוס תהיה משימה מאתגרת וכי היא עלולה לחוות האטה בפעילותה.

בסיכום המחצית הראשונה, צמח שוק הרכב הסיני ב-7%, עם מכירות של קרוב ל-9 מיליון רכבים, אולם בחלוקה לרבעונים ניכרת תחילת האטה בשוק, כאשר ברבעון הראשון השני הסתכמה ב-3% בלבד. בסיכום מחצית השנה, מספר המכוניות שמכרה קורוס קפץ ב-124% ל-5,744 ובחודש יולי התווספו למכירות עוד 1,230 מכוניות.

קורוס מעדכנת בדוחות כי השיקה גרסאות חדשות למודל 2016 בגרסאות סדאן, הצ'בק ו-SUV, וכן כי ביצעה בחודש יולי ריקול לכ-6,700 מהמכוניות שנמכרו, בשל תקלה במערכת חגורת הבטיחות. עוד עולה מהדוחות כי במהלך הרבעון השני קנון וצ'רי העניקו לקורוס הלוואות בהיקף של 128 מיליון דולר בחלוקה שווה (64 מיליון דולר כל אחת). סך היקף ההלוואות של קורוס מגיע ל-1.4 מיליארד דולר, מהם 484 מיליון דולר מבעלי המניות.

קנון עברה לרווח והמניה עלתה

קורוס הסבה לקנון הפסד של 39 מיליון דולר ברבעון השני, שהצטבר במחצית השנה ל-68 מיליון דולר. למרות זאת, מניית קנון סיכמה אתמול את המסחר בבורסה המקומית בעלייה של יותר מ-6% על רקע דוחות חיוביים שהציגה לרבעון השני, אותו סיכמה ברווח נקי של 13 מיליון דולר, אחרי הפסד של 90 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום מחצית השנה רווחי חברת ההחזקות, שפוצלה מהחברה לישראל של עופר, הגיעו ל-17 מיליון דולר, לעומת הפסד של 124 מיליון דולר במחצית המקבילה.

בנוסף לקורוס, קנון הנסחרת גם בבורסת ניו יורק, מחזיקה ביצרנית השבבים טאואר, בחברת תחנות הכוח איי.סי. פאואר (ICP), בחברת הספנות צים ובזרוע השקעות הקלינטק ICG.

עיקר השיפור בתוצאות מיוחס למעבר לרווח שהציגה חברת הספנות צים, אחרי הפסדים תפעוליים כבדים שהצטברו במחצית הראשונה של 2014 ל-131 מיליון דולר וכן לשיפור ברווח התפעולי של איי.סי פאואר, שקפץ ברבעון השני ב-85% ל-48 מיליון דולר, ובמחצית השנה עלה ב-32% ל-79 מיליון דולר. חברה זו עומדת להנפיק בקרוב את מניותיה בבורסה בניו-יורק.