מיטב-דש יתנגד להצעת הרכש של מיילן לפריגו

משה רביניאן, מנהל תחום מניות ישראל במיטב דש גמל ופנסיה: "זה ניסיון של יו"ר מיילן, רוברט קורי, וההנהלה שלה, לבצע מהלך בכל הכוח. מיילן לוקחת את ההימור על חשבוננו ומייצרים סיכון מוסרי"

גוף מוסדי ראשון שמחזיק במניות פריגו  מכריז היום פומבית על התנגדות לעסקת מיילן: מיטב-דש תתנגד להצעת הרכש, שמיילן צפויה להגיש בשבוע הבא. מיילן מנסה להשתלט על פריגו בעסקה של כ-27.1 מיליארד דולר, שמשקפת פרמיה של כ-4% על מניית פריגו.

 
"בראייה שלנו כמחזיקים ארוכי-טווח במניית פריגו, שנהנו מהתשואה שיצרה למשקיעים לאורך השנים, לוותר על כזו חברה ועל מנהל כמו ג'וזף פאפא, שיצר למשקיעים ערך מדהים - זו תהיה פשוט טעות", כך אומר היום ל"גלובס" משה רביניאן, מנהל תחום מניות ישראל במיטב דש גמל ופנסיה. לפי נתוני Stocker.co.il, מיטב-דש מחזיקה כ-0.36% מפריגו, ולדברי רביניאן זוהי אחת ההחזקות הגדולות של מיטב-דש בישראל.


לדבריו, הקש ששבר את גב הגמל היה הורדת הרף של מיילן, מהיענות של 80% מבעלי מניות פריגו ל-50% - מהלך שיאפשר לה להשיג שליטה במידה ו-50%-80% מבעלי מניות פריגו ייענו להצעה. "זו נקודה מהותית שמראה שמיילן לא רואה את טובת בעלי המניות", אומר רביניאן. "אנחנו עלולים לקבל פה lose-lose situation: חברה לא ממוזגת, הנהלה שלא מוכנה לשתף פעולה, סינרגיות שמיילן לא תוכל לממש. זה ניסיון של יו"ר מיילן, רוברט קורי, וההנהלה שלה, לבצע מהלך בכל הכוח. מיילן לוקחת את ההימור על חשבוננו ומייצרים סיכון מוסרי (moral hazard). אין פרמיה בעסקה, ואנחנו לא רואים סיבה לוותר ולייצר סוג של הימור".

- כבעלי מניות פריגו אתם נמצאים בדילמה: אם לא תיענו להצעה ומיילן תשיג שליטה, היא תמחוק את מניות פריגו ממסחר ותישארו עם מניות לא סחירות.

"שמו אותנו בפינה. להצביע בניגוד לרצוננו האמיתי - מבחינתנו זה לא מקובל, ואני מקווה שרוב בעלי המניות יחשבו כמונו והעסקה לא תעבור. זה מצטרף למהלכים נוספים של ממשל תאגידי לקוי במיילן בתקופה האחרונה. במהלך מול טבע (שניסתה להשתלט על מיילן, ש.ח.ו) אפשר היה לחוש באלמנטים שלא מקובלים בעולם העסקי, זה לא נהוג לתקוף ולהכפיש. אנחנו במיטב-דש מאמינים בניהול עסקי הוגן ושקוף, ומיילן הראתה לנו שהיא משחקת במגרש אחר לגמרי. מיילן אומרת שהיא דואגת לכלל בעלי העניין (stakeholders) כמו למשל העובדים, אבל חוץ מלדאוג לקורי ולמקורבים שלו לא ראינו שזה עומד במבחן המציאות - מיילן כבר העתיקה להודו פעילויות".

רביניאן מציין שבמיטב-דש לוקחים בחשבון את האפשרות שהם עלולים להפסיד במקרה של אי-היענות להצעה ומחיקת המניות, אך לדבריו, "יש פוטנציאל להפסד שאני מקווה שלא יקרה, אבל בכל מקרה לא ניתן יד להתנהלות כזאת. בסופו של דבר, יש ערך גם לחינוך השוק להתנהלות הוגנת ונכונה יותר".

- יכול להיות שהנהלת פריגו הייתה צריכה להסכים לדון עם מיילן על העסקה, ואולי להשיג מחיר טוב יותר, במקום להתנגד לדבר?

"בניגוד להתנהלות של מיילן מול טבע, פה פאפא לא נקט בגישה כזאת. הוא בסה"כ טען שהמחיר לא ראוי, ובמחיר אחר אני מניח שהוא היה נכנס למו"מ לטובת בעלי המניות. אני חושב שבמקרה הזה הוא פעל נכון".

רביניאן מתקשה להעריך אם העסקה תעבור, אך לדבריו הדעה שהוא מביע מייצגת חלק גדול מהשוק המוסדי בישראל. "לדעתי חלק גדול מהשוק חושב שבמהלך טמונות הרבה נקודות שליליות, ושפריגו ידעה לייצר ערך לאורך השנים. "כמוסדיים, מותר לנו ואף חובה, להכניס שיקולים שאינם כלכליים גרידא למערכת השיקולים", הוא אומר, ומציין את העובדה שפריגו שמרה ופיתחה את הפעילות בישראל.

- אתם בקשר עם עוד גופים מוסדיים בנושא?

"אנחנו לא מדברים בינינו, אבל רוח הדברים עוברת כחוט השני. בסה"כ, אני מקווה שמי שהחזיק בפריגו ימשיך לתת קרדיט להנהלה ושלא יהיה 'מחטף' שרואה את הפרמיה של הטווח הקצר בלבד. אנחנו לא ניענה להצעה ובתקווה, אחרים בישראל ובארה"ב יצטרפו אלינו".