הג'וב החדש של יוחנן דנינו: יו"ר חברת מגדל ביטוח

שלמה אליהו נפרד מעודד שריג לאחר חודשים מעטים כיו"ר מגדל אחזקות, ומאמץ את המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו ■ היו"ר הנוכחי עמוס ספיר, דירקטור ותיק בקבוצת אליהו, עולה למעלה ויקבל את תפקיד יו"ר מגדל אחזקות

יוחנן דנינו / צילום: אמיר מאירי
יוחנן דנינו / צילום: אמיר מאירי

כהונה קצרצרה נוספת של יבוא אישי שהביא שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל , לקבוצת הביטוח הגדולה במשק מגיעה לסיומה: פרופ' עודד שריג פורש - וקדנציה חדשה ומפתיעה מתחילה: יוחנן דנינו, המפכ"ל שסיים את כהונתו במשטרה לפני חודשיים בקירוב, ימונה ליו"ר מגדל חברה לביטוח. היו"ר הנוכחי עמוס ספיר, דירקטור ותיק בקבוצת אליהו, עולה למעלה ויקבל את תפקיד יו"ר מגדל אחזקות.

לאחר פיצוץ עם מנכ"לית מגדל אחזקות הקודמת, ענת לוין, שהביא לעזיבתה את מגדל של אליהו בתום כהונה קצרצרה של חודשים ספורים, אליהו נפרד עתה גם מפרופ' שריג, המפקח על הביטוח הקודם, שמסיים במפתיע את תפקידו כיו"ר קבוצת מגדל הציבורית, בתום שבעה חודשים קצרים בתפקיד.

העילה הרשמית לפרישה, כפי שהיא מופיעה בהודעה שנשלחה הבוקר (ה') לבורסה, היא המגבלות שנטל על עצמו שריג במילוי תפקידו בקשר עם מגדל חברה לביטוח "אשר הוא סבר בזמנו שיוכל לתרום הרבה על אף מגבלות אלו, אולם מצא שהן מונעות ממנו למצות את יכולותיו". בפועל ידוע כי מערכת היחסים בין אליהו לשריג, שעליה התעקש ונלחם אליהו בכל כוחו מול המפקחת על הביטוח דורית סלינגר, עלתה מזמן על שרטון.

בכל זאת, בשיחה עם "גלובס" אמר היום אליהו: "צר לי וחבל לי שלקחתי איש מתאים וראוי שלא קיבל אישור למלא את התפקיד שאליו יועד במגדל. עודד שריג הוא איש בעל יכולות. הוא בא לעזור לנהל את הקבוצה, אך זה לא בא לידי ביטוי בגלל הנסיבות". בכך מכוון אליהו לאיסור שקבעה המפקחת סלינגר ולפיו אסור לשריג לעסוק בפעילות של הגופים המוסדיים במגדל למשך שלוש שנים מפרישתו מהאוצר. בסביבת קבוצת אליהו-מגדל טענו היום: "משום כך לא הייתה לשריג עבודה". ואולם תקופת ההרחקה הזו תסתיים בעוד פחות משנה, באוגוסט 2016, ולא בטווח הארוך.

סערה ציבורית

בספטמבר אשתקד נודע כי שריג, שסיים את שנת הצינון שבה היה מחויב, עומד להצטרף לתפקיד בכיר בקבוצת מגדל. בתחילה דובר על תפקיד בכיר בביטוח, ואולם משרה כזו דורשת אישור של המפקחת על הביטוח, וזו הביעה התנגדות תקיפה וחד-משמעית למינוי שריג לתפקיד בכיר במגדל. בד בבד קמה סערה ציבורית עזה נגד הצעד.

התנגדותה של סלינגר, שירשה בתפקיד את שריג, נבעה מבעיית נראות הטמונה לעמדתה במינוי שריג לתפקיד בכיר בקבוצה שהוא עצמו אישר את העברת השליטה בה לידי אליהו, שביקש למנותו לתפקיד בכיר אצלו. לא רק זאת, אלא שנשמעו גם טענות נגד כך שהוראות של שריג, בתפקידו כמפקח, הוזילו את רכישת השליטה במגדל מידי ג'נרלי האיטלקית בשיעור ניכר, ובכך חסך אליהו סכום גדול במיוחד.

למרות הכול אליהו התעקש לעמוד ברצונו והבטחתו לשריג, והמפקח לשעבר היה נחוש להתמנות לתפקיד בכיר באחזקות אליהו. כך החל מסע חיפוש תפקיד שיהיה בכיר במערכת מגדל ואליהו - אבל מחוץ לטווח ידיה של המפקחת. וכך קרה ששריג, המפקח לשעבר ואיש האקדמיה הבכיר מהמרכז הבינתחומי, הועסק החל בספטמבר 2014 - בתום תקופת הצינון - בקבוצת אליהו ביטוח הפרטית כיועץ ליו"ר ולמייסד, אליהו, ובסוף ינואר השנה מונה לתפקיד יו"ר מגדל אחזקות, שבשליטת אליהו ביטוח. זו הקבוצה-האם הציבורית של מגדל חברה לביטוח ומגדל שוקי הון, שלגביה אין לפיקוח על הביטוח כל סמכות פיקוחית. על מנת להימנע מסיבוך הצעד הזה, שריג ואליהו רקחו מהלך מתחכם שיאפשר להם להתחמק מלהגיע לידיהם של בעלי מניות המיעוט במגדל על ידי כך שהמפקח לשעבר יקבל את שכרו מאליהו ביטוח הפרטית.

נציין כי מדובר בשכר נדיב: עלות התגמול שקיבל שריג בעבור 4 חודשים האחרונים של 2014, קודם למינויו לתפקיד יו"ר קבוצת מגדל, הסתכמה בכ-365 אלף שקל בחודש (כ-1.5 מיליון שקל בסה"כ). ניתן להניח ששכר המיליונים נמשך גם לתוך 2015 עם כניסתו של שריג לתפקיד החדש, שבקרוב יהיה תפקידו הקודם.

מפקח מפכ
 מפקח מפכ