מכבי ת"א בליגת האלופות: ליהנות מהחוויה (ולאסוף את הכסף)

גם בטווח היותר ארוך, הצהובים יתקשו להתחרות באופן שוויוני ברמות הללו; אז מה בכל זאת הם יכולים להפיק משלב הבתים? ■ דעה

1. ז'וזה מוריניו אמר אתמול (ג') במסיבת העיתונאים ש"מכבי ת"א מספיק טובה כדי לנצח אותנו". אז הנה, הוא ייצר כותרת גם בישראל. אבל מחוץ לעולם הדמיונות, הסיכוי של מכבי לחזור לארץ מלונדון עם שלוש נקודות הוא אפסי. הסיכוי לתיקו? קלוש. עד היום הוציאו הקבוצות הישראליות בשלב הבתים בליגת האלופות 2 נקודות חוץ מ-36: התיקו של מכבי חיפה מול אולימפיאקוס ב-2002 והתיקו של הפועל ת"א בליון ב-2010. גם שתי הנקודות הללו הושגו במחזור האחרון. להיאחז היום ב-1-1 של רוזנבורג בסטמפורד ברידג' ב-2007, רגע לפני פיטורי מוריניו מצ'לסי בקדנציה הקודמת שלו שם, כתקווה למשהו? גם זה יהיה מטופש: הנורבגים הגיעו למשחק הזה כשזו הייתה העונה ה-11 שלהם ב-13 שנה בשלב הבתים, קבוצה שפיתחה משקל מסדר גודל אחר מזה של מכבי.

אין גם מה להיזכר בהופעה של צ'לסי מול הפועל ת"א בסיבוב השני של גביע אופ"א ב-2001. צ'לסי אז נחשב למועדון בהתקדמות, אבל בוודאי לא המועדון שהתהווה תחת בעלותו של רומן אברמוביץ'. מאז לקחה צ'לסי ארבע אליפויות, ארבעה גביעים, ליגת אלופות וליגה אירופית, והפכה לאחד מחמשת מועדוני הכדורגל העשירים בתבל.

2. לטווח הארוך יותר, במכבי מפנטזים על חברות קבע בשלב הבתים בליגת האלופות. אבל במבנה הכלכלי הנוכחי של מכבי זו תהיה משימה מורכבת במיוחד: למרות שמדובר בכ-21.5 מיליון אירו, ע"פ הפרסומים, הרי שלמכבי עדיין התקציב השנתי הרביעי מהסוף מתוך 32 הקבוצות באלופות העונה. הרגולציה בישראל מגבילה קבוצות לחמישה זרים, ובהשוואה לקבוצות הדרג הרביעי באלופות - רק בוריסוב מחזיקה בסגל שלה פחות זרים מאשר מכבי (ארבעה בלבד). אם נתעלם מנוכחותן של שתי קבוצות גרמניות בדרג הזה העונה, אז לגנט הבלגית יש 20 זרים (שלושה ישראלים), למאלמו השבדית 10, לדינמו זאגרב הקרואטית 17 ואפילו לאסטנה הקזחית תשעה זרים. בבית של מכבי, היא תתמודד מול קבוצות עם 23 זרים (צ'לסי), 20 (פורטו) ו-12 (דינמו קייב). כלומר: הכסף של מכבי לא גדול ביחס לזה שרץ בצ'מפיונס ליג - ובין כה וכה יכולת הקנייה שלו קטנה יותר.

נכון, מכבי אמנם מרכזת אצלה את רוב הכשרונות הישראלים הגדולים - אבל ממש לא את כולם. נאתכו נהנה בצסק"א, חמד מעדיף לכבוש בצרורות בליגה השנייה באנגליה, דאבור מוערך כספית הרבה מעבר למה שמכבי רוצה לשלם. הרכש הבולט ביותר של מכבי הקיץ היה שוער סרבי מבטיח אמנם - אבל בן פחות מ-20.

ולכן, הרעיון הכללי בעלייה לאלופות הוא להעצים את החוויה; לדעת ליהנות ממשחקים שבהם לרוב תתגונן, תובך, תספוג כמה שערים. וכמובן, לספור את הכסף: מכבי עשתה הכנסה מדהימה בעצם העלייה (14 מיליון אירו), ממכירת 25 אלף מיני-מנויים במחירים שנעו בין 360 ל-2,000 שקל לחתיכה תגיע עוד בוננזה, והיא תעשה עוד כמה ג'ובות ממרצ'נדייז. עוד 500 אלף אירו עבור תיקו או 1.5 מיליון עבור ניצחון בבתים לא ישנו לתקציב שלה דבר: הם יעשו בעיקר ליכולת שלה להעמיק את הסגל גם בינואר הקרוב וליצור מצב של תחרות בשני מפעלים. ליגת העל 2015/16 היא מוקדמות ליגת האלופות האמיתיות של מכבי ל-2016/17.

3. ולמרות כל מה שנכתב כאן, הרי שאמש הפסידו שתי האנגליות את המשחקים שלהן באלופות. מתוך שמונה אנגליות שהחלו את המשחקים באירופה, נותרו שש. הקבוצות הגרמניות הורידו את האנגליות למקום השלישי בדירוג אופ"א. נדמה כי כבר שנים לא נראה הכדורגל האנגלי בשפל כמו בקיץ הנוכחי.

זה כמובן לא הופך את מכבי לפייבוריטית הערב, אבל זה אומר שהפער התקציבי גדול מהפער המקצועי.