"העסקה זה לא חלום חיי, אם הייתי יותר צעיר לא הייתי מוכר"

אחרי האקזיט המרשים בספקטרוניקס, יחיאל ספקטור, בעל השליטה ומייסד החברה, מדבר ■ הסיפור המלא - היום במגזין G

יחיאל ספקטור / צילום: תמר מצפי
יחיאל ספקטור / צילום: תמר מצפי

אילו זה היה תלוי ביחיאל ספקטור, בעל השליטה בספקטרוניקס, המייצרת מוצרים לגילוי וכיבוי אש, שנמכרה לאחרונה תמורת 99 מיליון דולר לאמרסון האמריקאית, הוא היה נשאר בחברה. זאת, אף שבמסגרת העסקה ישלשל לכיסו 35 מיליון דולר. "אני ממש לא מת מהעסקה הזאת. זה לא חלום חיי", הוא אומר.

- אתה לא מוכרח למכור.

"אילו הייתי יותר צעיר, בחיים לא הייתי מוכר. העסקה היא הכרח. אני רוצה להבטיח את קיום החברה למשך שנים וחיפשתי גורם שיהיה מוכן להתחייב על זה. הצעות רכישה אחרות היו לי מפה ועד פתח תקווה, וזה ממש לא עניין אותי".

- אז למה הפעם הסכמת?

"אמרסון היו מוכנים להתחייב להפעיל את החברה למשך עשר שנים באותו היקף עובדים, באותו נפח ייצור ובאותן מסגרות עבודה. ועוד דבר קטן: 4 מיליון דולר לעובדים עצמם. ברגע שהם היו מוכנים להתחייב על זה, אז אלה האנשים שאני מעביר אליהם את המקל. ושוב אני מדגיש - זה מחוסר אלטרנטיבה".

ספקטרוניקס, שהוקמה ב-1973, עברה בארבעת העשורים האחרונים הרבה תהפוכות. היא החלה לייצר מוצרים לגילוי אש בתחום האזרחי, עברה לצבאי, ובמהלך השנים דילגה כמה פעמים בין שני התחומים לפי הנסיבות והביקוש. כך, למשל, אם לפני חמש שנים היה השוק האזרחי כשליש ממכירותיה (כ-25 מיליון דולר מתוך 73 מיליון דולר בסך הכול), הרי שכיום תופס השוק האזרחי כ-75% מהמכירות (30 מתוך 40 מיליון דולר).

המפעל של ספקטרוניקס, השוכן בשדרות, מעסיק כ-160 עובדים. כ-20 נוספים עובדים בחברות בנות בחו"ל. סביבת העבודה במפעל מאוד מרווחת, וקומת ההנהלה מאוד צנועה: אין שלטים עם תארים, הריהוט פונקציונלי ופשוט, והכול נקי ומצוחצח. מרבית העובדים הם משדרות, השאר מערי הסביבה - אשקלון, באר-שבע, נתיבות ואופקים.

ספקטור, 71, נולד בתל-אביב, למשפחה בת 4 ילדים.

לפני כשנה מינה ספקטור את מאמן הכדורסל צביקה שרף, שאותו הכיר במשך שנים ארוכות, ליו"ר הדירקטוריון של ספקטרוניקס.

- מה לשרף ולמערכות לכיבוי אש?

"הכרתי הרבה יו"רים דוקטורים ופרופסורים. לא ראיתי שדוקטור או פרופסור יש לו תעודה לשכל ישר. במקרה שלו יש לו שכל ישר נהדר, והוא הגון וראוי. זו דעתי האישית. אבל כולם הצביעו בעדו. אצלנו אין החלטה אחת בחברה שהיא לא פה אחד. הבן אדם עם שכל ישר, הגון ואיש עבודה".

- נחזור אליך. מה קורה עכשיו, תפסיק לבוא לעבודה?

"אני עדיין לא יודע. אני מניח שירצו את שירותיי הטובים בחלקם. את שואלת אותי אם אני רוצה לעזוב? ממש לא. בחיי לא עבדתי אצל מישהו".