שת"פ של טבע ו-IBM בבניית פתרונות רפואיים על מחשוב ענן

טבע תהיה חברת התרופות הראשונה שתעשה שימוש בפלטפורמה של ווטסון, מחשב-העל של IBM

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

מה הקשר בין תרופות למחשוב ענן? שותפות אסטרטגית שנחתמה בין טבע ל-IBM נועדה לבנות פתרונות e-Health גלובליים על פלטפורמת הענן של IBM, ווטסון. נוסף על כך, שתי החברות יקימו צוות מחקר משותף.

מחשב-העל של IBM, ווטסון, מוכר כמחשב שניצח בעבר את אלוף העולם בשחמט. לאחרונה פורסם ב"גלובס" ראיון עם ד"ר מיכל רוזן-צבי, מנהלת בכירה של תחום הניתוח האנליטי במעבדות המחקר של IBM בחיפה, ובו סיפרה על אפשרויות השימוש בווטסון לצרכים רפואיים, למשל ביצוע ניסויים קליניים על-ידי שימוש בביג דאטה, תוך שימוש ובחינת הנתונים שנאספו בעבר, וכן איתור קוקטייל התרופות המתאים לחולי איידס.

במסגרת שיתוף-הפעולה בין טבע ל-IBM הופכת טבע לחברת התרופות הראשונה שתעשה שימוש בפלטפורמת הענן של Watson Health. בטבע מאמינים כי הפלטפורמה תסייע למיליוני אנשים הסובלים ממחלות מורכבות וכרוניות, כגון אסתמה, כאב, מיגרנה ומחלות ניווניות. טבע צופה גם פיתוח של פתרונות שנועדו לאסוף ולנתח נתונים שיאפשרו, למשל, צמצום של שימוש לרעה בתרופות.

"טבע בוחנת באופן פעיל את האבולוציה של תחום ה-e-health עם מיקוד חזק במימוש צרכים חדשים וללא מענה", אמר גיא הדרי, סמנכ"ל בכיר ומנהל מערכות המידע של טבע. "פלטפורמת הענן של IBM Watson Health תספק תשתית חזקה אשר על גביה נוכל לממש חזון זה. באמצעות בנייה על גבי פלטפורמת הענן של Watson Health, אנו מאמינים כי טבע תהיה בעמדה ייחודית לשים את המידע והתובנות הטובים ביותר בידי רופאים, צוותים טיפוליים ומטופלים, להעצים את אופטימיזציית הטיפול עבור יחידים ואוכלוסיות על פני הספקטרום של מחלות כרוניות וחריפות.

Watson טומנת בחובה את ההבטחה לספק לטבע תובנות טובות יותר, פידבק בזמן אמת ואופציות לשיקול דעת הקלינאים, אשר ישפרו את בריאות המטופל".

טבע, המנוהלת על-ידי ארז ויגודמן, ביצעה לפני כמה חודשים השקעה משמעותית ראשונה מבחינתה בתחום הרפואה הדיגיטלית, של עשרות מיליוני דולרים בחברת הטלה-רפואה האמריקאית אמריקן וול.