"הייתי צריך לחיות חיים של יזם כדי להיות משקיע"

האנג'ל ברק רבינוביץ' הפך באחרונה לשותף בקרן ג'נסיס ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על השותפים החדשים ("זה מרגיש כמו משפחה"), על הסטארט-אפים שהוא מחפש ("חשוב שיהיה יותר ממייסד אחד") וגם על התפקיד הקודם: "השקעות אנג'ל זה תחביב וזה משהו שאתה עושה מהצד"

ברק רבינוביץ / צילום: איל יצהר
ברק רבינוביץ / צילום: איל יצהר

החודש התחיל האנג'ל ברק רבינוביץ' דרך חדשה ולא מוכרת. הוא כבר הספיק להיות מנכ"ל ויזם ולרשום כמה אקזיטים כמו של Amuso שנמכרה ל-BBC הבריטית וחברת Mytopia שנמכרה ל-888 וגם להיות אנג'ל בולט, כולל אקזיט לא רע בכלל כשחברת Crossrider נמכרה לטדי שגיא ב-2012 תמורת 37 מיליון דולר. אבל את חודש ספטמבר הוא התחיל בפוזיציה שונה לגמרי - בתור שותף בקרן.

בדיוק לפני חודשיים, הודיעה קרן ג'נסיס כי היא מצרפת לשורותיה כשותף את רבינוביץ', 37, לצידם של השותפים הקיימים אדי שלו, אייל קישון, ג'וני סאקס, גארי גנות והדר קריתי. על רקע הקרן החדשה שג'נסיס אמורה להשלים בתקופה הקרובה בהיקף של כ-125 מיליון דולר ועל רקע שדרוג תוכנית האקסלרטור הוותיקה The Junction, רבינוביץ' הוא בהחלט שינוי מרענן בקרן הוותיקה, שמנסה כנראה להצעיר את השורות.

"המטרה שלי במשך הרבה זמן הייתה להצטרף לקרן וחיפשתי את הקרן הנכונה", מסביר רבינוביץ' בראיון ל"גלובס", "בהתחלה חשבתי להקים קרן משלי אבל הבנתי שהערך שאני יכול להביא הוא להתחבר לקרן קיימת".

- למה החלטת דווקא על ג'נסיס?

"האנשים שם מאוד נגישים ופרקטיים - מאדי שלו היו"ר, השותפים וכל הצוות. הם מאוד ייחודיים. זה מרגיש כמו משפחה. אנשים שעובדים ביחד 10-15-20 שנה. זה צוות מאוד חזק".

"נכון, אני הכי צעיר"

ג'נסיס נחשבת לאחת הקרנות הוותיקות אבל גם כזו שמנסה לאורך השנים האחרונות להתחבר יותר לשטח. כך, בתחילת 2010 צירפה לשורותיה את אדן שוחט, שהיה לשותף הצעיר ביותר בקרן ובתעשיית ההון סיכון המקומית. שנה מאוחר יותר הקרן פתחה באזור שוקן בתל אביב את אחד מהאקסלרטורים הראשונים לסטארט-אפים בישראל - The Junction. ב-2013 שוחט, שניהל את האקסלרטור, עזב את ג'נסיס לטובת הקמת קרן Aleph ובקרן הוותיקה חיפשו כנראה אחר שותף צעיר אחר שימלא את החלל.

"נכון, אני הכי צעיר שם אבל היזמים נהיים יותר ויותר צעירים ולכן בקרן מחפשים מישהו צעיר", מסביר רבינוביץ', "מצאתי פה קרן שיש לה מחויבות כדי לייצר תשתית לעתיד ולהסתכל קדימה. הם מסתכלים עליי בתור תוספת. אני בקיא בעולמות של אינטרנט וטכנולוגיות, אני אעזור לסטארט-אפים שנשקיע בהם להכיר ולהיכנס לשוק האמריקאי בעזרת הנטוורק שלי וזה חלק מהדברים שאני מביא לשולחן".

- מה ההבדל בין השקעה בתור אנג'ל לבין השקעה כשותף בקרן?

"השקעות אנג'ל זה תחביב וזה משהו שאתה עושה מהצד. תמיד ניהלתי חברה והשקעתי מהצד. כשותף בקרן זה יותר סיסטמתי כשאתה מחליט להשקיע בסטארט-אפ וגם קרנות הרבה יותר סלקטיביות - אנחנו משקיעים ב-0.5% מהחברות שהשותפים בקרן רואים. אלה החלטות ארוכות יותר.

"מעבר לכך, בהשקעות אנג'ל יש סכנות וסיכונים. יש לי פילטרים שאני מסתכל על הצוות של החברה, על המוצר ועל השוק. אבל לאחרונה הבנתי שככל החברה גדלה ועוברת לסבב A, סבב B והלאה אז דברים קורים למשקיעים הראשונים. הם מדוללים. לאנג'לים יש פחות חלק בחברה וקשה להם להגן על האינטרס שלהם. כקרן אתה מחזיק 20%-30% מהחברה וכיסא בדירקטוריון - יש לך יותר כוח להגן על האינטרס שלך.

"קרן תשקיע מיליון דולר לפי שווי של 2 מיליון דולר ותקבל 30% - בגלל שהם כותבים צ'ק גדול יותר, אז זה מוריד את הסיכון בשלב מוקדם".

רבינוביץ' הוא אולי לא שם מוכר למדי בעולם האנג'לים כמו גיגי לוי, טל ברנח או זוהר גילון, אך הוא כבר הספיק להשקיע בלא מעט סטארט-אפים בולטים. אחד מהם, שכמעט התפספס (ראו מסגרת) הוא Ubimo שהקימו יוצאי גוגל ומי שהקימו את חברת Labpixies שהייתה הרכישה הראשונה של ענקית החיפוש בישראל.

הוא, כאמור, גם היה אחד המשקיעים של חברת Crossrider, שהקימו קובי מנחמי ושמואלי אחדות, ושנמכרה תוך פחות משנתיים לחברת markets.com של טדי שגיא תמורת 37 מיליון דולר. בנוסף, השקיע במפתחת אפליקציית ניהול האירועים Bizzabo של בוגרי תוכנית זל מהמרכז הבינתחומי הרצליה, בחברת R2NET שמשווקת ומוכרת תכשיטים באינטרנט ושגייסה 25 מיליון דולר מהקרן של חיים שני ומשה ליכטמן, וגם בחברת Totems שנמכרה לסטארט-אפ הפינטק Stripe ששוויו מוערך ב-5 מיליארד דולר.

הוא גם מגיע, כאמור, עם רקע של ייזום וניהול בתחום הגיימינג כמו חברת Amuso שמכר ל-BBC הבריטית, חברת win שזכתה להשקעה מצד Bwin.party שחברת 888 הישראלית מנסה לרכוש וכן של חברת Mytopia שנמכרה ב-2010 ל-888 ב-18 מיליון דולר. "הייתי צריך לחיות חיים של יזם כדי להיות משקיע", הוא מעיד על עצמו.

"זה לא מדע מדויק"

- מה חשוב שיהיה בסטארט-אפ שאתה משקיע בו?

"צריך שיהיה קונספט וצוות וחשוב שיהיה יותר ממייסד אחד. עסק זה משהו שקשה לעשות ואתה רוצה לראות שני חבר'ה חזקים טכנית או אחד טוב בשיווק.

"כשיש מייסד אחד אז הוא צריך לשלם לאנשים אחרים כסף כדי לעשות עבודה עם פחות מוטיבציה, לעומת שמישהו שהוא יזם שני או שלישי יעשה עם מוטיבציה גדולה בהרבה.

"מה שחשוב בהתחלה זה הצוות. אם סטיב ג'ובס יחזור מהקבר ויגיד שיש לו רעיון מבריק אז 99% מהאנשים ישקיעו בזה. לכן, יש חשיבות ליזם סדרתי עם רקורד.

"אז אני מחפש צוות שיבטיח שהוא יכול להוציא לפועל את החזון שלו, מה הוא עשה בעבר, מה המיומנות שלו, האם הם מסחריים והאם הם יכולים לעשות כסף מהעסק שלהם. אבל עם יד על הלב, יש פה גם לא מעט אינטואיציות. זה לא מדע מדויק. השקעה זה משהו שאתה לומד במשך הזמן".

ההשקעה שהתפספסה - הסתיימה באקזיט לגוגל

כל משקיע נתקל כמובן בהשקעות מוצלחות יותר או פחות, אבל אפשר לומר שהכי כואבות אלה ההשקעות שמתפספסות. רבינוביץ' נזכר בפספוס אחד כזה, שהוא איכשהו הצליח לכפר עליו בהמשך.

"בשנת 2002 יצא לי להיפגש בדירה שכורה בתל אביב עם ארבעה גיקים שעבדו מאוד קשה על איזה פיתוח. זה היה נראה מאוד מעניין להשקעה אבל אז עדיין לא עשיתי את הסוויץ' בתור מישהו שהגיע מוול סטריט ולא חשבתי על השקעה כאנג'ל באותו הזמן", הוא מספר.

שמונה שנים מאוחר, אותם חבר'ה - רן בן יאיר, עודד פוטנץ ואודי גרף - מכרו את החברה שלהם Labpixies ב-25 מיליון דולר לגוגל, שביצעה את הרכישה הראשונה שלה בישראל. "אחרי שראיתי את זה ישר אמרתי לעצמי שאם האנשים האלה אי פעם יקימו חברה חדשה - אני חייב להשקיע שם".

ב-2011, הוא ישב לקפה עם חבר, שסיפר לו על צוות ממש מגניב שהכיר את Labpixies ושמגייס עכשיו לסטארט-אפ חדש. כתבתי להם שהכרנו בעבר ושמאוד התרשמתי מהצוות אבל הם היו קצת קשוחים. הייתי צריך לעשות פיץ' שלם כדי לשכנע אותם כי הם כבר כמעט סגרו את סבב הגיוס עם קרן פיטנגו ואייל גורה. בסוף הכול התהפך לגמרי אבל הצלחתי להשתלב".