הריבית בארה"ב תעלה - אבל מעט ולאט; והמניות? ימשיכו לטפס

מה נשאר מהציפיות כי הפד בראשות ג'נט ילן יעלה ריבית כבר באוקטובר?

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

ג'נט ילן, יו"רית הבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב, הצליחה ביום חמישי האחרון להדביק את העולם בפסימיות. היא אמנם חזרה והעריכה כי ריבית הבסיס הפדרלית תחל לעלות עוד במהלך 2015, אולם בה בעת מיקדה את אי העלאת הריבית כבר כעת בחששות מפני האטה כלכלית בסין. בכך העניקה הנגידה משקל רב לתרחיש שמניח שההאטה שם תהיה חריפה ותבלום את צמיחת הכלכלה הגלובלית.

התגובה לדברים הייתה מפתיעה בעוצמתה. התשואה על איגרת החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, שטיפסה ביומיים שלפני החלטת הריבית מ-2.18% ל-2.3%, צנחה לאחריה עד ל-2.13%, נכון לתום המסחר ביום שישי. תנודתיות חריפה זו הובילה היום לזינוק של 1.8% באיגרות החוב ל-10 שנים של ממשלת ישראל, לאחר שרשמו ירידה של כמעט 0.5% בשבוע שעבר.

אג"ח זו נסחרה היום לפי תשואה שנתית לפדיון של 2.25%, לעומת תשואה לפדיון של 0.87% באג"ח המקבילה שצמודה למדד. הפער הזה משקף את תחזית שוק ההון לאינפלציה שנתית ממוצעת של 1.38% במהלך העשור הקרוב, כאשר הפער בין איגרות החוב שנפרעות בעוד שנתיים מייצג תחזית לאינפלציה שנתית של 0.25% בלבד.

ועדת השוק הפתוח צופה העלאה אחת

ציפיות האינפלציה הנמוכות ידרשו מבנק ישראל לשקול בכובד ראש האם להפחית ביום חמישי את הריבית המקומית מרמתה הנוכחית של 0.1%. עם זאת, מרבית כלכלני המאקרו המקומיים מאמינים כי נגידת בנק ישראל, הד"ר קרנית פלוג, תעדיף להשאיר את הריבית ללא שינוי לפחות חודש נוסף, ותנסה לבלום את התחזקות השקל בשוק המט"ח באמצעות רכישות אגרסיביות של דולרים.

ביום שישי בצהריים נחלש הדולר ב-0.3% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.863 שקלים, אולם בשעות הלילה בארה"ב חזר המטבע האמריקאי להתחזק ונסחר סביב שער של 3.909 שקלים, המשקף עלייה של יותר מ-1% מהשער היציג האחרון שקבע בנק ישראל.

אם לבנק ישראל ולעומדת בראשו נותרו עוד ארבע החלטות ריבית עד סוף 2015 (כולל זו של יום חמישי), אזי לג'נט ילן, שעומדת בראש הבנק המרכזי האמריקאי, נותרו עוד שתי החלטות בלבד - באוקטובר ובדצמבר. הסבירות להעלאת הריבית כבר באוקטובר נראית לפי שעה נמוכה ביותר. המסחר בחוזים עתידיים על גובה הריבית הפדרלית הציג ביום שישי סבירות של 11% בלבד להעלאה כבר באוקטובר, כאשר גם מרחק הזמן הקצר יחסית מההחלטה של סוף השבוע האחרון, לא צפוי לגרור עמו שינויים כלכליים כאלו שיהפכו את הקערה על פיה, לטובת העלאת ריבית מוקדמת.

מצב זה משאיר לילן את ישיבת ועדת השוק הפתוח (הוועדה שקובעת את המדיניות המוניטרית) של דצמבר, כמועד האחרון להעלאה ראשונה של הריבית, מבלי שתיפגע אמינותה בעיני המשקיעים. ילן, כזכור, הדגישה כמה פעמים לאורך השנה כי היא צופה שהריבית תחל לעלות כבר ב-2015, ולכן מהלך של העלאת ריבית, סמלי אפילו, הוא כמעט מחויב מבחינתה.

בינתיים, גם מרבית חברי ועדת השוק הפתוח מאמינים שכך יהיה. מנתונים שפרסם הבנק הפדרלי עולה כי מרבית חברי הוועדה מעריכים שהריבית תעלה עוד השנה, אולם רק מיעוט מהם צופה יותר מהעלאה אחת עד סוף השנה.

כך, שלכאורה העלאה של הריבית בכ-0.25% בדצמבר היא כמעט מניה בטוחה, והשאלה היה רק האם היא תתבצע מהרף העליון של טווח הריבית הנוכחי (0%-0.25%) היישר לרמה של 0.5%, או שתועלה משיעור הריבית הנוכחית בפועל (0.12%) לכ-0.4%.

מובילה מדיניות, או נגררת אחרי השוק

אלא שבוול סטריט יש רבים המפקפקים גם בוודאות זו, לאור הירידה בציפיות חברי הוועדה בדבר גובה הריבית בשנים הקרובות, ולנוכח הטון ה"יוני" בו בחרה ילן להשתמש במסיבת העיתונאים שקיימה לאחר החלטת הריבית. כך למשל, מצביעים כעת החוזים העתידיים על סבירות של 39% בלבד להעלאה ראשונה בדצמבר.

אחת הסיבות לכך היא הפחתת התחזיות לשנים הקרובות של חברי הוועדה בנוגע לצמיחת התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של ארה"ב, לאינפלציה במדינה ולריבית הפדרלית שהם עצמם צפויים לקבוע בהתאם לכך.

אם ביוני עמדה התחזית החציונית של חברי הוועדה לצמיחת כלכלת ארה"ב השנה על 1.9%, הרי שכעת היא הועלתה ל-2.1%. אולם מנגד, הופחתו התחזיות ל-2016 ול-2017, מ-2.5% ו-2.3% ל-2.3% ו-2.2%, בהתאמה, וזאת בהשפעת החולשה בצמיחה העולמית, ובדגש על האטת הצמיחה בסין.

קצב צמיחה של מעט מעל 2% בשנה היווה חלק מהבסיס להגדרה, אותה טבע הד"ר מוחמד אל-עריאן (היועץ הכלכלי הראשי של חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ) לגבי המצב הנורמלי החדש שיאפיין את הכלכלה האמריקאית בעשור שלאחר המשבר הפיננסי העולמי. במצב כזה, ובמיוחד כשהוא מלווה בצמיחה אנמית של הכלכלה הגלובלית כולה, האינפלציה נשארת נמוכה ומאלצת את קובעי המדיניות המוניטרית לשמור על ריבית נמוכה.

אבל ילן צפויה בכל זאת להתחיל ולהעלות את הריבית בחודשים הקרובים, ולו רק כדי להראות שהיא מובילה את המדיניות המוניטרית בעולם ואינה נגררת אחרי טלטלות זמניות בשוקי המניות העולמיים. התחזיות החציוניות של חברי הוועדה לגבי גובה הריבית בסוף 2015, 2016 ו-2017, עומדות כעת על 0.4%, 1.4% ו-2.6% בהתאמה, לאחר שהופחתו ב-0.2% עד 0.3% בהשוואה לאלו שפורסמו בחודש יוני.

"השוק השורי לא הסתיים"

כלכלנים רבים בעולם אמנם הביעו את תמיכתם בהשארת הריבית ללא שינוי בספטמבר, לאור הזעזוע האחרון בשוק המניות הסיני והחשש מהשפעתו על הכלכלה הריאלית במדינה, אולם לאחר ההחלטה החלו כבר להישמע קולות הדורשים מהיו"ר ילן פעולה אקטיבית בזמן הקרוב. בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הראשי של BMO Capital Markets, אמר למשל כי הוא מאוכזב מהפד, שאמור להוביל את המדיניות המוניטרית בעולם, ובמקום זאת הוא נגרר אחרי ההתפתחויות הבינלאומיות.

"כמו רוב המשקיעים, הפד ממוקד במה שקרה במקום במה שמתרחש לנגד עיניו, וזה שקצב הצמיחה בארה"ב הולך לעקוף את קצב הצמיחה הגלובלית בשלוש-חמש השנים הבאות", אמר בלסקי בראיון ל-CNBC. הוא גם מאמין שצמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי של 2015 תפתיע לטובה, כאשר ההשפעה של מחירי הדלק הנמוכים תתבטא סוף סוף בתוספת מזומנים בכיסו של הצרכן האמריקאי, ושעקב כך נראה ראלי בשוק המניות האמריקאי ברבעון הרביעי.

בלסקי רואה את שוק המניות האמריקאי ממשיך להתקדם בשנים הקרובות, למרות שלהערכתו שנת 2016 עשויה להיות מאתגרת יותר מאשר 2015, שתסתיים להערכתו בחיוב.

גם בוב דול, אסטרטג המניות הראשי של Nuveen Asset Management, מאמין שהשוק השורי טרם הסתיים, אולם לדעתו קצב ההתאוששות של השוק מהמימוש האחרון יהיה תלוי בקצב צמיחת רווחי החברות, ואלו תלויים כמובן בצריכה הפרטית של האמריקאים.

ליבת האינפלציה
 ליבת האינפלציה