הישראלי שרוצה שתתחילו לשלם על כתבות באינטרנט

בחברה השוודית קלרנה מציעים מודל חדש של חומת תשלום: במקום הליך רישום מסורבל מזינים רק כתובת או מספר טלפון ומתחילים לקרוא; הדרישה לשלם - מגיעה רק אח"כ ■ מי שעומד מאחורי הרעיון הוא הישראלי יובל סמט

יובל סמט / צילום:ארנסט הנרי
יובל סמט / צילום:ארנסט הנרי

לא יודע אם זה הגיע אליכם, אבל קשה, קשה להיות עיתון מודפס. ההפצה יקרה, ההדפסה גם, הפרסום יורד, המנויים בורחים, הדיגיטל זה נחמד, אבל לא מכניס מספיק עדיין. כבר שנים שהעיתונות מחפשת את המודל: חומת תשלום, פרימיום, freemium, מה לא. אבל הישועה עוד רחוקה. מאין תבוא? אולי מסקנדינביה. שם קר ונעים ואפשר לחשוב בשקט על פתרונות.

קלרנה (KLARNA), חברה שוודית ששוויה מוערך ביותר ממיליארד דולר ועוסקת בתחום התשלומים המקוונים, מאמינה שיש לה פתרון: לעשות את הכול פשוט הרבה יותר. שירות התשלומים שפיתחה החברה הופך את מודל התשלומים המוכר על פניו. במקום להירשם, להכניס מספר זהות, מספר אשראי וכו', לשלם ורק אז לקבל את המוצר - בדיוק להפך. קנה עכשיו, שלם אחר-כך. פשוט וקל.

לא צריך להירשם, לא צריך להכניס מספר אשראי. בדיוק הפוך ממה שמקובל: קלרנה מפרידה את הקנייה מהתשלום. במקום לשלם ואז לקבל - לשלם על המוצר רק לאחר שהוא מגיע. במקום תהליך רישום ארוך ומסורבל, הצרכן מזין רק כתובת דואר אלקטרוני ומיקוד.

בעצם, קלרנה לוקחת על עצמה את כל הסיכון. היא משלמת לקמעונאי מיד וגובה את הסכום המגיע מהצרכן בתוך 14 יום. אחרי שקיבל את הסחורה לשביעות-רצונו - רק אז יתבקש להזין את פרטי האשראי. היא גם מזהה את המחשב, הטלפון או הטאבלט שממנו בוצעה הקנייה. בפעם הבאה שהלקוח ייכנס לאתר שעובד איתה, היא כבר תדע מיהו.

קלרנה, שהוקמה בשנת 2005, התמקדה בשוק הסקנדינבי ובגרמניה. בימים אלה נכנסת החברה לארה"ב במטרה לעקוף את ענקית התשלום הדיגיטלי פייפאל, לא פחות. בקבלות שלה: למעלה מ-25 מיליון משתמשים, 45 אלף סוחרים, יותר מ-200 אלף עסקאות ביום וסך כולל של סחורות ביותר מ-9 מיליארד דולר. ב-2014 הכניסה החברה למעלה מ-300 מיליון דולר. למעשה, מאז הוקמה, מכפילה קלרנה מדי שנה את מחזור ההכנסות שלה.