חאלד כבוב: 22 חודשי מאסר לשמעון ימין, מנכ"ל אתגרים

ימין הורשע בשורה ארוכה של עבירות קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות וכן בעבירות קבלת תמריצים אסורים בקשר עם ניהול תיקים ■ בנוסף ישלם קנס בסך 75 אלף שקל וכן פיצוי לנפגעי העבירה בסך חצי מיליון שקל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב (המחלקה הכלכלית) גזר 22 חודשי מאסר בפועל על שמעון ימין, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת ניהול התיקים אתגרים, שהורשע בשורה ארוכה של עבירות קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות וכן בעבירות קבלת תמריצים אסורים בקשר עם ניהול תיקים לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ, שיווק וניהול תיקי השקעות.

בנוסף גזר בית המשפט על ימין קנס בסך 75 אלף שקל וכן פיצוי לנפגעי העבירה בסכום של חצי מיליון שקל. עוד גזר בית המשפט קנס בסכום של 75 אלף שקל במצטבר על 3 חברות פרטיות בבעלותו של ימין, אתגרים פיננסים, אתגרים פנסיונים ופורקסט.

ימין הורשע בכך שבין השנים 2008-2011 רכש ניירות ערך עבור לקוחותיו, ב-11 מקרים שונים, תוך שהוא מקבל טובות הנאה בסכום כולל של כ-1.25 מיליון שקל עבור ביצוע הרכישות ללא ידיעת לקוחותיו. בשני מקרים, סכומי הכסף שקיבל ימין גולמו במחיר ניירות הערך שנרכשו ללקוחות, כך שבפועל הסכומים התקבלו במירמה מהלקוחות עצמם.

עוד הורשע ימין בכך שהציג בפני לקוחותיו מצגי-שווא וגרם להם לרכוש ניירות ערך בשותפות המוגבלת "סינמה נאמנויות השקעות בסרטים". ימין הסתיר מלקוחותיו כי תמורת הרכישות שביצעו, וללא כל השקעה כספית מצדו, קיבל לרשותו את הבעלות בחברה פרטית שניהלה את השותפות וכן שורה של הטבות, בהן ניירות ערך של השותפות וזכויות לרווחים עתידיים שלה.

על-פי כתב האישום, ימין עשה שימוש אסור בחשבונות לקוחות אתגרים פיננסים, על מנת לסייע לגורמים שונים בשוק ההון להפיץ ניירות ערך, בתמורה לקבלת עמלה מהם בסך של למעלה מ-1.25 מיליון שקל. ניירות הערך נקנו לחשבונות הלקוחות מבלי שימין גילה ללקוחות על קיומו של ניגוד העניינים בו הוא מצוי בביצוע העסקה.

על-פי האישום, בחלק מהמקרים סיכם ימין עם המוכרים כי השערים בהם יבוצעו העסקאות יגלמו את העמלות שישולמו לו, כך שהלקוחות שילמו מחיר גבוה יותר מהשער המקורי של ניירות הערך.

ימין נאשם עוד בכך שעשה שימוש בכספי לקוחות אתגרים פיננסים על מנת לרכוש לידיו את השותף הכללי המנהל את סינמה נאמנויות השקעות בסרטים. סינמה היא שותפות מוגבלת שעיסוקה בהפקה ושיווק של סרטי קולנוע וטלוויזיה ושניירות הערך שלה נסחרים בבורסה.

הבעלות בשותף הכללי הקנתה לימין שורה של הטבות, ובכלל זה האפשרות למשוך משכורת חודשית לכיסו. על-פי כתב האישום, גם בעניין זה הסתיר ימין מהלקוחות כי הוא מקבל את הבעלות בשותף הכללי ללא תמורה מצדו ובאמצעות כספם.

ימין כפר תחילה בעובדות ובעבירות המיוחסות לו בכתב האישום ואף הגיש לבית המשפט מסמך טענות מקדמיות שנפרש על פני 12 עמודים הכולל שורת טענות מקדמיות, החל מהצבעה על הפסול שבצירוף עבירה של קבלת דבר במירמה לעבירת איסור תמריץ, עבור ליישום הכלל בדבר נסיגת נורמה כללית בפני נורמה מיוחדת וטענת הגנה מן הצדק, ובהמשך הוגש מסמך שכלל 16 עמודים ופירט את עמדתם של הנאשמים (ימין והחברות באמצעותן פעל) לגבי כתב האישום, תוך התייחסות לכל אישום ולכל עבירה המפורטים בו.

ואולם, לאחר שנשמעו עדי התביעה וראיותיה, בטרם החלה שמיעת פרשת ההגנה ביקשו הצדדים לפנות להליך גישור, ובסופו של דבר הם הודיעו לבית המשפט על הסדר טיעון שבמסגרתו, בכפוף לתיקון כתב האישום, הומרה עבירת הגניבה בשני האישומים בעבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. בשלב זה חזר בו ימין מכפירתו והודה כאמור במיוחס לו.

במסגרת ההסדר הוסכם כי הפרקליטות תבקש להטיל על ימין עונש מאסר שלא יעלה על 26 חודשי מאסר בפועל וכן מאסר על-תנאי, קנס, חלף קנס ופיצוי לנפגעי עבירה, כאשר סנגורו עתר למאסר בעבודות שירות ולחלופין עונש מאסר לתקופה קצרה.

השופט חאלד כבוב בחר ברף הענישה הגבוה יותר וציין בגזר הדין כי "פעולת הנאשם נמשכה לאורך זמן, ודפוס ההתנהגות חזר על עצמו בכל עשרת האישומים הראשונים, כאשר הנאשם פעל בחשבונות לקוחותיו, שעה שרכש עבור אותם לקוחות ניירות ערך בניגוד עניינים ותוך קבלת טובת הנאה מבלי לגלות עובדה זו ללקוחותיו, תוך קבלת עמלות ממוכרי ניירות הערך ובה בשעה קבלת שכר או עמלה מוסכמים מלקוחותיו".

כבוב אף דחה את טענותיו של ימין כי מדובר בכשל טכני שהוא לא נתן את הדעת לצורך בקבלת חוות-דעת משפטית המתירה או אוסרת פעולה מסוג זה, תוך שהוא מציין כי "האופן בו פעל הנאשם מדבר בעד עצמו".

עוד הוסיף השופט: "הנאשם טען כי הוא מכה על חטא שלא קיבל את דברי אשתו, שביקשה ממנו לברר אודות תשלומים אלה שהוא קיבל מאותם גורמים שמהם רכש עבור לקוחותיו את ניירות הערך, וזאת חרף העובדה שהוא הצהיר פעם אחר פעם בבית המשפט כי שילם כספים רבים ליועצים משפטיים שייעצו לו לאורך פעילותו ארוכת-השנים".

התיק נוהל על-ידי עורכות הדין יעל ענתות ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ונחקר על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.