"פרשת הירש מורכבת - יותר ויותר פרטים מתגלים על שותפיו"

לדברי מקורבים לחקירה, עם קבלת תשובות ממדינות שונות בנוגע לשותפיו לעסקים של גל הירש עולה תמונה בעייתית הדורשת בדיקה נוספת באשר למעורבותו, ככל שקיימת כזו, במעשים פליליים

גל הירש / צילום: דובר צהל
גל הירש / צילום: דובר צהל

זה היה צפוי. מינויו של תת-אלוף (במיל') גל הירש למפכ"ל הבא, בוטל. בדיקת החשדות והכתמים בעברו טרם הסתיימה, אך התפקיד לא מחכה לניקויו של "גיליון ההרשעות הציבורי" של הירש. יום הדין שלו הקדים להגיע.

אשם או לא - את תפקיד המפכ"ל הירש לא יקבל. ואולי בצדק. ממידע שהגיע לידי "גלובס" באופן בלעדי מתברר כי החקירה מסתעפת, ומתגלים פרטים נוספים שהיו עלולים להעיב על מינויו של הירש, גם אם הוא עצמו עדיין לא נתפס כחשוד בדבר.

גורמים מקורבים לחקירה אמרו ל"גלובס" כי בימים האחרונים, עם קבלת תשובות ממדינות שונות בנוגע לשותפיו לעסקים של הירש, מתבררת תמונה בעייתית בנוגע לשותפים, אשר דורשת בדיקה נוספת באשר למעורבותו של הירש, אם קיימת כזו, במעשים פליליים.

גורמים המעורבים בבדיקה הבהירו כי טרם נמצאו ממצאים המעיבים על הירש באופן אישי, והוא אינו חשוד בדבר, אולם הבדיקה טרם הסתיימה, והיא מחייבת בחינה עמוקה יותר של השותפים השונים שלו.

הגם שבפרקליטות ובמשרד היועץ המשפטי לממשלה פועלים לקדם את הבדיקה במהירות, מבהירים שם כי הדבר אינו תלוי רק בהם. תשובות מחו"ל מתעכבות, ופרק הזמן שתוכנן להגיש למסקנות מתמשך.

"מכיוון שמדובר בבדיקה מול מדינות זרות, קבלת תשובות על חברות הרשומות במקלטי מס שונים, בהם איי הבתולה, הבדיקה מתמשכת. תשובות שניתנות ממדינות זרות לוקחות זמן, וככל שחושפים יותר ויותר פרטים, מתגלות יותר ויותר חברות שקשורות לשותפים של הירש בעולם. מתברר לצוותי הבדיקה כי השותפים מעוררים שאלות נוספות, אם להתנסח בזהירות, ויש חשדות בנוגע לאנשים הקשורים אליו; והשאלה כעת היא - האם זה יגיע אליו או לא. הפרשה הזו מסועפת".

ל"גלובס" נודע כי צוותי הבדיקה שמונו לבחינת מעורבותו של הירש בעסקאות מפוקפקות בגיאורגיה ובמקומות אחרים - הצוות לבדיקת העובדות בראשות עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה; והצוות לבחינת הפן המשפטי של אותן עובדות, בראשותה של המשנה ליועמ"ש דינה זילברג - טרם הגיעו למסקנות כלשהן לגבי הירש.

גורם המקורב לחקירה אמר כי "עוד לא הגענו למקום שיש עמדה ברורה. העובדות עדיין לא ברורות, ובטח שההשלכות המשפטיות, אם יש כאלה, אינן ברורות".

על הרקע הזה, רגע לפני יום כיפור, הודיע השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, להירש כי "עקב התמשכות הליך הבדיקה ואי-קביעת מועד לסיומו, אני נאלץ להסיר את המועמדות שלך לתפקיד המפקח-הכללי של משטרת ישראל".

על מה ארדן מצטער? הרי הדברים היו יכולים להיראות אחרת לגמרי. ארדן היה אמור לבצע בדיקת נאותות על הירש ולוודא כי אין דבר שיכול להעיב על המינוי - אם לא מעצם חובתו הטבועה כממנה, מעצם העובדה הידועה שכל מינוי לתפקיד בכיר בישראל נבחן תחת אלפי עיניים חשדניות, ותמיד נמצא דבר מה ברקורד של המועמד התורן, שיכול להעיב על המינוי.

לו היו מפרקים את הטענות/החשדות נגד הירש לגורמים טרם המינוי, הייתה נמנעת מהירש ה"ויה-דולורוזה" שעבר בחודש האחרון; ומארדן - המבוכה.

היום (ה') אמורה הייתה להתקיים הפגישה של צוות הבדיקה בראשות עו"ד בן-ארי עם הירש, אך לאור הודעת השר ארדן על ביטול מינוי של הירש למפכ"ל - הפגישה בוטלה. עם זאת, הבדיקה בעניינו נמשכת ללא קשר למינוי.

בהודעתו על ביטול המינוי כתב ארדן: "לפני כחודש הודעתי שגל הירש הוא המיועד לתפקיד המפכ"ל. גל הוא אדם טוב, ערכי, ישר ומוכשר. הוא ביטחוניסט עם קבלות לאורך שנים רבות.

"מאז ההודעה עובר גל מסע של השמצות והכפשות, רצח אופי ועלילות. הליך הבדיקה המתקיים בעניינו של גל נמשך כבר זמן רב. חוות-הדעת עוד לא הוגשה לוועדת טירקל, והשלמת ההליך לא נראית באופק.

"אני מבקש להבהיר לציבור כי הפרטים המוגדרים בתקשורת כ'עננה', הקשורים לפעילותו העסקית של גל לפני שנים, הוצגו לי על-ידי אנשי משרד המשפטים: גל הירש אינו חשוד בדבר, ואיש לא התלונן נגדו. הוא אדם נקי, ולא דבק בו רבב".

השר ארדן הוסיף: "לצערי, במדינת ישראל בדיקת מועמדים איננה מוגבלת בזמן, ובימים האחרונים הובהר לי כי התהליך עוד יימשך זמן לא ידוע של שבועות לכל הפחות. בנסיבות אלה ומתוך אחריות למשטרת ישראל, הודעתי לגל בצער רב כי יהיה עליי לבחור במועמד אחר, אף שראיתי בו כמועמד המתאים ביותר".

ארדן ציין כי הוא מצטער על הנזק שנגרם לגל ולמשפחתו, וכי הוא סבור כי "עלינו לבדוק את עצמנו היטב כיצד קורה שאדם ערכי וראוי אינו מתמנה לתפקיד שאליו ייעדה אותו ממשלת ישראל".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לשורת "המצטערים" ופרסם הודעה, שלפיה "גל הירש הוא האיש הנכון לתפקיד המפכ"ל - כך אז חשבתי, וכך אני חושב גם היום".

את האצבע המאשימה לבעיות שהתעוררו בהליך המינוי היפנה נתניהו - בדומה לארדן - לתקשורת או לציבור אלמוני שתקף את המינוי.

לדברי נתניהו, "תהליך המינויים אצלנו הוא קשה, מתמשך, פוגעני וללא ספק ראוי לבחינה מחודשת. כבר חודש ימים ששמו הטוב של גל הירש נפגע חדשות לבקרים. ועל מה? על כך שהסכים לעזוב עשייה מוצלחת ולהתייצב למשימה לאומית מאתגרת וחשובה לכל אזרחי המדינה".

נתניהו ציין לגבי הירש כי "הוא הסכים ללא היסוס, וראו מה אירע: לשון הרע והשמצות. לא כך ראוי לנהוג במי שנכון להקריב את מיטב שנותיו, מרצו וכישרונו למען מדינת ישראל".

נתניהו אף שלח עקיצות מרומזות לעבר היועץ המשפטי לממשלה ולצוותי הבדיקה שמינה לבחינת הטענות נגד הירש, כשאמר: "הזמן המתמשך והעובדה שלא ניתן לקבל מסגרת זמנים קצובה למה שמכונה אצלנו 'תהליך בדיקה', גרם לכך שהשר לביטחון פנים פנה אל תא"ל במילואים הירש - שהיה עודו נחוש ונכון לבצע המשימה, על אף הנזק הגדול שנגרם לו ולמשפחתו, וארדן הודיע לו כי בשל כך הוא נאלץ לבקשו להסיר את מועמדותו".

גם הירש עצמו התייחס הבוקר לביטול מינויו. "אני יוצא עם שאלות קשות על הרוח הרעה שחיה בנו", אמר. "עם תהיות על מצבו של עמוד השדרה הלאומי, על המשילות, על מצבה של הדמוקרטיה, על חוק ועל שלטון חוק, על ערכים ועל היעדר ערכים, על קבוצות כוח, כוחות גדולים ואינטרסים שלא נבחרו על-ידי העם והמניעים בפועל את חיינו".

הירש הודה לחבריו וכן לשר ארדן ולראש הממשלה על התמיכה שלה זכה במהלך החודש האחרון, אל מול מה שהוא מכנה "מסכת שיטתית של השמצות והשחרה".

מישהו באמת מאמין שצוותי הבדיקה משתהים בבדיקתם, נחים רגל על רגל עד שהמינוי של אדם כזה או אחר כבר לא יהיה רלבנטי? הרי יום לאחר שהיועמ"ש יהודה וינשטיין מינה את עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב - מיסוי וכלכלה, לעמוד בראש צוות בדיקת העובדות בפרשה, היא כבר הייתה בדרכה לגיאורגיה לשוחח עם גורמי החקירה הרלבנטיים ולשמוע ממקור ראשון את הטענות שעלו נגד הירש.

"להתעלם מבקשות לחיקורי דין?"

גורמים בקרבתו של היועץ המשפטי לממשלה נדהמים היום מהרמזים המשוגרים לעברם משורות הממשלה. לדברי גורם במשרד המשפטים שמכיר את הפרשה מקרוב ומעורב בהליכים בה, "כל הסאגה הזו הייתה נחסכת מכולנו אם היו עושים בדיקה דיסקרטית מראש".

"הפרשה", נזכיר, כוללת טענות/חשדות שעלו נגד הירש מיד לאחר שפורסם שמו כמי שמונה למפכ"ל הבא. מיד עם פרסום השם גל הירש נדלקה נורה אדומה ברשות לאיסור הלבנת הון, שם נזכרו כי יש להם מידע על המפכ"ל הבא, שעתיד להיבחן - וטלפנו לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה, שבתורם טלפנו לארדן על מנת לעדכן אותו בכך.

הגורמים המשפטיים מסרו לארדן: "דע לך כי יש מידע מודיעיני בנוגע להירש ברשות לאיסור הלבנת הון, בנוגע להליכים שיש נגדו במדינות זרות, בגיאורגיה וב-FBI בארצות-הברית".

לדברי הגורם המקורב לפרשה במשרד המשפטים, "הייתי בכל הדיונים ובכל הישיבות, ונדהמנו שלא נעשתה בדיקה בסיסית, שאין מידע כלשהו ברשויות האכיפה נגד הירש. פתאום השר מודיע את השם של המפכ"ל הבא, ורק אחרי שהכול בחוץ עשו את הבדיקה האלמנטרית בפרקליטות. לפני הכול היה צריך לבדוק בכל הרשויות אם יש מידע מודיעיני או תלונות בגורמי האכיפה.

"המערכות עושות בדיקה - במשטרה בודקים שאין תיקים פתוחים או תלונות; במאגרים מודיעיניים בודקים שאין מידע על המועמד; אם זה איש משורות המשטרה, בודקים במח"ש שאין לו איזה תיק עב-כרס שם; וברשות לאיסור הלבנת הון בודקים שלא נדלקו לגביו שום נורות אדומות. ארדן, בלי לדעת כלום ובלי לבדוק כלום, הכריז על שם של אדם שיש נגדו הליכים במדינות זרות - בגיאורגיה - וגם ה-FBI מבצע עליו בדיקה. יש לנו בקשות לחיקורי דין ממדינות זרות - אז להתעלם?".

לאחר "הטעות", בלשון המעטה, בהכרזה על מינוי שלא נבדק מראש, עמד ארדן בימים האחרונים בפני שתי ברירות: להתעלם מקריאות המערכת המשפטית ולמנות את הירש חרף הימשכות הבדיקה בעניינו, תוך תקווה כי לא תניב שום ממצאים בעייתיים לגביו (ועדיין ייתכן שכך יהיה) - או לבטל את המינוי. ארדן, אשר ככל הנראה הבין את ההשלכות המסוכנות של האופציה הראשונה, בחר באופציה השנייה.

נכון, הירש עשוי לצאת מכל הסיפור נקי וצח כשלג, אולם המדינה כמדינה - וארדן כמי שמייצג אותה במינוי - לא יכולה לקחת את הסיכון, גם אם הוא קלוש, שיתברר אחרת. מפכ"ל המשטרה הוא לא עוד מינוי. וכנראה, לארדן לא באמת הייתה ברירה בסיפור הזה.