העיתונאי חתן פרס ישראל מוטי קירשנבאום הלך לעולמו

קירשנבאום היה בן 76 במותו, לאחר שאתמול חגג את יום הולדתו ■ הוא התמוטט הבוקר והובהל לבית-החולים אחרי שלקה בדום לב ■ הנשיא ריבלין: "אובדן של יוצר, מנהל ומנהיג בשדה התקשורת הישראלית"

העיתונאי חתן פרס ישראל מוטי קירשנבאום הלך הבוקר (ו') לעולמו, לאחר שהתמוטט הבוקר והובהל לבית-החולים אחרי שלקה בדום לב. קירשנבאום היה בן 76 במותו, לאחר שאתמול חגג את יום הולדתו.

קירשנבאום היה מהאבות המייסדים של הטלוויזיה בישראל ושימש כמנכ"ל רשות השידור. על עבודת הבימוי שלו של תוכנית הסאטירה המיתולוגית "ניקוי ראש" הוא זה בפרס ישראל לאמנות הרדיו, הטלוויזיה והקולנוע בשנת 1976.

בשנת 1993 מונה קירשנבאום למנכ"ל רשות השידור על-ידי שרת התקשורת דאז, שולמית אלוני. הוא סיים את תפקידו בשנת 1997. במהלך כהונתו נאלץ להתמודד עם ירידה חדה בצפייה בערוץ הראשון עם פריצת הערוץ המסחרי, ערוץ 2, לאוויר.

בשנים האחרונות קירשנבאום הגיש יחד עם ירון לונדון את התוכנות "לונדון את קירשנבאום" בערוץ 10. לצד זה המשיך להפיק סרטי תעודה, בעיקר כאלה שעסקו בעולם החי.

באוקטובר 2009 זכה קירשנבאום בפרס מפעל חיים מאת אגודת העיתונאים על תרומתו לתקשורת הישראלית. קירשנבאום הוא חתן פרס האקדמיה לטלוויזיה לשנת 2012.

קירשנבאום, שנולד ב-24 בספטמבר 1939 בכפר-סבא, התגורר במכמורת. הוא הותיר אחריו במותו 4 ילדים.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הביע את צערו על פטירתו של קירשנבאום וספד לו: "הסתלקותו של מוטי היא אובדן של יוצר, מנהל ומנהיג בשדה התקשורת הישראלית. פגשתי אותו לראשונה בשנותיי המוקדמות בכנסת, ומאז היה לי ידיד נאמן ובר-פלוגתא, פעם כעיתונאי, פעם כמנהל השידור הציבורי, פעם כאוהד ספורט ותמיד תמיד - כחבר. יכולתו המופלאה של מוטי להציג בפשטות ובגובה העיניים כל רעיון, כישרונו לשיח עם כל אדם, בשפתו ובגובה העיניים שלו, היו להשראה בעיניי. הלשון החדה, הסאטירה והביקורת המושחזת, נבעו ממנו בהומור ובתחכום והיו לו לאמצעי, דרכו ידע להביע גם את העמדות המורכבות ביותר במקומות בהם לא תמיד הסכימו לשמוע אותן. הוא יחסר לי מאוד. קולו יחסר למדינת ישראל".

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, וגולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 10, מסרו: "ערוץ 10, ולמעשה כל גוף תקשורת שבו עבר מוטי בתחנות חייו הרבות, התברך בענק העיתונות והטלוויזיה הזה והתבשם מאישיותו וליבו הרחב. בעולם העיתונות שהולך ומאבד אט-אט חלק מערכיו הטובים, היה מוטי סלע איתן של מקצוענות, אתיקה, יושרה, ניסיון, כישרון מתפרץ, יצירתיות וחדשנות, גם לאחר עיסוק של למעלה מ-5 עשורים בעיתונות. מבחינתנו מוטי היה השופט המקצועי האחרון בכל דילמה עיתונאית. כאשר התלבטנו באמת בסוגייה תקשורתית, היינו מגיעים אליו לשמוע ולקבל את עצתו הטובה. אנו המומים וכואבים נוכח ההודעה ומחבקים בחום את משפחת קירשנבאום".

יו"ר הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', מסרה: "לכתו בטרם עת של מוטי קירשנבאום היקר היא אבידה כבדה לתרבות ולטלוויזיה הישראלית. מוטי ידע לעשות בטבעיות את המעבר מטלוויזיה ציבורית למסחרית ובכנות גדולה ידע ליצור את השילוב בין טלוויזיה חכמה, מרעננת, מלאת תוכן ולא מתפשרת לכזו שמדברת עם הצופה בגובה העיניים ומאתגרת אותו. נוכחותו על המסך תחסר מאוד. אני מבקשת לשלוח את תנחומיי למשפחתו ולמשפחת ערוץ 10 ביום קשה זה".

מרשות השידור נמסר: "הרשות אבלה על פטירתו של מוטי קירשנבאום, שהיה מאבני-היסוד של רשות השידור, חתן פרס ישראל לאמנות הרדיו, הטלוויזיה והקולנוע, ומי שהוענק לו פרס מפעל חיים על תרומתו לתקשורת הישראלית. קירשנבאום היה מאבני-היסוד של הטלוויזיה בישראל, ממעצבי התוכן ברשות השידור, היה מנכ"ל הרשות ובלט במיוחד בזכות התכנית 'ניקוי ראש' ששודרה בשנים 1976-1974 והיוותה בסיס לתוכניות סאטירה שבאו אחריה. רשות השידור משתתפת בצערה של המשפחה וכואבת את לכתו של מי שתרם רבות לדמוקרטיה הישראלית והשאיר חותם בעשייה התרבותית בזכות מגוון תפקידיו בתקשורת".

מוועד עובדי חדשות 10 נמסר: "ועד עובדי חדשות 10 אבל ומרכין את ראשו עם קבלת הידיעה המרה על לכתו של חברנו הטוב מוטי קירשנבאום. מוטי ז"ל היה עיתונאי ישר-דרך, מחלוצי הטלוויזיה הישראלית, ולא פחות חשוב - עתיר חוש הומור משובח, שרק הלך והתחדד במרוצת השנים. גם במהלך המאבק שנאלצנו לנהל על עתיד ערוץ 10, מוטי התייצב מיד לצידנו העובדים: הוא השתתף בכל ההפגנות, הצטרף לדירקטוריון החברה ואף רתם את כישוריו הסאטיריים לטובת המשך השידורים. האכפתיות הענקית, חוש הפרופורציה המיוחד ועצותיו הטובות של מוטי יחסרו לנו מאוד. כולנו כבר מתגעגעים ומבקשים לחזק את משפחת קירשנבאום ביום הקשה הזה. יהא זכרו ברוך".