עונת הדוחות בארה"ב בפתח - צפי לירידה של כ-4% ברווחים

האנליסטים קיצצו בשבועות האחרונים את התחזיות שלהם לרבעון זה וגם ל-12 החודשים הקרובים, וכעת הצפי הוא לירידה של כ-2% ברווחים בשנה הקרובה ■ בחצי הראשון של 2015 החברות הפתיעו לטובה, מה צפוי ברבעון הנוכחי?

וול סטריט / צילום: בלומברג
וול סטריט / צילום: בלומברג

עונת הדוחות בארה"ב בפתח (הרבעון השלישי מסתיים ביום רביעי הקרוב), והאנליסטים המסקרים את החברות במדד ה-S&P 500 פסימיים.

כעת צופים האנליסטים ירידה ממוצעת של כ-4% ברווחי החברות ברבעון זה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כשמחצית מהחברות צפויות לדווח על ירידה ברווחים על רקע צניחת מחירי הנפט, הדולר החזק והבעיות בשווקים המתפתחים, בעיקר בסין.

האנליסטים קיצצו בשבועות האחרונים את התחזיות שלהם לרבעון זה וגם ל-12 החודשים הקרובים, וכעת הצפי הוא לירידה של כ-2% ברווחים בשנה הקרובה. מדובר בתחזית הנמוכה ביותר מאז 2009, אז היו התחזיות לירידה של כ-10% ברווחים.

הירידה בתחזיות האנליסטים היא סיבה נוספת לדאגה של המשקיעים, שכן גם לאחר הירידות האחרונות המניות אינן זולות בהשוואה לטווח ארוך והמשקיעים לא ממהרים לקנות חברות שהרווחים שלהן נמצאים במגמת ירידה.

"מיתון ברווחים, כלומר שני רבעונים רצופים של ירידה, זה לא דבר טוב ולא משנה מה מצב הכלכלה", אומר לרוייטרס מייקל מולני, אסטרטג ראשי ב-Fiduciary Trust בבוסטון.

מדיניות הבנק המרכזי בארה"ב לא תרמה להורדת מפלס החששות בשווקים. יו"ר הפד ג'נט ילן הבהירה בשבוע שעבר, כי הריבית צפויה לעלות בארה"ב עוד השנה, ואחריה צפוי תהליך הדרגתי בלבד של הידוק מוניטרי.יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן נאמה אמש באוניברסיטת מסצ'וסטס וחזרה על דבריה מהחודשים האחרונים כי הריבית בארה"ב צפויה לעלות עוד השנה - לראשונה מזה כעשור של ריבית אפסית - ואחרי כן צפוי הידוק מוניטרי בהדרגה.

ילן אמרה כי היא מצפה שהאינפלציה תחזור ליעד של 2% בשנים הקרובות, כשתחול התייצבות בגורמים שונים שבימים אלו מושכים אותה מטה - מחירי האנרגיה הצונחים וירידה במחירי היבוא עקב הדולר החזק. בנוסף יו"ר הבנק המרכזי אמרה כי הטלטלה בשוקי העולם אינה בת קיימא ולא צפויה להביא לשינויים משמעותיים במדיניות המוניטרית בארה"ב.

מספר התחזיות השליליות של חברות בוול סטריט גבוה מהתחזיות החיוביות ביחס של 3.2 ל-1, גבוה מהממוצע ההיסטורי של 2.7 ל-1. כך לפי נתוני Thomson Reuters.

"איך אפשר להניע את השוק למעלה כשכל האיתותים האלה לא מראים סיכוי לצמיחה ושגשוג", אומר דניאל מורגן, מנהל השקעות בכיר מחברת Synovus Trust Company באטלנטה. "עם זאת, צריך לזכור כי בשני הרבעונים הראשונים של השנה גם היו תחזיות שליליות של אנליסטים ולבסוף הממוצע היה חיובי".

גם כיום, אגב, לאחר הירידות אחרונות, המניות אינן זולות בראייה לטווח ארוך. המכפיל הממוצע של ה-S&P 500 עומד על 16 (לפי התחזיות ל-12 החודשים הקרובים) לעומת ממוצע היסטורי של 15. לא יקר, אבל מעל הממוצע. אבל, אם גם ברבעון הנוכחי החברות יפתיעו לטובה המדדים יכולים בהחלט לשוב לנתיב ההתקדמות שלהם במהלך חודש אוקטובר.