תגלית המים הזורמים במאדים: "שער חדש בפני האנושות"

אחרי הכרזת נאס"א על כך שמקור הסימנים השחורים בכוכב האדום הוא מים, הסביר לוואלה! NEWS פרופ' צבי מזא"ה כי אין ספק שבהמשך יישלחו לשם גם בני אדם: "נצטרך להיזהר שלא לזהם את המים בחיידקים מכדור הארץ"

סימני מים על פני כוכב הלכת מאדים / צילום: רויטרס

אחרי שסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) הכריזה אמש (שני) כי ישנן עדויות לכך שיש מים זורמים במאדים, בעולם המחקר כבר חושבים על השלבים הבאים. פרופ' צבי מזא"ה, מהחוג לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל-אביב, אמר לוואלה! NEWS כי אין ספק שבהמשך יישלחו גם בני אדם שיחקרו את הכוכב האדום, אך הסכנה טמונה בכך שהם יביאו עמם חיידקים מכדור הארץ ויזהמו את מקורות המים.

"תמיד חשבו, כבר מאה שנים או יותר, שיש חיים על מאדים", הסביר פרופ' מזא"ה. "אסטרונומים גם גילו שם תעלות, שחשבו שהן מלאכותיות ונחפרו להביא מים. זה תמיד היה בתודעה שלנו. בינתיים נאס"א גילתה זרמים קטנים של מים, שמופיעים בחודשי הקיץ של מאדים, כי גם שם יש עונות שנה". לדבריו, "עדיין לא ברור אם המים הגיעו מהאטמוספירה או מהסלעים. יש הוכחות יותר חזקות ממה שהיה עד עכשיו. זה מרגש כמובן מפני שאנחנו חושבים שהחיים הפרימיטיביים הראשונים על כדור הארץ התפתחו בתוך שלוליות של מים, שהם הסביבה הטבעית שבה הטבע ידע ליצור חיים".

פרופ' מזא"ה הוסיף כי הוא משוכנע שיישלחו בעתיד בני אדם לכוכב האדום. "אין לי ספק, אני רק לא יודע כמה זמן זה ייקח כי טכנולוגית זו משימה מאוד קשה", אמר. ואולם, הוא הדגיש: "בשביל לחקור את מאדים לא צריך לשלוח לשם אדם. עובדה שאנחנו לומדים עליו בלי שרגל אדם דרכה על מאדים. אם ינחתו שם פעם, הם יעשו קידוחים ולא יצטרכו להביא מים מכדור הארץ. אם יקימו מושבה, שזה חלום רחוק שייקח עשרות רבות של שנים, לא צריך להביא מיכליות. אנחנו נצטרך להיזהר לא לזהם את המים שם בעזרת חיידקים מכדור הארץ".

בהתייחסו לכך שהמחקר מתמקד כיום במאדים ופחות בכוכבים אחרים, הסביר הפרופסור: "מאדים זה כוכב הלכת הקרוב ביותר על כדור הארץ. הגודל שלו דומה, יש שם הרים ועמקים הטמפרטורה לא שונה. במבט על על מערכת השמש שלנו, המקום הטבעי ביותר לחפש חיים זה מאדים. הוא האח התאום של כדור הארץ במערכת השמש שלנו.

ד"ר נוח ברוש, אסטרונום מאוניברסיטת תל-אביב, התייחס גם הוא לתגלית המרעישה. "כולנו יודעים שמים בצורה נוזלית הם מרכיב עיקרי לקיום חיים", אמר לוואלה! NEWS. "חיים כפי שאנו מכירים אותם דורשים נוזל שמסוגל להמיס חומרים ולהוביל אותם לתאים. ולכן, זה מרכיב חשוב מאוד בכדי שחיים יקומו. עד עכשיו חשבו על זה, אבל לא הייתה עדות לכך".

על הסיכוי למצוא שם חיים אמר: "זה מלחים שמומסים בתוך המים האלו. המלחים האלו זה לא מה שאנחנו אוהבים, אך יכול להיות שיש שם יצורים שמסוגלים להשתמש בהם כדי לקיים את עצמם. כמו שאנו מכירים את כדור הארץ, יש תקופה של פריחה כשיש מים, ואחר כך, בתקופת היובש, כולם נכנסים לתרדמה עד לעונה הרטובה הבאה".

"רוצים לגלות את היצור החד-תאי הפשוט ביותר"

ד"ר ברוש הוסיף כי הוא מצפה שלאור התגלית הזו "משימות נוספות יופנו למקומות ששם ראו סימני זרימת מים, ואולי אפילו יתחילו לדגום. צריך להגיע לשם ולבדוק את השכבה העליונה של הקרקע, כדי לראות אם יש בה משהו שחי ומתפתח, ואז לבדוק מהו בדיוק. אני מניח שהדבר הראשון שרוצים לגלות זה את היצור החד-תאי הפשוט ביותר, שעומד בתנאים של חיים כמו בכדור הארץ. אם יש כאלו, יכולים להיות גם אחרים".

לדבריו, "התגלית הזו יכולה לסייע לטיסות מאוישות למאדים. אם יטהרו את המים האלו, יוכלו להפיק מהם דלק לחזרה לכדור הארץ או אפילו מי שתיה, שהם אחד הדברים הבסיסיים ביותר שצריך כדי להתקיים על מאדים". עם זאת, הוא צינן את המחשבה על כך שייתכן שיש יצורים של ממש. "לגבי אנשי מאדים, "אם יש כאלו, הם מתחבאים כל כך טוב שאנו לא מגלים את העקבות שלהם. בינתיים נישאר בצורות החיים הכי פשוטות, ואם נראה שהם דומים מבחינת דנ"א לתאים בכדור הארץ, נוכל לחשוב על מקור משותף לחיים. יכול להיות שהחיים הגיעו אל כדור הארץ ואל המאדים מהחלל".