קץ לסכסוך: מוצרי יוניליוור יחזרו בימים הקרובים למדפי שופרסל

אחרי חודשיים של סכסוך מסחרי: המותגים של יוניליוור יחזרו למדפי רשת השיווק, ואף יוצעו עליהם מבצעים שונים

ענת גבריאל ואיציק אברכהן / צילומים: שי יחזקאל וסיון פרג'
ענת גבריאל ואיציק אברכהן / צילומים: שי יחזקאל וסיון פרג'

חודשיים אחרי שפרץ הסכסוך המסחרי בין שופרסל ליוניליוור, שבעקבותיו הופסקה אספקת סחורה של יוניליוור לסניפי הרשת, הגיע הבוקר (ג') הסכסוך אל סיומו.

שופרסל פרסמה כי "בימים הקרובים יתחדש מלאי המוצרים של חברת יוניליוור בסניפי הרשת, לאחר הגעה להבנות מסחריות בין החברות. שופרסל תצא בשורת הוזלות ללקוח על מוצרים שונים של הספק".

מטעם יוניליוור נמסר: "לאחר סכסוך מסחרי בעקבותיו הופסקה העבודה בין חברת יוניליוור ורשת שופרסל, יוניליוור שמחה להודיע כי הצדדים הגיעו להבנות מוסכמות אשר יאפשרו שיתוף-פעולה עתידי ביניהן וחזרה לעבודה מיידית".

ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור ישראל, הוסיפה: "אנו שמחים לחזור לשתף פעולה עם שופרסל. המותגים שלנו נמצאים בכל בית בישראל, וחשוב לנו שתהיה לצרכנים נגישות מלאה אליהם בכל הרשתות".

ההחלטה של שופרסל להוריד מוצרים של יוניליוור מהמדף באה הן על רקע ויכוח מסחרי בין הצדדים והן על רקע צמצום משמעותי של תקציבי המבצעים של יוניליוור ברשת שופרסל. תחת מטריית יוניליוור מצויים 35 מותגים, בהם בייגל בייגל, שוקולד ורד הגליל, ריבה 778, מיונז תלמה, חטיפי כיפלי, חומרי הניקוי sif ועוד.

כשפרץ הסכסוך בסוף חודש יולי היו עיני הצדדים נשואות לתקופת הקניות המקדימות את ראש השנה. למרות הציפיות שהצדדים יגיעו להסכמים עד אז, הדבר לא קרה, והסכסוך המתוקשר נמשך חודשיים ימים.

על רקע הסכסוך נשמעו אמירות, אשר עליהן שב וחזר מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, כי הספקים הם אלה שישלמו את מהלך הורדת המחירים ברשת. עם פרוץ הסכסוך אברכהן אף אמר ל"גלובס" כי "ישנה אי-הסכמה, וכל צד יפעל כפי שהוא מוצא לנכון. בשלב זה קיבלתי החלטה לוודא שאנחנו פועלים עם יוניליוור, כך שהיא תעמוד בתנאים המסחריים ששופרסל קבעה".

כמה ימים לאחר מכן הסלים המאבק בין המאבק בין שופרסל ליוניליוור, כאשר שופרסל שילטה את סניפיה במודעות שלא רק הוציאו את הכביסה המלוכלכת החוצה, אלא קראו מפורשות לצרכנים לרכוש מוצרים מקבילים של מותגים אחרים.

בין השורות אפשר היה לפרש זאת כהפניית שופרסל למוצרי המותג הפרטי של הרשת, אך נזכיר כי בארץ הצרכנים עדיין מעדיפים מותגים מובילים, ואלה הפרטיים זוכים לצמיחה איטית יחסית. זאת, בין היתר, משום שבקטגוריות רבות הפערים במחירים לצרכן בין מותג פרטי ובין מותג מוביל אינם גדולים מספיק בכדי לתת עדיפות למותג הפרטי, לפחות כצעד של התנסות.

יוניליוור פרסמה קופונים

בכך לא תם המאבק. במהלך חודש אוגוסט הפיצה יוניליוור קופוני הנחה על מותגיה, אשר אותם ניתן היה לממש ברשתות המתחרות, ואת ההנחות אף העמיקה לאחר שהקופונים זכו לשיעורי מימוש נמוכים. הקופונים כללו למשל 25% הנחה על גלידת קרמיסימו, 30% הנחה על חטיפי דגנים של תלמה, 20% הנחה על שמפו פינוק ועוד. שופרסל מצדה הגיבה ביבוא מקביל של מוצרים, בין היתר של מותג הדיאודורנטים אקס של יוניליוור.

האם יש מפסידים או מנצחים במאבק הזה? כטיבה של מלחמה, שני הצדדים ספגו הפסדים: יוניליוור, ש-35 מותגיה לא נמכרו ברשת הגדולה בישראל; ושופרסל, שצרכניה לא בהכרח ביצעו את המלצתה לרכוש בתקופה זו מוצרים מתחרים. מבחינת שופרסל המהלך ה"רובין הודי" ייזקף לזכותה, ולצדו האמירה כי הרשת לא מוכנה לספוג את מחירוני הספקיות ואת משחקי הרווחיות.

יוניליוור מצדה תיזכר כמי שלא התכופפה לאורך התקופה וזכתה גם לגיבוי של החברה-האם מחו"ל.

כדאי גם להתעכב על ההבטחה כי מוצרי יוניליוור יוצעו במבצעים: מצד אחד, מבצעי הספקיות לרשתות כבר נסגרו בתחילת השנה, כך שייתכן שהמבצעים הפעם יממשו את ההסכמים בין השתיים טרם הסכסוך; מצד שני, ייתכן שכדי לסיים את המאבק התכופפה הספקית עם מבצעים שלא היו נתונים בתוכנית מראש.