הביאנלה של ירושלים מציגה: מיהו (אמן) יהודי

הביאנלה של ירושלים מציגה את הקשר בין אמנות לבין מסורת עכשווית: סיגלית לנדאו ומוטי מזרחי במוזיאון מגדל דוד, נשים מגיבות לפרשת השבוע וחרדיות היוצרות אמנות הקשורה למקום - כל אלה מציגים שיח פמיניסטי, לאומי ואישי סביב עולם היהדות

"הביאנלה של ירושלים לאמנות יהודית עכשווית", נפתחה בסוף השבוע שלאחר יום כיפור ותימשך 6 שבועות. היא מקיפה 13 תערוכות ב-10 מתחמים ברחבי העיר ירושלים, ומארחת תערוכות של קבוצות אמנים מניו-יורק, לוס אנג'לס, בואנוס איירס, וברצלונה. הביאנלה מעניקה במה לאמנים היוצרים אמנות עם זיקה לעולם התוכן היהודי. כ-200 אמנים מהארץ ומהעולם משתתפים באירועים ובתערוכות, מרביתם אינם ידועים לקהל הישראלי.

התערוכה הבולטת מכולן "ירושלים.מעברים", מוצגת במוזיאון מגדל דוד. בתערוכה מציגים 5 אמנים מובילים בזירה הישראלית והבינלאומית: מוטי מזרחי וסיגלית לנדאו, שייצגו את ישראל בביאנלה של ונציה בשנים 1983 ו-2011 (בהתאמה), אמן הווידיאו והצילום פבלו לובטו מברזיל, ינין שלה, אמן וידיאו ישראלי שייצג את ישראל בביאנלה של פירנצה השנה, והמעצב הירושלמי דב אברמסון.

במכון ואן ליר מוצגת התערוכה "ניו-יורק/ניו-יורק", ובה חברי "הסלון האמנותי היהודי", מניו-יורק. לדברי דוד שפרבר, חוקר באוניברסיטת בר אילן שאצר את התערוכה בשיתוף עם דבורה ליס ממוזיאון עין חרוד: "אמנים אלה מנכסים לעצמם את המסורת היהודית בתנאיהם שלהם. בכך הם תורמים תרומה משמעותית לחידוש פניה של היהדות האמריקאית. בישראל אין שדה מוגדר או מפותח של אמנות יהודית. היהדות - כמסורת דתית, חיה וייחודית - מודרת לרוב מהשדה ומהשיח המרכזיים של האמנות הישראלית".

במתחם חסיד שבעמק רפאים מוצגות 3 תערוכות: "הקו הדק" ו"תחושת חלל, תחושה של מקום", הן תערוכות של אמנים ירושלמיים, רובם חיים ופועלים בשכונות הסמוכות - בקעה, המושבה הגרמנית, קטמון וסן סימון. התערוכה "7567mi", עוסקת ביחס בין ירושלים ולוס אנג'לס, ובה מציגים אמנים אורחים מקליפורניה. שמה של התערוכה מציין את המרחק בין שתי הערים, 7567 מיילים. אוצרות: ג'אורג'יה פרידמן-הרווי ואן הרמודקה.

מוזיאון מורשת יהדות צפון אפריקה מארח את התערוכה "אסכולת בצלאל: בפנים ובחוץ". בתערוכה משתתפים כ-30 אמנים, רובם מורים ובוגרי בצלאל, המעצבים חפצי יודאיקה עם טוויסט עכשווי. תערוכה זו מייצגת את הפעילות של בית הספר היחיד בעולם שבו מתקיימים לימודי יודאיקה והמוצגים בה מעשירים כמה מהאוספים החשובים ביותר בתחום. התערוכה תארח תצוגת מחווה לאמן זליג סגל, שנפטר השנה, עם פריטים מאוסף מוזיאון ישראל ומאוסף המשפחה. אוצרים: ד"ר שירת מרים שמיר ועידו נוי.

בהיברו יוניון קולג' יארח המוזיאון לארכיאולוגיה סקירבל את התערוכה "שקופים/אטומים" של האוצרת אביטל נאור-וכסלר. על-פי המתואר בספר מלכים, כאשר בנה שלמה את בית המקדש היו חלונות המקדש שקופים-אטומים. על משמעות התיאור הזה נכתבו פרשנויות רבות ומכאן ההשראה לתערוכה.

54 אמניות מציגות בתערוכה "נשות הספר" בהובלתה של האמנית שושנה גוגנהיים, שנפתחת הערב (ג') במתחם התחנה הראשונה. כל אחת מהאמניות מתייחסת לפרשה מפרשות השבוע. העבודות, המצוירות כולן על קלף, מבטאות פרשנות מנקודת מבט נשית של יוצרות בינלאומיות מהארץ ומהעולם.

לראשונה תתקיים תערוכה במקלט לאמנות בלב השכונה החרדית מקור ברוך ובה מציגות נשים חרדיות, המביאות תכנים מעולמן ליצירה האמנותית. רות אריאל ואסתר לקסנברג בלוך מוסיפות לדימוי המפה את טכניקת הרקמה, שנתפסת כמלאכה נשית קלאסית, ורומזות לרגשות העולים בחיפוש דרך במולדת ובתרבות העכשווית. רחלי טאובר חוצבת באבן קופסת תפירה אישית חתומה, וכמו טומנת סוד בתוכה. הקופסה מתחברת לסדרה של מזבחות חצובים על אם הדרך, כפי שהיה נהוג בתקופה המקראית.

אביגל פריד משתעשעת במילה "מפה" בעזרת מפה לכיסוי חלות מסורתיות ותופרת עליהן דמות נשית ברקע ביתי ב"כתב יד מרושל", המעלה נוסטלגיה לשיעורי המלאכה לבנות בבתי הספר היסודיים, עם קריצה ביקורתית על תפקיד האישה. סיגל אדלמן עובדת עם ראשי בובות המשמשים לפאות ואילו צופייה לונסקי יוצרת משערות נושרות מרחבי נוף. כך הן נוגעות בנושאי טאבו ומציגות דילמות אישיות, ובה בעת מדגישות את הנוכחות הנשית במרחב הנסתר מהעין של העולם החרדי.

כל הפרטים, כתובות ושעות פתיחה באתר: www.jerusalembiennale.org