ספטמבר שלילי בשוק הגמל; תשואות אפסיות ב-2015

בספטמבר וברבעון השלישי כולו נרשמה ירידה ממוצעת של כ-2% בקופות הגמל ■ הירידות החדות בשווקים מחקו רבעון חיובי יוצא דופן בגמל

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

יום לפני שתם חודש ספטמבר כבר אפשר להכריז עליו בבטחה כעל חודש שלילי שני ברציפות עבור החיסכון לטווח ארוך של הציבור בישראל, חודשיים שאיפסו את התשואות שנרשמו מתחילת השנה בתעשיית קופות הגמל. על-פי הערכות של גורמים משוק החיסכון לטווח ארוך, לאחר שקופות הגמל לתגמולים רשמו בחודש אוגוסט ירידה ממוצעת של כ-1.2%, בחודש ספטמבר הן רשמו ירידות חדות של כ-2%.

לפיכך, בתום חודש שני ברציפות של תשואות שליליות, שוק הגמל מאפס את התשואה שרשם מתחילת השנה, ושלמעשה נצברה רק ברבעון הראשון, ומאז הלכה לאחור. בסיום הרבעון השלישי, שכלל גם את חודש יולי שבו רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה ממוצעת חיובית, צפויות קופות הגמל להציג ירידה רבעונית ממוצעת דומה לזו שבחודש ספטמבר - כ-2%.

התשואות בספטמבר ובאוגוסט משלימות שלושה חודשים של תשואות שליליות משמעותיות לחוסכים בשוק הגמל ב-2015 - יחד עם חודש יוני שגרם לקופות הגמל להציג ברבעון השני תשואות שליליות של כ-1.4% בממוצע. זאת לאחר שברבעון הראשון של השנה רשמו הקופות תשואה נומינלית חיובית וחריגה של כ-4.3% בממוצע.

שוק הגמל הנו שוק חיסכון לטווח ארוך שהכספים בו מנוהלים בשוקי ההון, והיקפם נגזר ישירות מהמתרחש בשוקי ההון, בארץ ובעולם. זאת יותר מכפי שקורה בשני השווקים האחרים שמרכיבים את שוק החיסכון לטווח ארוך - קרנות הפנסיה החדשה, שנהנות מעוגן חיובי קבוע בדמות האג"ח המיועדות שמהוות כ-30% מהכספים בהן; ותיק ביטוחי המנהלים שבפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, שמתאפיינות ביציבות רבה בהרבה של הלקוחות, ובשל כך נזקקות לפחות נזילות ולכן משקיעות יותר בנכסים בלתי סחירים (שפחות תנודתיים מהנכסים הסחירים). עם זאת, מדובר במרכיב משמעותי מתיק נכסי הציבור, והתשואות של קופות הגמל לתגמולים נותנות אינדיקציה טובה מאוד לגבי הכיוון שבו הלכו גם יתר אפיקי החיסכון, בוודאי קרנות ההשתלמות.

תלויות ישירות בשוקי ההון

כאמור, הכיוון שבו הולכות התשואות בקופות הגמל תלוי ישירות במתרחש בשוקי ההון. מבחינה זו אין הפתעה בכך שהירידות בשווקים, בארץ ובעולם, באו לידי ביטוי ישיר ומיידי בשווי התיקים של החוסכים בישראל. כך, מבדיקת כמה מדדים מובילים שנותנים מושג לגבי התיק הכולל של קופות הגמל - בארץ (מדד ת"א 25, מדד ת"א בנקים, התל-בונד 20 והאג"ח הממשלתיות) ובחו"ל (S&P 500 ו-MSCI WORLD) - עולה כי חודש ספטמבר והרבעון השלישי כולו היו חודשים קשים, עם תשואות שליליות.

זאת, להוציא עלייה קלה במדד הבנקים בבורסה המקומית בחודש ספטמבר, ועלייה באג"ח הממשלתיות ברבעון השני השנה - בצל התנודות החריפות שקרו אז עם תחילת המערבולת בשוקי העולם, וגם פה, בצל החששות מהקורה בסין ולגבי הכיוונים שבהם ילכו הכלכלות הגדולות בעולם והריבית בארה"ב.

יחד עם זאת, קופות הגמל לתגמולים, בדומה לקרנות הפנסיה החדשות והפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, הנם תיקי השקעה לטווח ארוך, ותזוזה מטה, או מעלה, בחודש כלשהו או ברבעון, עלולה להתברר ברבות הזמן כלא משמעותית.

כך או אחרת, תיקי החיסכון ארוך-הטווח שמנהלים הגופים המוסדיים במשק משנים בשנים אלה את אופיים, וחלקים הולכים וגדלים מהם מופנים להשקעות בחו"ל ולאפיקי השקעה אלטרנטיביים. זאת, בין היתר, משום החשש לגבי רמות המחירים בשווקים הסחירים, ורהצון למצוא פוטנציאל תשואה גבוה להשקעות, כמו גם בשל רצון לגוון את התיק, וכפועל יוצא מכך שרבים מהמוסדיים פשוט גדולים על שוק ההון המקומי. עם זאת, חלק משמעותי מהתיקים עודנו מושקע בשוק הסחיר המקומי.

החיסכון בקןפות הגמל
 החיסכון בקןפות הגמל