מחיר העגבנייה בשיא: נמכרת לצרכן תמורת עד 16 שקל לק"ג

בחודש האחרון השלימה העגבנייה זינוק של 187% במחירה הסיטונאי ■ ברקע המחסור בעגבניות עומד גל החום החריג באוגוסט וכן וירוס שתקף גידולים חקלאיים ■ משרד החקלאות הקל על יבוא העגבניות - מעט מדי מאוחר מדי?

עגבניות / צילום:יוסי כהן
עגבניות / צילום:יוסי כהן

מחיר העגבנייה ממשיך להשתולל: הבוקר (ד') נמכרה עגבנייה בשוק הסיטונאי ב-11.5-12 שקל לק"ג - עליית מחיר נוספת של כ-30% מלפני שבוע, אז עמד מחירה של העגבנייה על 8.8-9.5 שקלים לק"ג. נציין כי המחירים האמורים אינם כוללים מע"מ, בשל הפטור ממע"מ שחל על ירקות ופירות. כך, מחיר העגבנייה לצרכן זינק היום עד 16 שקל לק"ג.

מגמת הזינוק במחיר העגבנייה נמשכת זה חודשייים. בחודש האחרון השלימה העגבנייה זינוק של 140%-187% במחירה הסיטונאי, ממחיר של 4.5-5 שקלים לק"ג. בהשוואה למחיר העגבנייה לפני חודשיים, שעמד על 3.5-3.8 שקלים לק"ג, מדובר בזינוק של 215%-228% במחיר.

העובדה שמגמת הזינוק במחיר נמשכת זמן כה רב מחדדת את הביקורת הקשה כלפי משרד החקלאות, שלא נקט מבעוד מועד צעדים לריסון המחיר של אחד הירקות הנמכרים ביותר בישראל.

במשרד החקלאות מעריכים כי קיים מחסור של 6,000 טון עגבניות לפחות, מתוך צריכה חודשית של 15-18 אלף טון. עוד אומרים במשרד כי ייתכן שהמחסור מגיע עד לשיעור של 50% מהתצרוכת. ברקע המחסור עומד גל החמסין החריג בחודש אוגוסט וכן וירוס שתקף גידולים חקלאיים והביא לתוצרת מופחתת.

בחינה מחודשת - אחרי סוכות

אתמול (ג') סיכמו משרדי האוצר והחקלאות על מספר צעדי הקלות, שספק רב אם ישפיעו על מחיר העגבנייה עוד לפני חג סוכות השני, היות שיבוא מחו"ל אורך מספר ימים לפחות.

צעד ראשון, אשר עליו הוכרז כבר לפני ראש השנה, הוא פתיחת השוק ליבוא עגבניות ללא מכס, למשך מספר שבועות בודדים, וזאת תוך הטלת מכסה שבועית. במשרד החקלאות מסבירים כי המכסה השבועית נועדה מחד להגן על החקלאים המקומיים, ומאידך למנוע יבוא מוגבר שיעלה את הסיכון ליבואנים.

צעד שני הוא הקלה "משמעותית" בבדיקות שעורכים משרדי החקלאות והבריאות לסחורה בנמל, וזאת כדי לזרז את תהליך שחרור הסחורה. המשרדים לא פירטו אילו הקלות יינתנו בפועל.

במקביל, ייבחן מתן היתר ליבוא של עגבניות עם הגבעול, האסורות בשל סיכון בריאותי ואינן נדרשות כיום, בשל התבססות השוק על גידולים מקומיים. יבוא עגבניות עם הגבעול יביא מחד להארכת חיי המדף של העגבנייה, ומאידך - להוזלת מחיר הקנייה שלה בחו"ל.

עם זאת, משרדי החקלאות והאוצר נמצאים בחופשה לרגל חג הסוכות, ורק בשבוע הבא ייבחנו רמות המחירים והצורך בהמשך הצעדים האמורים.

גלגולו של מחיר העגבניה בשוק הסיטונאי
 גלגולו של מחיר העגבניה בשוק הסיטונאי