חברת Coface מזהירה מפגיעה קשה ביצוא הישראלי לברזיל

מעלה את רמת הסיכון של היצואנים לברזיל לרמה של "סיכון משמעותי", זאת לאור המיתון במדינה ■ היצוא הישראלי לברזיל, העומד על כמיליארד דולר בשנה, צנח בכ-10% מתחילת השנה

מכרה ברזל בברזיל / צילום: רויטרס
מכרה ברזל בברזיל / צילום: רויטרס

מכה נוספת ליצואנים הישראלים: ברזיל, הנחשבת לאחת ממדינות היעד המרכזיות של היצוא הישראלי עם כמיליארד דולר יצוא בשנת 2014, נכנסת למיתון, והדבר כבר בא לידי ביטוי בירידה של למעלה מ-10% ביצוא הישראלי למדינה.

בסקירה שהוציאה חברת ביטוח האשראי הבינלאומית Coface, שהחלה לפעול לאחרונה ישירות בישראל, מתריעה החברה כי המצב הכלכלי במדינה, הנחשבת לכלכלה השישית בגודלה בעולם, מחמיר, וכי הסיכון ליצואנים הישראלים למדינה גדל.

Coface הודיעה כי היא מעלה את רמת הסיכון למדינה ומורידה את דירוג סיכוני האשראי של ברזיל מרמה A4 לרמה B הנחשבת לרמה בעלת סיכון משמעותי.

על-פי נתוני הלמ"ס, היקף היצוא הישראלי לברזיל עמד בשנת 2014 על כ-920 מליון דולר, כאשר למעלה ממחצית מהיצוא הישראלי למדינה (537 מליון דולר) הינו בתחום התעשיות הכימיות. מהנתונים עולה כי בחודשים ינואר-אוגוסט 2015 נרשמה ירידה של למעלה מ-10% ביצוא הישראלי למדינת הענק, והוא הסתכם בכ-526 מליון דולר, לעומת כ-592 מליון בתקופה המקבילה אשתקד.

בהתרעה שהוציאה Coface אומרים כלכלני ענקית ביטוח האשראי כי כלכלת ברזיל נכנסה בשני הרבעונים האחרונים למיתון, עם תחזית צמיחה שנתית שלילית של מינוס 2.5%, והתחזית לרבעונים הבאים אינה מעודדת. הדבר נוגע לכל האינדיקטורים הכלכליים במדינה ובכלל זה המכירות הקמעונאיות, הייצור התעשייתי, מדד אמון העסקים וחוב גבוה של משקי הבית. הצריכה הביתית, קטר הצמיחה של המדינה, נמצאת בירידה בעקבות העלייה באינפלציה, שצפויה לעמוד בשנת 2015 על כ-9.5%, והגידול באבטלה. כתוצאה מכך הכנסות המדינה ממיסוי נמצאות בירידה, דבר העלול להביא לפגיעה בדירוג האשראי של המדינה על-ידי חברות הדירוג הבינלאומיות. בנוסף, ב-Coface מתריעים מפני תנודתיות גבוהה בשער החליפין במדינה ומהשבריריות הפוליטית.

לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface ישראל , ברזיל נחשבת למדינה מרכזית ליצוא הישראלי והסיכון הגדל במדינה עלול לפגוע הן בהיקף היצוא הישראלי והן בחשש שהיצואן לא יקבל את כספו. "המדינה מהווה פוטנציאל גדול ליצואנים הישראלים היות ומדובר בכלכלה השישית בגודלה בעולם עם אוכלוסיה צומחת, תעשייה מתקדמת ושפע של משאבים טבעיים. יחד עם זאת, המדינה סובלת ממחסור בכח אדם מיומן, מחסור בתשתיות ועלויות ייצור גבוהות, שיחד עם המצב הכלכלי במדינה מהוות סיכון שעל היצואנים הישראלים לקחת בחשבון".