רכב הפנאי החדש של טסלה: 3.2 שניות ואתם ב-100 קמ"ש

טסלה הציגה אתמול את גרסת הייצור של המודל X ■ המכונית תימכר בשתי גרסאות עם מנוע קדמי בהספק של 259 כ"ס ומנוע אחורי בהספק של 503 כ"ס ■ גרסת הבסיס תימכר בארה"ב תמורת 80 אלף דולר

טסלה הציגה אתמול (ג') במפעליה שבקליפורניה את גרסת הייצור של המודל X, רכב הפנאי החדש של החברה. החשיפה באופן מקרי או שלא מתרחשת במקביל לפרשת "דיזל גייט" של קונצרן פולקסוואגן ואולי מבליטה יותר מכל את החסרונות והבעיות הכרוכות במנועי הבעירה הקונבנציונליים.

המכונית, שכבר נמסרה למספר מצומצם של לקוחות, תימכר בארצות-הברית בשתי גרסאות, שתיהן תהינה בעלות הנעה כפולה וחבילת סוללות זהה אך שונות במעט בביצועי המנועים ובחבילות האבזור. כמו כן, שתיהן תצוידנה במנוע קדמי בהספק של 259 כוחות סוס ובמנוע אחורי בהספק של 503 כוחות סוס.

הגרסה הבסיסית והעממית בשם 90 די מאיצה ב-4.8 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, וטווח הנסיעה שלה עומד על 413 ק"מ. היא תימכר תמורת 80 אלף דולר בארצות-הברית. גרסת הביצועים, שזכתה לקידומת P המייצגת את המילה "פרפורמנס", תימכר עם אפשרות לחבילת ההאצה המפורסמת של טסלה, המכונה "מגוחכת", שתטיס את הנוסעים מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 3.2 שניות, בדיוק כמו פורשה 911 טורבו, אך תטיס גם את המחיר ל-142 אלף דולר, בהתאם לחבילות האבזור שמיד נגיע אליהן. החבילה הספורטיבית, אגב, מצמצמת את טווח הנסיעה ל-402 ק"מ.

מעבר לתאוצות וטווחי נסיעה, המודל X היא גם יצירה עיצובית וטכנולוגית מתקדמת. ממבט ראשון קשה להתעלם מדלתות הפלקון שנפתחות כמו כנפיים ומציגות פתח כניסה עצום. אותן דלתות מצוידות גם בחיישני קול שמזהים אובייקטים וחפצים בקרבת מקום. המכונית גם יודעת לקבל את פני הנהג עם פתיחת דלת אוטומטית.

מערכת בקרת האקלים המתקדמת של המודל X מאפשרת מצב ביולוגי בו היא מסננת את האוויר ומונעת מווירוסים ובקטריות לחדור לחלל המכונית. הרשימה נמשכת במערכת חניה אוטונומית, גג פנורמי מלא, 7 מקומות ישיבה, מערכת מתלי אוויר עם 5 מצבי נסיעה ואפשרות לנגרר במשקל של 2,300 ק"ג.

אלון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה , אמר כי הוא צופה שהמודל X תזכה ל-5 כוכבי ריסוק במבחנים האמריקאים בכל הקטגוריות, כולל במבחן המדמה התהפכות, הנחשב לאכזרי והקשוח ביותר.

למרות שנראה כי מדובר בלא מעט כסף למכונית גם במונחים אמריקאים, מאסק צופה כי המודל X תכפיל את מספר המכירות של טסלה בשנת 2016 לכ-80 אלף מכוניות. לצידו של מאסק עומדת ריבית אפסית וצמיחה של 12% במכירות רכבי היוקרה בארצות-הברית, לעומת צמיחה של 3.8% בלבד בדגמים העממיים. מנגד, מחירי הדלק ההולכים וצונחים עלולים מעט לצנן את התחזיות האופטימית של מנכ"ל טסלה.

אם המודל X לא תעביר את טסלה לרווחית, תהיה זו כנראה המודל 3 העממית שצפויה לראות אור בשנת 2018 עם מחיר כניסה צפוי של 35 אלף דולר.